Missä luottotiedottomat asuu, koska heitä ei kukaan ota vuokralle ja asuntolainaakaan
Kommentit (39)
Luottotiedot takaisin
Luottotietomerkinnästä joutu kärsimään jonkin aikaa, mikäli merkintää ei ole tehty väärin perustein. Silloin asiaan kannattaa hakea oikaisua. Maksuhäiriömerkinnät säilyvät luottotietorekisterissä tietyn määräajan. Määräajan päätyttyä tiedot poistetaan rekisteristä. Määräajat riippuvat maksuhäiriömerkinnästä.
Ulosotossa todettu varattomuus tai muu ulosottoeste (3 v.)
Pitkäkestoisesta ulosotosta kertova merkintä (3 v.)
Velkomustuomio (3 v.)
Kulutusluottoon liittyvä maksuhäiriö (2 v.)
Yksityishenkilön konkurssi (5v.)
Maksuhäiriön säilymisaikaa voi lyhentää ja saada luottotiedot nopeammin takaisin. Esimerkiksi ulosotto- ja velkomustuomiomerkinnän kolmen vuoden säilymisaikaa voi lyhentää vuodella, mikäli rekisterissä on vain yksi merkintä ja tosite maksun suorittamisesta toimitetaan vaikka Suomen Asiakastietoon.
Lähde:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No luottotiedoton mieheni asuu luonani, sitä ennen oli asunnoton ja ei saatu yhdessä asuntoa vaan mun piti muuttaa ensin yksin. Luottotiedot menneet miehellä alaikäisenä, mutta eipä vaikuta sekään mihinkään vaikka on jo kolmelymppinen.
Luottotietojen palautuminen kestää 5 vuotta.
Puhut paskaa. (tai sitten miehesi valehtelee sinulle)
Miten ne muka automaattisesti palautuis, jos ei velkojaan maksa?
Taisin puhdistaa jälleen kerran pöydän, faktoillani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No luottotiedoton mieheni asuu luonani, sitä ennen oli asunnoton ja ei saatu yhdessä asuntoa vaan mun piti muuttaa ensin yksin. Luottotiedot menneet miehellä alaikäisenä, mutta eipä vaikuta sekään mihinkään vaikka on jo kolmelymppinen.
Yksityishenkilön konkurssi (5v.)
Ostimme äskettäin omakotitalon, ja miehellä on vielä pari vuotta merkintöjä luottotiedoissa. Saimme kuitenkin lainan, koska kaikki merkinnät aiheuttaneet velat on maksettu ja taustalla oli vielä arvokas lisävakuus. Merkinnät kyllä vaikuttivat lainan marginaaliin, joka on aika kehno nykytasoon nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palautuu ne, mutta jokainen jolle olet velkaa voi hakea uudestaan velkojaan ,elleivät ole vanhentuneet ja sitten saat taas uuden luottotietomerkinnän.
Luuletko ettei tuon miehen tapauksessa olisi ollut mahdollista maksaa viidenkympin kirjastolainuvelkojaan pois.
Se on sitten täysin omaa tyhmyyttä, eikä enää liity mitenkään siihen, että kauanko luottotiedot pysyvät menetettynä.
Sillin mies on tyhmä lusmu, ja tämä nainen uskoo kaikki selitykset.
Olen itse alaikäisenä menettänyt luottotietoni naurettavan pienen laskun takia, jota vanhempani eivät maksaneet vaikka niin lupasivat. Kyllä se vaan ikävä kyllä on mahdollista. Sain itse tästä tietää vasta täysi-ikäisenä käydessäni pankissa... Maksoin sitten pois senkin ja aina olen yksityiseltä kämpän löytänyt vaikka tiedoissa onkin merkintä.
Vierailija kirjoitti:
Edellisen laman takia joillakin vanhemmillakin ihmisillä edelleen luottotiedot kanissa, taanneet aikanaan lainoja jotka kaatuneet laman myötä (pankkien vastuutonta käytöstä ottaa takaajaksi lapsia ym.).
Aivan, mutta joku nyt kolmekymppinen on ollut suunnilleen ala-asteikäinen viime laman aikaan. Eihän nyt tosissaan ole mahdollista ottaa lainan takaajaksi lasta? Mitä omaisuutta sillä lapsella on, jolla lainan voisi taata?
Kaupungin vuokra-asunnossa on hyvä asua :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sinua hoopoa, miehes huijaa sua ihan täysillä :(
Näinpä. Eihän alaikäiset saa edes ostella mitään osamaksulla tai muulla mistä tulee lasku perässä. Ja tuskinpa mistään kirjastokirjojen ulosottomaksuista menee luottotiedot yli 12 vuodeksi.
Tiedän tapauksia, joissa vanhemmat ovat tehneet tilauksia lasten nimissä ja jättäneet laskut maksamatta. On se mahdollista, ikävä kyllä.
Eikö näistä kannattaisi mennä sitten poliisin puheille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Eihän alaikäiset saa edes ostella mitään osamaksulla tai muulla mistä tulee lasku perässä. Ja tuskinpa mistään kirjastokirjojen ulosottomaksuista menee luottotiedot yli 12 vuodeksi.
Tiedän tapauksia, joissa vanhemmat ovat tehneet tilauksia lasten nimissä ja jättäneet laskut maksamatta. On se mahdollista, ikävä kyllä.
Mistä, miten ja mitä voi tilata lasten nimissä laskulla? Itse en saanut tilattua laskulla edes vaatteita, kun olin alle 20-vuotias eli liian nuori kaupan mielestä. Kertokaa minullekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä, miten ja mitä voi tilata lasten nimissä laskulla? Itse en saanut tilattua laskulla edes vaatteita, kun olin alle 20-vuotias eli liian nuori kaupan mielestä. Kertokaa minullekin.
Ei se nykyään olekkaan mahdollista. Laskuja on myöskin kumottu, kun on myyty alaikäisille ilman vanhempien suostumusta.
Kuten joku tuolla edellä kirjoittikin, alaikäinen voi menettää luottotiedot vanhempansa hölmöilyn vuoksi. Tiedän satavarmasti tapauksen, jossa näin kävi. Vanhempi tilasi kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä kaikista mahdollisista paikoista alaikäisten lastensa nimiin. Ja jätti maksamatta kaiken. Kun lapset tulivat täysi-ikäisiksi, heidän olisi pitänyt tietää, että näin on käynyt (heidän luottotietonsa menneet vanhemman toiminnan vuoksi) ja tällöin olisi pitänyt osata hakea käräjäoikeudesta peruutusta asialle tietyn määräajan sisällä. Koska eivät tienneet, mitä olisi pitänyt tehdä, menettivät luottotietonsa. Ihan huippuvanhempi tällainen :( Mutta mahdollista siis!
Vierailija kirjoitti:
Kuten joku tuolla edellä kirjoittikin, alaikäinen voi menettää luottotiedot vanhempansa hölmöilyn vuoksi. Tiedän satavarmasti tapauksen, jossa näin kävi. Vanhempi tilasi kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä kaikista mahdollisista paikoista alaikäisten lastensa nimiin. Ja jätti maksamatta kaiken. Kun lapset tulivat täysi-ikäisiksi, heidän olisi pitänyt tietää, että näin on käynyt (heidän luottotietonsa menneet vanhemman toiminnan vuoksi) ja tällöin olisi pitänyt osata hakea käräjäoikeudesta peruutusta asialle tietyn määräajan sisällä. Koska eivät tienneet, mitä olisi pitänyt tehdä, menettivät luottotietonsa. Ihan huippuvanhempi tällainen :( Mutta mahdollista siis!
Mut tämä tapahtui joskus aiemmin? Ei nykyään?
Perityssä omistusasunnossa Helsingin keskustassa. Yhtiövastike 200 egee, neliöitä 60.
Meillä kotona se asuu. On asunut jo 20 vuotta. Pitkä juttu, mutta pääpiirteissään nykyinen mieheni joutui kahden eri rikoksen uhriksi 1990-luvun laman loppuvuosina, ennen kuin tutustui minuun. Yritys haettiin konkurssiin ja talo myytiin alta pakkomyyntinä, kun ex-vaimo (joka oli kavaltaja) ei suostunut normaaliin myyntiin. Yrittäjä ei pääse automaattisesti velkasaneeraukseen.
Esimerkiksi 15 v pystyi ainakin joskus muinoin tyrimään luottotietonsa tekemällä omaisuusrikoksen, jos vanhemmat eivät suostuneet maksamaan eikä itsellä ollut rahaa niin ne luotot oli sitten siinä. Se on totta että luotot korjaantuu jos velkoja unohtaa uusia perinnän mutta nykyään on nämä itsensä saatanan keksimät perintäfirmat jotka eivät unohda.
No tässä tulee faktaa vähän entiseltä luottotiedottomalta:
Ensinnäkin, lama-ajan velat ovat jo vanhentuneet. Vanhenemisaika on 15 vuotta, maksoit niitä tai et. Tämä laki säädettiin jo useampi vuosi sitten. Toiseksi, ikävä kyllä lasten nimiin velan tekeminen onnistui 80-luvulla vielä loistavasti, tällöin kun 18v paukahti mittariin, kaikki lankesi mukavasti itselle maksettavaksi. Tästä on omakohtainen kokemus. Nykyään se ei käy ihan yhtä helposti, tosin ah niin rakkaat vanhempani tilasivat lapselleni lahjaksi jonkun hevoskerhon lehden ja jättivät tottakai maksamatta ne, jolloin meille alkoi pudota perintätoimiston kirjeitä. Otin yhteyttä kuluttajaneuvontaan, ja neuvoivat sanomaan sinne perintätoimistoon että katsovat kuka siihen alkuperäiseen tilaukseen on nimensä laittanut, sillä lasten huoltajana voin kiistää laskun, ja tämän jälkeen ei enää kuulunutkaan mitään ko perintäfirmasta.
Ja mitä asumiseen tulee, vuokra-asunnon kanssa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia. Yleensä olen kertonut itse luottotietojen olevan kuralla, ja itse ehdottanut 3kk takuita. Kukaan ei ole kieltäytynyt. Pankista sain asuntolainaa kun maksuhäiriömerkinnät olivat vielä näkyvissä, tosin lisämerkinnällä että maksettu on, kunhan takaajat löytyi. Sellaasta.
Edellisen laman takia joillakin vanhemmillakin ihmisillä edelleen luottotiedot kanissa, taanneet aikanaan lainoja jotka kaatuneet laman myötä (pankkien vastuutonta käytöstä ottaa takaajaksi lapsia ym.).