vastasyntynyt ja äiti kuumeisena - miten olette toimineet?
Kotiuduin sairaalasta torstaina ja nautimme ihanan viisipäiväisen pikku prinsessamme seurasta. Nyt vaan ikäväkseni aloin tuntea kuumeista oloa ( perhessämme on jokin aikaa sitten vieraillut flunssan poikanen). Kuumetta ei ainakaan vieä ole ja toivottavasti tämä on väärä hälytys, mutta miten olette toimineet vastaavassa tilanteessa? Karanteeniin ja eroon vauvasta ja hyvästi imetyksen onnistuminen? Vai sairastuuko vauvakin jos äiti imettää ja hoitaa häntä kuumeisena?
Kommentit (4)
Imetys ei vauvaa sairastuta, huono käsihygienia ja (liika) pusittelu kyllä, kuten edellinenkin vastaaja sanoi. Mutta imetyksen onnistumiselle olennaista on kyllä se, että saat levättyä ja ennen kaikkea se, että huolehdit nesteen saannistasi varsinkin kuumeessa. Itse sairastin pahan rintatulehduksen vauvan ollessa viikon vanha, kuume oli tosi korkealla ja toinen rinta ihan käyttökelvoton, mutta siitä selvittiin. Samoin kuin myöhemmistä pahoistakin vatsataudeista, flunssista ja jopa angiinasta, vaikka joka kerta onkin ollut vähän maidontulon hiipumista ja pelko persiissä että tässäkö tämä nyt oli. Onneksi ei, vauva nyt melkein 8 kk. Ehkäpä vauva saa äidin sairastaessa vain enemmän vasta-aineita maidosta - näin yritän ainakin itseäni lohduttaa, nimi. taas tälläkin hetkellä jonkun ihme viruksen kynsissä pedissä:-(
Tsemppiä!
Minulle nousi kuume vko siitä kun sairaalasta kotiuduttiin. Olo oli kyllä tosi heikko, enkä tehnytkään juuri mitään muuta kuin syötin vauvan. 3pvä yli 38 kuumetta..särkylääkettä vaan (buranaa tai panadolia) käskettiin lääkärissä ottaa ja levähtää, juoda paljon. Mutta jos vaan kuumeen saat niin koita saada joku hoitamaan vauvaa- onneksi vauva on kuitenki niin pieni, että nukkuu paljon, eikä siis vielä tarvi leikkiä sen kanssa tms.
Jaksamista! Kyllä se vauva saa maidosta hyvin vasta-aineita, ja muutenki lohdutuksena se että vauvat harvoin sairastuu kuumeeseen..
muutaman päivän ikäinen, ihan normaalisti imetin ja hoidin, vauvalla on vasta-aineet äidiltä, ei ne yleensä sairastu.
Itse sairastin todella rankan vatsataudin poikamme ollessa 2 viikkoa vanha. Meillä isä hoiti pojan muuten (otti töistä vapaata päiväksi) ja itse ainoastaan imetin. Käsihygieniasta on hyvä huolehtia tarkasti, itse ostimme kotiimme sitä samaa desinfiointia apteekista kun sairaalassa käytettiin. Ehkä myös kannattaa välttää suukottelemasta vauvelia....
Imettää voit aivan hyvillä mielin ja sitten oman voinnin mukaan hoidella muuten. Tsemppiä ja toivottavasti on nyt väärä hälytys:)