Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuuluuko lihapulliin laittaa korppujauhoja?

Vierailija

Vai ei?

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Itse teen lihapullat uunissa vain lihasta, sipulista ja pienestä määrästä silputtua paprikaa ja chiliä. Niihin ei tarvitse edes kananmunaa tai muita ylimääräisiä täytteitä.

Vierailija

Minusta korppujauhot tuovat niihin hyvän säväyksen; en käytä niitä minään pula-ajan täyteaineena, vaan pelkästään maun vuoksi.

Olen tosin keliaakikko, joten teen itse korppujauhoni kuivatusta leivästä.

Vierailija

Niin, pula-aikana ja pitkään vielä sen jälkeenkin jauhelihaa jatkettiin korppujauhoilla, leivällä, keitetyllä perunalla tai kaurahiutaleilla, jotka kaikki olivat halvempia aineksia kuin liha. Jatkeaineiden määrä on nykyään aika vähäistä, usein pari, kolme ruokalusikallista juuri korppujauhoja, mutta nekin voi hyvin jättää pois. Pelkästä naudan jauhelihasta tulee aika kuivia pullia, sika-nauta on rasvaisempaa ja pullista tulee mehukkaampia.

Vierailija

Riippuu reseptistä ja mieltymyksistä. Jos on kunnolla maustettu taikina, ei sitä korppujauhoa mitenkään maista, vaikuttaa lähinnä koostumukseen.

Yksi vanha resepti sisältää kermaa ja murusteltua vaaleaa leipää (leivän pitää turvota kermassa), sekaan mausteita ja muna, lopuksi liha.

Samalla periaatteella: lihalientä ja korppujauhoja sekä muna.

Sitten on näitä kermaviili+ muna+ sipulikeittoainekset + korppujauhoja versioita.

Olen kuullut myös keitettyä muussattua perunaa käytettävän sidosaineena jne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä laitan 600g jauhelihaa, purkki kermaviiliä ja pussi valmissipulikeittojauhetta, sekä suolaa ja pippuria

Et ole hyvän ruuan ystävä?

Vierailija

En laita ikinä korppujauhoja. Laitan lihaa, mausteita, juustoraastetta. Juustoraasteesta saa mehevyyttä kuivaankin lihaan. Lihana käytän yleensä hirvi-possu -sekoitusta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat