Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin äsken prismassa ja löysin eksyneen pikkutytön..

Vierailija

Tyttö pyöri itsekseen ja huhuili äitiään. Jonkin aikaa vierestä seurattuani menin kysymään onko äiti hukassa ja voisinko auttaa etsimään.
Tyttö suostui, mutta äitiä ei näkynyt. Juttelin tytön kanssa ja päädyimme menemään infoon kuuluttamaan.
.
Äiti löytyi, tuli hakemaan tytön infosta, mutta: kuulin kun äiti sitten sätti lastaan siitä että kun oli kadonnut ja sanoi että jos eksyy, niin ei saisi liikkua siitä paikasta mihinkään missä huomaa kadottaneensa vanhemmat. Että "isi ja äiti kyllä sitten etsii sinut".
.
Jäin sitten miettimään, että teinkö väärin kun kiikutin tytön sinne infoon? Olisiko vain pitänyt antaa asian olla tai odottaa siinä paikassa mistä tytön löysin? Kyseessä oli 4-vuotias.
.
Mietin vain miten toimia, jos vastaisuudessa törmää eksyneeseen lapseen (mitä aika usein noissa isoissa kaupoissa käy, kuulutusten perusteella).

Kommentit (15)

Vierailija

Oikein teit. Täydellisen itsekeskeisiä ovat nämä nykyäidit, kännykkä kourassa huitelevat menemään ja lapset joutuvat taistelemaan huomiosta. Häpeisivät edes.

Vierailija

Minusta toimit kyllä ihan oikein.  Voidaan tietysti ajatella, että lapsen voi olla myös vaarallista lähteä vieraan ihmisen kanssa...

Ikävä ajatus kuitenkin, että hädissään olevan lapsen pitäisi jäädä itsekseen odottelemaan.

Pidetään niistä lapsistamme parempaa huolta:)

Vierailija

Minä olen ainakin lapsiani opastanut, että jos vanhempi katoaa, jäävät juuri siihen paikkaan missä katoaminen tapahtui. Silloin vanhemman on helpoin lapsi löytää. Näin olen opastanut toimimaan sekä kaupassa että ulkomailla. 

Vierailija

Mielestäni teit aivan oikein! Helpomminhan tilanne tuolla tavalla ratkeaa kuin että olisit jäänyt tytön kanssa keskelle kauppaa seisoskelemaan ja oottelemaan millon äiti sattuisi kävelemään ohi. Jos olisi ollut minun lapseni, olisin sulle kiitollinen:)

Vierailija

Mielestäni sinä toimit oikein, sillä sinä tiesit, missä info on ja että sieltä voi kuuluttaa äitiä. Tällöinhän äiti osaa tulla sieltä infosta hakemaan. Lasta toki voi äiti ohjeistaa jäämään paikoilleen, jos eksyy, sillä pahin tilanne on se, että lapsi juoksee eri suuntaan kuin äiti. Jos lapsi jää paikalleen, äiti pystyy löytämään lapsen itse paremmin.

Riippuu lapsen iästä, mutta itse saattaisin ohjeistaa omaa lastani pyytämään apua joltain aikuiselta, varsinkin joltain kaupan työntekijältä. Pienelle on toki helpoin ohjeistaa, ettei saa lähteä mihinkään juoksentelemaan.

Vierailija

Teit oikein! Ja mikä sattuma, itsekin juuri Prismassa näin viime viikolla eksyneen tytön. Tyttö oli ehkä 5-6-vuotias. Melkein itku kurkussa huusi yksin äitiään. Olin juuri ohittanut tytön, mutta päätin kääntyä auttaakseni häntä, ja samassa jostain kaukaa tytön äiti huusi tytölle takaisin. Seurasin sivusta kuinka seuraavan minuutin ajan tyttö jatkoi itkuisena äitinsä huutamista paikoillaan (ei uskaltanut lähteä suunnistamaan pelkän äänen perään), ja äiti huuteli (äksysti!) kaukaa, että täällä ja tule tänne. Juuri kun taas päätin puuttua asiaan ja auttaa, tyttö lähti kävelemään, ja kuulin että löysi äitinsä. Mikä näitä vanhempia vaivaa?

Vierailija

Kiitos vastauksista.
Tyttö oli lähes itku kurkussa ja itsekin äitinä (ja lapsena usein kauppaan kadonneena) ajattelin, että tämä olisi nopeampi tapa saada lapsi ja äiti yhteen kuin odotella että vanhemmat haravoivat koko kaupan läpi.
.
Te, jotka opastatte lapsianne jäämään paikkaan, jossa katoaminen tapahtui: mistä te tiedätte missä kohtaa kauppaa se on käynyt? Ei lapsikaan sitä välttämättä heti huomaa. Eikö löytäminen ole melko vaikeaa?
-AP

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista.
Tyttö oli lähes itku kurkussa ja itsekin äitinä (ja lapsena usein kauppaan kadonneena) ajattelin, että tämä olisi nopeampi tapa saada lapsi ja äiti yhteen kuin odotella että vanhemmat haravoivat koko kaupan läpi.
.
Te, jotka opastatte lapsianne jäämään paikkaan, jossa katoaminen tapahtui: mistä te tiedätte missä kohtaa kauppaa se on käynyt? Ei lapsikaan sitä välttämättä heti huomaa. Eikö löytäminen ole melko vaikeaa?
-AP

Minusta teit oikein. Itsekin olen opastanut lapsiani jäämään odottamaan paikoilleen. Homma toimii yli 10-vuotiaalla, mutta noin pienelle ehtii tulla jo hätä. Ihan sama mitä kautta lapsi löysi äitinsä, pääasia, että joku auttaa lasta.

Vierailija

Moni lapsi lähtee litomaan auton luo parkkipaikalle. Varmasti, vaikka olisi opastettu pysymään aloillaan. Katsokaa niiden lastenne perään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista.
.
-AP

On helpompi palata takaisin kävelemäänsä reittiä kunnes löytää paikallaan seisovan lapsen kuin juosta koko kauppaa läpi etsien lasta samalla kun lapsi myös juoksee koko kauppaa läpi etsien äitiä. Kokemuksen syvällä rintaäänellä. Opastan siis itsekin lapsiani jäämään paikkaan, jossa ollaan viimeksi nähty, jonka nyt ei pitäisi kovin kaukana olla, sillä pyrin kuitenkin seuraamaan koko ajan, missä muksut menevät. Jos nyt kuitenkin kävisi niin, että jostain syystä lapsi katoaa kuin pieru saharaan, olisin kiitollinen jos kesken etsinnän kaiuttimesta kuuluisi, mistä oman muksun voi käydä hakemassa. Eli harhailevan lapsen löytäessä itse seuraisin hetken aikaa tilannetta, menisin vaikka rauhoittelemaan eksynyttä lasta ja jos lyhyen ajan päästä ei vanhempaa ilmestyisi, kiikuttaisin infoon kuulutettavaksi.

Vierailija

Itse törmäsin viime kesänä Tykkimäellä noin 7v pikkutyttöön , joka huuteli äitiään itku kurkussa. En voinut vain kävellä ohi ! Mies jäi omien lasten kanssa kun menin tytön kanssa kysymään läheiseltä jääätelökioskilta, missä vanhempia voisi kuuluttaa . Onneksi äitin ilmestyi ennenkuin tarvitsi ruveta kuuluttelemaan.

tuo on kyllä kaksipiippuinen juttu.. ei saisi lähteä vieraan matkaan mutta aikuinen on se joka osaa auttaa!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat