Nirso tai 'tarkat': miksi puhutte koko ajan syömisestänne ja ruokarajoitteistanne jos kukaan ei ole kysynyt mitään?

Vierailija

Minulle on oikeastaan ihan sama mitä aikuinen ihminen syö tai ei syö kunhan huolehtii sitten jo hyvissäajoin ennen juhlia tai illanistujaisia että heille on tarjolla edes jotain mitä voivat syödä. Parhaassa tapauksessa nämä ihmiset joilla on äärimmäisen rajoittunut ruokavalio voisivat ottaa omat eväät mukaan ja nauttia rauhassa toisten seurasta. Mutta miksi kaikki tuntemani nirsoilijat tekevät kaikesta kauhean numeron mitä suuhunsa laittavat ja puhuvat siitä taukoamatta? Mun mielipide asiaan on että ketään ei kiinnosta

Sivut

Kommentit (93)

Vierailija

No, koska se pyörii mun omassa päässä ja mulla harmittaa mun ruokarajoitukset + kadehdin teitä, jotka voitte syödä mitä haluatte.

Vierailija

Se, etten halua syödä tarjolla olevaa ruokaa x tai että mulla on omaat eväät mukana, tuntuu yleensä olevan ongelma nimenomaan muille. Mä en tee mun syömisistä tai syömättä jättämisistä numeroa, muut tekevät.

Vierailija

Itse olen kasvissyöjä enkä koskaan mene minnekään voivottelemaan kuinka en voi syödä sitä enkä tätä enkä tuota ja voivoivoi harmittaa kuinka kurjaa yhyy. Voisin toki korostaa itseäni mahsollisimmaan paljon keromalla kaikille ympärillä oleville tarinoita siitä kuinka tärkeäksi tunnen oloni kasvissyöjänä ja kuinka se tekee elämästäni silti niin vaikean. Ja sitten kun nään jonku syövän lihaa niin juoksen paikalle oikeen kauhistelemaan että MITEN VOIT SYÖDÄ TUOTA KU MÄ EN AINAKAAN VOI KU MILLON NÄITÄ RAJOITTEITA...

Vierailija

En mä ainakaan puhu, pikemminkin yritän piilotella nirsouttani kun se häiritsee ja hävettääkin. Yritän opetella siitä eroon, mutta hidastahan se näin aikuisena on.

Vierailija

Ei ole väliä mikä se rajoitus on. En oo törmänny kylläkään moneen keliakiaa sairastavaan joka tekis tätä syömisestä puhumista -ap

Vierailija

Joo, minulla on enemmän kokemusta siitä, että joku muu tekee minun syömisistäni numeron. Räikein on ehkä se, että emäntä nostaa pöytään kaksi kattilaa teatraalisesti, ja sitten julistaa, että "Tässä on sitten tämä meidän ruokavammaisen ruoka..." 

Taikka sitten ne iänikuiset tenttaamiset: saanko ruoastani tarpeeksi proteiinia, minkä takia olen kasvissyöjä, luulenko muka nyt pelastavani maailman/laihtuvani, ja olen kyllä saanut ihan rehellisiä elämäntaparemonttivinkkejäkin tyyliin "Ei kun nyt alat vain syödä kunnon ruokaa, ja jätät pullan pois - sillä laihtuu!" (Olen siis kasvissyöjä terveyssyistä). 

Tietenkin "pidän meteliä" ruokavaliostani sen verran, että ilmoitan ruokavaliostani, jos tiedän tarjolla olevan ruokaa. Ja jos on jotakin kevyempää illanistujaista, eikä tarjolla olekaan juuri minun ruokavaliooni sopivaa suolaista tarjottavaa, en taatusti kuole nälkään. Sen muun mekkaloinnin hoitaa lähes pääsääntöisesti ihan joku muu kuin minä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei ole väliä mikä se rajoitus on. En oo törmänny kylläkään moneen keliakiaa sairastavaan joka tekis tätä syömisestä puhumista -ap

Vaikea ottaa sen syvemmin kantaa, kun ihmisillä on niin monia eri syitä olla tarkkoja ja "nirsoja". On aivan eri asia, onko se meteliä itsestään pitävä vaikka voimakkaasti allerginen, tai ihminen, joka ei vain satu pitämään erityisemmin kalan mausta. Toki siinä olen samaa mieltä, ettei ole maailman kiinnostavin ruokapöytäkeskustelu päivitellä, mitä toisen lautasella sattuu olemaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Olen siis kasvissyöjä terveyssyistä). 

.

Mitkähän syyt ne sellaisia ovat? Enpä ole koskaan kuullutkaan.

Pahoittelut, jos ajattelit ainoan oikean syyn kasvissyönnille olevan eettiset syyt. :-) 
Minä katsoin, että terveyttäni edistää se, että tavanomaisesti kokkaamieni sekaruokien sijaan opettelen tekemään monipuolisia kasvisruokia ja tutustun muihinkin proteiininlähteisiin. 
... Ja tosiaan: minusta tuo syy tai ylipäätään ruokavalioni ei ole mitään sellaista, mitä minun tarvitsisi kenellekään sen kummemmin perustella tai "kysellä lupaa". 

Vierailija

Harmi kun kaikki minun tuntemani nirsoilijat ovat ihan erilaisia kun av:lla :D... mutta annetaanpa esimerkki jos on vaikea käsittää mistä puhutaan: teimme muutaman ystävän kanssa uuniperunoita joihin oli tarkoitus tehdä tonnikalasta ja tuorejuustosta täyte. Yksi kavereista on tällainen "mitään ei saa sekoittaa keskenään eikä missään saa olla möykkyjä" ihminen. No hän alkoi heti valittamaan siitä ettei pidä uuniperunoista koska ne on ällöttäviä. Sitten ei tietenkään voinut syödä täytettä (koska mitään ei saa sekoittaa). Ehdotin että jätän pelkkää tonnikalaa hänelle purkkiin, mutta kun tein muun täytteen hän oikeen tuskasteli vieressä että hyi kuinka häntä alkaa oksettamaan. Loppujen lopuksi ei maistunut paljas perunasalaatti kun kuulemma tarttui kurkkuun ja sitten alkoi pyytämään että voitaisiinko koko porukalla lähtä ulos sateeseen hakemaan ranskalaisia ku kuolee nälkään :(((

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Olen siis kasvissyöjä terveyssyistä). 

.

Mitkähän syyt ne sellaisia ovat? Enpä ole koskaan kuullutkaan.

Esimerkiksi joidenkin vatsa saattaa mennä sekaisin lihasta. Ja jos vatsa on sekaisin jatkuvasti, niin eihän se mukavaa ole. Eikä toisaalta myöskään ravintoaineet ehdi imeytyä kunnolla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Harmi kun kaikki minun tuntemani nirsoilijat ovat ihan erilaisia kun av:lla :D... mutta annetaanpa esimerkki jos on vaikea käsittää mistä puhutaan: teimme muutaman ystävän kanssa uuniperunoita joihin oli tarkoitus tehdä tonnikalasta ja tuorejuustosta täyte. Yksi kavereista on tällainen "mitään ei saa sekoittaa keskenään eikä missään saa olla möykkyjä" ihminen. No hän alkoi heti valittamaan siitä ettei pidä uuniperunoista koska ne on ällöttäviä. Sitten ei tietenkään voinut syödä täytettä (koska mitään ei saa sekoittaa). Ehdotin että jätän pelkkää tonnikalaa hänelle purkkiin, mutta kun tein muun täytteen hän oikeen tuskasteli vieressä että hyi kuinka häntä alkaa oksettamaan. Loppujen lopuksi ei maistunut paljas perunasalaatti kun kuulemma tarttui kurkkuun ja sitten alkoi pyytämään että voitaisiinko koko porukalla lähtä ulos sateeseen hakemaan ranskalaisia ku kuolee nälkään :(((

Ööh ai sä tarkoitit vaan kaikinpuolin vaikeaa ihmistä. Olisitko voinut heti kertoa?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat