Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksiosainen kohtu

11.02.2006 |

Torstaina varmistui ultrassa tuulimuna, jota kaksi viikkoa epäiltiin. Eilen olin sitten naistentautien polklinikalla, minne sain lähetteen.

Lääkkeellistä tyhjennystä ehdottivat, mutta minä en siihen suostunut. Lääkäri vielä ultralla varmisti raskauden tuulimunaksi, mutta löysipä siinä sivussa jotain muutakin. Hetken kuvaa katseltuaan, kysyi minulta:" Onko sulle kukaan ikinä sanonut, että sun kohdussa on jotain vikaa?" Minä siihen, että ei. Pyysi siihen sitten vielä toisen lääkärin katsomaan, joka totesi saman kuin tämä ensimmäinen. Kohtuni on kaksiosainen. Siinä on siis väliseinä, joka jakaa kohdun kahtia. Nyt kyselenkin, onko täällä muita joilla näin on tai onko tuttavapiirissänne?

Ihan kuin tuo tuulimuna ei olisi ollut tarpeeksi, mutta sitten vielä tuo toinen juttu. Oli sitten mukava lähteä sieltä sairaalasta viikonloppua viettämään.

Tuuli

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvällä ystävälläni on kaksiosainen kohtu, sydämen muotoinen joista toinen puoli on " kelvoton" kantamaan lasta. Hällä on kaksi lasata, molempia raskauksia seurattiin tosi tarkoin, kolmas raskaus keskeytettiin vk 19+ jotain, koska vasta siinä vaiheessa huomattiin, että sikiö oli kohdun " väärällä" puolella, kohtu aivan äärimilleen pingottunut eikä muita vaihtoehtoja ollut=( Jos raskautta ois jatkettu, olisivat sekä äiti, että lapsi kuolleet todennäköisesti verenhukkaan parin viikon sisällä, koska kohdulla ei ollut varaa venyä enää hiukkaakaan. Mutta siis tästä huolimatta kaksi tervettä lasta vuoden ikäerolla ja raskaudet sujuivat ongelmitta. Lääkärit olivat hälle sanoneet, että on äärimmäisen epätodennäköistä, että alkio edes väärälle puolelle kiinnittyisi=/

Vierailija
2/9 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin kaksiosainen " selvästi herttamainen" kohtu esikoisen synnytyksen (sectio) yhteydessä. Raskaus meni ihan ok, mutta synnytys ei edennyt heikkojen supistusten takia (liittyi ilmeisesti tuohon rakennevikaan). Myöhemmin sain neljä keskenmenoa, joista yksi oli tuulimuna ja yksi kromosomiviasta johtuva. Arvailujen varaan jäi näiden kahden muun syy. Kuudennessa raskaudessani oli myös keskenmenon uhkaa ja kaikki päättyi lopulta ennenaikaiseen synnytykseen rv33. Eri lääkäreiltä sain vaihtelevia arvioita rakennevian merkityksestä. Tässä viimeisessä raskaudessa lääkäri oli sitä mieltä, että kohdun väliseinä oli pitänyt poistaa tähystyksellä jo aikaisemmin jo ihan näiden keskenmenojen takia. Väliseinään kiinnittynyt alkio ei pysty kehittymään, koska istukka ei kasva oikein. Väliseinä saattaa myös tehdä sen, että vauva on kohdussa väärässä asennossa raskauden loppuvaiheessa. Minullakin tämä kuopus oli syntyessään täydellisessä poikkitilassa ja vauvan ulosautto leikkauksessa oli hankalaa. Kohtua leikeltiin reilusti auki kahteen suuntaan ja vuotoa oli 2000ml. Vauva syntyi vaisuna, mutta kaikki meni loppujen lopuksi sitten hyvin. Uutta raskautta en uskalla enää ajatella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin `sydämmen muotoinen` kaksiosainen kohtu. Ensimmäisen raskauden kohdalla se huomattiin tavallisessa ultrassa ja hiukan tutukittiin, mutta ei katsottu mitenkään haittaavan raskautta. Poika syntyi normaalisti viikolla 38.

Nyt toisen raskauden kohdalla siitä ei ole kummemmin ollut edes puhetta. Kävimme 4D ultrassa, jossa Bruno tätä kommentoi ja näytti kuinka hieno `kaksio´ tyttärellämme on. Ei katsonut sen haittaavan raskautta. Sanoi, että saattaa aiheuttaa lievää pieni painoisuutta, mutta esim poikamme oli normaalin painoinen.

Sydämmen muotoisessa kohdussa on ylhäällä pieni väliseinä, eli se ei ole kokonaan kiinni, joten vauva pystyy olemaan osittain molemmilla puolilla.

Vierailija
4/9 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin myös ihan ultralla, että kohdussa on väliseinä. Yhtään lasta minulla ei vielä ole, mutta tietoja kyselin itsekin täältä. Mulle gynegologi sanoi, että jos tulee useampi keskenmeno niin on hyvä mennä tutkimuksiin. Ymmärtääkseni tuo kaksiosaisuus voi vaikuttaa hieman alkion kiinnittymiseen ja myöhemmin vauvalle voi tulla ahtaat paikat eli se ei välttämättä mahdu kääntymään jolloin perätarjonnan mahdolisuus kasvaa (tai vauva on poikittain niin kuin joku taisi mainitakin) siksi sektiot ovat kai vähän yleisempiä. Mutta kun täältä aikanani kyselin jollakulla taisi olla useampia lapsia ja ihan alakautta syntyneenä. Vaikutti aika tökeröltä tuo tapa ilmoittaa havainnosta siellä lääkärissä, mulla oli vähän sama fiilis kun itse kuulin, mutta ilmeiseti väliseinästä ei ole suurtakaan haittaa joten onnea uudelle yritykselle!

Vierailija
5/9 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mulla todettiin ihan ultralla. Kuvassa näkyi selkeä seinä ja kaksi puolta kohdussa, jotka yhtyivät yhteen ja samaan kohdunkaulaan.

Nyt olen saanut tietoa tästä enemmän ja olo alkaa pikku hiljaa olemaan ihan ok. Helpotukseni oli suuri, kun kuulin, ettei tästä " viasta" ole haittaa hedelmällisyydelle. Saattaa toki aiheuttaa ongelmia raskauksissa. Mm. ennenaikaisuutta ym.

~Tuuli~

Vierailija
6/9 |
12.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin paljon en asiasta tiedä, mutta hänellä on neljä lasta. Kolme tavallista alatiesynnytystä ja yksi sektio. Tämä sektio tehtiin mielestäni sen takia ja kun vauva oli poikittain eikä mahtunut kääntymään. Mitä haluaisit asiasta tietää enemmän, voin kysyä!

Vierailija
7/9 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin tietää, koska gyneiltä saa vain epämääräisiä vastauksia.

Miten sen pystyy toteamaan? Onko varjoainekuvaus ainoa tapa vai voiko sen todeta paremmilla laitteilla naistentautien polilla? Oma gyne sanoi, että kohtu on " tasainen" ... Mitä lie tarkoitti? Mutta näillä vastaanotonlaitteilla kun ei mielestäni näe mitään tarkasti, vaikka yksityisellä käynkin. Nyt olen sen oppinut kantapään kautta, ettei yhteen ultraukseen voi luottaa, koska laite ja tulkitsija eivät välttämättä ole ammattilaisia. Menen papan takia tähystykseen Kättärille, joten ajattelin kysyä tuotakin mahdollisuutta.

8/9 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tämän keskustelun, sillä minulta todettiin miltei kohdunsuuhun asti ulottuva paksuhko väliseinämä. Vauva on toiveissa, joten löydös oli iso shokki.

Tutkin asiaa netistä (myös englanniksi), ja vaikuttaa siltä, että väliseinämä lisää huomattavasti keskenmenojen ja raskaudenaikaisen komplikaatioiden riskiä.

Onko muilla kokemusta kohdun väliseinämästä? Onko jollakulla leikattu seinämä pois? Mielelläni kuulisin kokemuksia!

9/9 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Kohdun kehityshäiriöitä on monia erilaisia. Minulla epäiltiin ensimmäisessä raskaudessa juurikin kohdun väliseinää. Sektiossa tuo tarkentui niin, että minulla on kaksi täysin erillistä kohtua.

Kolme raskautta, sektiot viikoilla 38. Raskauksia seurattiin tavallista tiiviimmin ja kolmannessa juuri kohdun seinämän venyttyä ohueksi.

Lapset suht pienipainoisia, 3100-2800gr. Kaikki siis meni hyvin, sektiot suunniteltiin edeltä ja neljännenkin raskauden ja sektion olisi kohtu kuulemma kestänyt.

Kohdun epämuodostumiin liittyy joskus myös munuaisiin liittyviä epämuodostumia, molemmat kun kehittyvät samoihin aikoihin sikiöllä. Minulla niitä ei ole, eikä syytä niitä ole epäillä ellei mitään asiaan liittyvää vaivaa ole ollut.

Kohdussa voi siis olla väliseinä, tai osittainen sellainen. Minulla tuo väliseinä alkaa emättimestä ja kohdunsuita ja kohtuja kaksi. Toinen kohtu enemmänkin "surkastunut", joten siellä ei lääkäreiden mukaan täysiaikaista raskautta pystyisi loppuun viemään.

Keskenmenoja minulla ei ole ollut ja tuo raskaudenaikaisten komplikaatioiden riski tarkoitti kohdallani enemminkin tiivistä seurantaa äitiyspolilla ja ultrassa. Ennenaikaisuutta pelättiin ja kohdun seinämän paksuutta tarkkailtiin, mutta kaikki meni hyvin joka kerralla.

Turha asiaa etukäteen pelätä. Kun tilanne on sinun kohdalla tiedossa, pääset varmasti raskauden aikana hyvään seurantaan.