Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten päästä eroon häpeästä?

Vierailija

Häpeän jatkuvasti itseäni, en oikein edes osaa selittää. Tuntuu siltä, että olisi ihan "lukossa", että ei osaa olla oma itsensä esim porukassa. Työpaikalla kans mietin kauheasti mitä muut ihmiset minusta ajattelevat - ja yleensä olen varma, että jotain negatiivista.

Mistä tällaiset ajatukset johtuvat? Mitä asialle voi tehdä? Muita joilla ollut samanlaisia tuntemuksia, tai ajatuksia liittyen aiheeseen?

Kommentit (4)

Kanssasisko

Varmaan jonkinlainen terapia olisi hyödyksi. Todennäköisesti noilla tuntemuksilla on taustaa aiemmissa vaikeissa kokemuksissa esim. lapsuudesta. Kannattaa puhua ensin lääkärille tai sairaanhoitajalle, jotka voivat sitten tehdä lähetteen keskusteluavusta, jos tämä asia on niin suuri että se haittaa normaalielämääsi.

Kannattaa ihmeessä ottaa asia hoidettavaksi niin pian kuin mahdollista, kärsit siitä varmasti ihan turhaan. Tänne kirjoittamalla varmaan jo mietitkin, että jotain pitäisi tehdä.

Tuollainen "lukko" voi johtaa esimerkiksi paniikkihäiriöön, niin kävi itselleni joskus opiskeluaikana. Pääsin YTHS:n lyhytterapiaan, mistä oli hurja apu. Opin laittamaan niitä tunteita mittasuhteisiin ja ymmärtämään, että se miten luulen muiden ajattelevan voi olla oikeasti hyvin kaukana todellisuudesta. Vieläkin osittain kamppailen noiden samojen asioiden kanssa (varmaan koko elämän), mutta oon saanut monia keinoja niiden kanssa elämiseen, eivätkä ne enää estä elämästä nauttimista tai sosiaalisia tilanteita.

Tsemppiä!

Vierailija

Joo, slottaisin tuöterveyshuollon psykologista. Luultavasti sulla vähän itsetunnon kansssa ongelmia, voit oppia vahvistamaan sitä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat