Nirso tai 'tarkat': miksi puhutte koko ajan syömisestänne ja ruokarajoitteistanne jos kukaan ei ole kysynyt mitään?
Minulle on oikeastaan ihan sama mitä aikuinen ihminen syö tai ei syö kunhan huolehtii sitten jo hyvissäajoin ennen juhlia tai illanistujaisia että heille on tarjolla edes jotain mitä voivat syödä. Parhaassa tapauksessa nämä ihmiset joilla on äärimmäisen rajoittunut ruokavalio voisivat ottaa omat eväät mukaan ja nauttia rauhassa toisten seurasta. Mutta miksi kaikki tuntemani nirsoilijat tekevät kaikesta kauhean numeron mitä suuhunsa laittavat ja puhuvat siitä taukoamatta? Mun mielipide asiaan on että ketään ei kiinnosta
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi kun kaikki minun tuntemani nirsoilijat ovat ihan erilaisia kun av:lla :D... mutta annetaanpa esimerkki jos on vaikea käsittää mistä puhutaan: teimme muutaman ystävän kanssa uuniperunoita joihin oli tarkoitus tehdä tonnikalasta ja tuorejuustosta täyte. Yksi kavereista on tällainen "mitään ei saa sekoittaa keskenään eikä missään saa olla möykkyjä" ihminen. No hän alkoi heti valittamaan siitä ettei pidä uuniperunoista koska ne on ällöttäviä. Sitten ei tietenkään voinut syödä täytettä (koska mitään ei saa sekoittaa). Ehdotin että jätän pelkkää tonnikalaa hänelle purkkiin, mutta kun tein muun täytteen hän oikeen tuskasteli vieressä että hyi kuinka häntä alkaa oksettamaan. Loppujen lopuksi ei maistunut paljas perunasalaatti kun kuulemma tarttui kurkkuun ja sitten alkoi pyytämään että voitaisiinko koko porukalla lähtä ulos sateeseen hakemaan ranskalaisia ku kuolee nälkään :(((
Ööh ai sä tarkoitit vaan kaikinpuolin vaikeaa ihmistä. Olisitko voinut heti kertoa?
Mikäs sinua risoo? :o
No kyllähän tuo nyt on vaikea ihminen, jos käskee ystäviensä lähtemään vesisateeseen hakemaan hänelle ranskanperunoita. Ei allergiset tai muuten vaan ruokavammaiset kyllä todellakaan tuollaisia ole.
Oon kasvissyöjä ja en tee asiasta mitään haloota. Otan niitä ruokia jotka mulle sopii ja ennen jotain tilaisuutta (jossa on tarjolla ruokaa) saatan ilmoittaa erikoisruokavaliosta, ellei sitten kyseessä oo joku monipuolinen buffetti.
Sillon ku vielä söin lihaa olin huomattavasti nirsompi, koska inhosin punaista lihaa ja kanakaan ei aina mennyt alas. En myöskään uskaltanut yhtä ennakkoluulottomasti kokeilla erilaisia ruokia kun pelotti että se liha on pahaa. Sillonki kuitenkin vaan otin sitä mikä mulle kelpas ja jätin pois jos ei kelvannut.
Oon kyllä aina kokenu että muut on tehny mun syömisistä isomman asian ku minä itse :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Olen siis kasvissyöjä terveyssyistä).
.
Mitkähän syyt ne sellaisia ovat? Enpä ole koskaan kuullutkaan.
Pahoittelut, jos ajattelit ainoan oikean syyn kasvissyönnille olevan eettiset syyt. :-)
Minä katsoin, että terveyttäni edistää se, että tavanomaisesti kokkaamieni sekaruokien sijaan opettelen tekemään monipuolisia kasvisruokia ja tutustun muihinkin proteiininlähteisiin.
... Ja tosiaan: minusta tuo syy tai ylipäätään ruokavalioni ei ole mitään sellaista, mitä minun tarvitsisi kenellekään sen kummemmin perustella tai "kysellä lupaa".
Ei sun tarvi päättää mun puolesta mitä mä ajattelen. Se on erittäin epäkypsää käytöstä tuollainen.
Kasvissyömisen syyt ovat siis oman pääsi sisällä ja väität niitä terveydellisiksi. Minäkin syön lihaa terveydellisistä syistä.
Toisaalta käynkin salilla ja siihenhän eivät kasvissyöjät pysty.
Vierailija kirjoitti:
Olen hieman nirso ruuan suhteen, ja yritän aina vaivihkaa ottaa vain niitä ruokia, joista pidän. Silti esimerkiksi joulupöydässä joka joulu sukulaisteni ja perheeni on pakko suureen ääneen päivitellä, että mikset nyt ota tuota ja tätä ja maistaisit nyt edes ja miten sinusta on noin nirso tullut, kun silloin 2-vuotiaanakin söit tätä ja tätä hyvällä ruokahalulla. Joka vuosi sama virsi, vaikka esimerkiksi graavilohesta en ole tykännyt oman muistini mukaan ikinä (ehkä olen just alle 3-vuotiaana saattanut syödä). Olen ihan aikuinen ihminen ja tämä sama syyttely "ruokavaliostani" vain jatkuu vuodesta toiseen.
Kukaan ei pidä nirsoilijasta.
Täytyy antaa tunnustus, että anonyymipalstallakin pidetään kynsin hampain kiinni keksityistä ruokayliherkkyyksistä, jotka siis ovat ihan omaa nirsoilua ja kiusantekoa toisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Esimerkiksi joidenkin vatsa saattaa mennä sekaisin lihasta. Ja jos vatsa on sekaisin jatkuvasti, niin eihän se mukavaa ole. Eikä toisaalta myöskään ravintoaineet ehdi imeytyä kunnolla.
Aivan lääketieteelle tuntomattomia sairauksia esiintyy täällä.
Huomiohuoria, samaa sarjaa kuin ne jotka puhuvat koko ajan seksielämästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Esimerkiksi joidenkin vatsa saattaa mennä sekaisin lihasta. Ja jos vatsa on sekaisin jatkuvasti, niin eihän se mukavaa ole. Eikä toisaalta myöskään ravintoaineet ehdi imeytyä kunnolla.
Ja näköjään ainakin lääketieteestä täysin tietämättömiä ihmisiä :) Lihan proteiineille voi olla jopa allerginen, siinä missä esim. maitoproteiineillekin - tunnen itse erään, joka on todistetusti allerginen naudanlihalle, mutta esimerkiksi porsas ja kana käyvät ihan hyvin.
Ja ruoka-allergia voi oireilla myös vatsaoirein. Oma maitoproteiiniallergiani oireilee sekä iho-, hengitystie- että vatsaoirein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Pahoittelut, jos ajattelit ainoan oikean syyn kasvissyönnille olevan eettiset syyt. :-)
Minä katsoin, että terveyttäni edistää se, että tavanomaisesti kokkaamieni sekaruokien sijaan opettelen tekemään monipuolisia kasvisruokia ja tutustun muihinkin proteiininlähteisiin.
... Ja tosiaan: minusta tuo syy tai ylipäätään ruokavalioni ei ole mitään sellaista, mitä minun tarvitsisi kenellekään sen kummemmin perustella tai "kysellä lupaa".Ei sun tarvi päättää mun puolesta mitä mä ajattelen. Se on erittäin epäkypsää käytöstä tuollainen.
Kasvissyömisen syyt ovat siis oman pääsi sisällä ja väität niitä terveydellisiksi. Minäkin syön lihaa terveydellisistä syistä.
Niinpä, kasvissyöjät joutuu vetää pilleriä purkkitolkulla saadakseen edes osan ravinteista jotka normaalit ihmiset saavat ruoastaan.
Jos ihmisellä on esimerkiksi keliakia tai laktoosi-intoleranssi tai oikea allergia, hän ei todellakaan voi syödä välttämättä edes pienen pienetä murusta ilman vakavia seuraamuksia, kuten vaikkapa anafylaksinen shokki. Oma lukunsa on sitten nämä "allergiset", jotka ovat allergisia aineille tai ruoille, joille ei edes voi olla allerginen, tämänhetkinen muotivillitys on gluteiiniallergia. Gluteiini aiheuttaa joillekin vakavia terveysongelmia, mutta sille ei voi olla allerginen. Kolmas tyyppi on nirsot syöjät, joilla se on asenneongelma tms. Minulla on sukulainen, joka syö vain tiettyjä ruokia, kuten vain yhtä tiettyä leipää tai juustoa. Jos tarjolla on edamjuustoa, hän syö sitä, jos se on Valion, muiden edam ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Mitenköhän tuo nyt liittyi mihinkään? Ei kukaan ole sanonut sitä sairaudeksi.
Mutta kuitenkin:
http://yle.fi/uutiset/ruotsalaistutkimus_punkin_purema_voi_laukaista_li…
http://www.tohtori.fi/?page=3509935&id=8612064 Lihalle voi ihan oikeasti olla allerginen ja lääketiedekin sen tunnustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hieman nirso ruuan suhteen, ja yritän aina vaivihkaa ottaa vain niitä ruokia, joista pidän. Silti esimerkiksi joulupöydässä joka joulu sukulaisteni ja perheeni on pakko suureen ääneen päivitellä, että mikset nyt ota tuota ja tätä ja maistaisit nyt edes ja miten sinusta on noin nirso tullut, kun silloin 2-vuotiaanakin söit tätä ja tätä hyvällä ruokahalulla. Joka vuosi sama virsi, vaikka esimerkiksi graavilohesta en ole tykännyt oman muistini mukaan ikinä (ehkä olen just alle 3-vuotiaana saattanut syödä). Olen ihan aikuinen ihminen ja tämä sama syyttely "ruokavaliostani" vain jatkuu vuodesta toiseen.
Kukaan ei pidä nirsoilijasta.
Miksi täytyisi pakottaa itsensä syömään ruokaa, josta tulee oksennus kurkuun? Ymmärrän että lapsia kehotetaan maistamaan kaikkea, mutta aikuisena on paljon vaikeampi tottua ruokiin, jotka omassa suussa maistuvat pahalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisellä on esimerkiksi keliakia tai laktoosi-intoleranssi tai oikea allergia, hän ei todellakaan voi syödä välttämättä edes pienen pienetä murusta ilman vakavia seuraamuksia, kuten vaikkapa anafylaksinen shokki. Oma lukunsa on sitten nämä "allergiset", jotka ovat allergisia aineille tai ruoille, joille ei edes voi olla allerginen, tämänhetkinen muotivillitys on gluteiiniallergia. Gluteiini aiheuttaa joillekin vakavia terveysongelmia, mutta sille ei voi olla allerginen. Kolmas tyyppi on nirsot syöjät, joilla se on asenneongelma tms. Minulla on sukulainen, joka syö vain tiettyjä ruokia, kuten vain yhtä tiettyä leipää tai juustoa. Jos tarjolla on edamjuustoa, hän syö sitä, jos se on Valion, muiden edam ei kelpaa.
Eivät kaikki allergiat aiheuta vakavia oireita, mutta ovat silti ikäviä. Minä olen allergiatestin mukaan allerginen koivun siitepölylle, mutta en saa siitä kuin niiskutusoireita keväisin. Siitepölyä ei voi välttää, mutta jos voisin valita, olisin tietysti mieluiten aivastelematta.
Pitäisikö mielestäsi allergikon syödä jotain ruoka-ainetta, jos se aiheuttaa esimerkiksi "vain" ihottumaa eikä siihen kuole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Mutta kuitenkin:
http://www.tohtori.fi/?page=3509935&id=8612064 Lihalle voi ihan oikeasti olla allerginen ja lääketiedekin sen tunnustaa.
Voi toki, mutta jos 10 miljoonasta löytyy 50 mahdollisesti lihalle allergista, niin todella epätodennäköistä. Luuletko, että kymmenistä tuhansista kasvissyöjistä aivan oikeasti lihalle allergisia ole montakaan. Puhutaan promilleista. Siksi on "hieman" vaiketa uskoa juuri sellaisen kasvissyöjän olevan nyt keskustelemassa.
Se vika on todennäköisesti korvien välissä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
"Gluteeniallergia" on minulle täysin tuntematon termi, mutta kyllähän vehnälle tai ohralle tai vaikka kaikille gluteenipitoisille viljoille samanaikaisesti voi olla myös allerginen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Mutta kuitenkin:
Voi toki, mutta jos 10 miljoonasta löytyy 50 mahdollisesti lihalle allergista, niin todella epätodennäköistä. Luuletko, että kymmenistä tuhansista kasvissyöjistä aivan oikeasti lihalle allergisia ole montakaan. Puhutaan promilleista. Siksi on "hieman" vaiketa uskoa juuri sellaisen kasvissyöjän olevan nyt keskustelemassa.
Täällä kysyttiin, että mitähän ne terveydelliset syyt voivat olla ja minä vastasin.
Tiesitkö, että vatsa voi olla kuralla ruoka-aineista ilman minkäänlaista allergiaakin. Esimerkiksi ärtyvä suolisto reagoi eri tavalla eri ihmisiin ja useimmiten se reagoi ruoka-aineisiin. Crohnin tauti reagoi syötyyn ravintoon. Tulehtunut suolisto reagoi syötyyn ravintoon. Syitä on lukemattomia miksi jonkun suolisto voi mennä sekaisin lihasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Mutta kuitenkin:
Täällä kysyttiin, että mitähän ne terveydelliset syyt voivat olla ja minä vastasin.
Tiesitkö, että vatsa voi olla kuralla ruoka-aineista ilman minkäänlaista allergiaakin. Esimerkiksi ärtyvä suolisto reagoi eri tavalla eri ihmisiin ja useimmiten se reagoi ruoka-aineisiin. Crohnin tauti reagoi syötyyn ravintoon. Tulehtunut suolisto reagoi syötyyn ravintoon. Syitä on lukemattomia miksi jonkun suolisto voi mennä sekaisin lihasta.
http://www.tohtori.fi/?page=5033584&id=4447462 Lisäisin vielä tämän linkin tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
... Ja tosiaan: minusta tuo syy tai ylipäätään ruokavalioni ei ole mitään sellaista, mitä minun tarvitsisi kenellekään sen kummemmin perustella tai "kysellä lupaa".Ei sun tarvi päättää mun puolesta mitä mä ajattelen. Se on erittäin epäkypsää käytöstä tuollainen.
Niinpä, kasvissyöjät joutuu vetää pilleriä purkkitolkulla saadakseen edes osan ravinteista jotka normaalit ihmiset saavat ruoastaan.
Hah, ei kyllä tarvitse :D Vegaanina pitää ehkä miettiä vähän enemmän, mutta kasvissyöjillä ei oo mitään vaikeuksia pysyä terveenä. Salillakin pystyn käymään ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Mutta kuitenkin:
En ole tuo kirjoittaja, jota lainaat, mutta kyllähän sellaisia ruuan sopimattomuuksia on olemassa, joita ei voi määritellä varsinaiseksi allergiaksi tai mihinkään muuhun perinteiseen kategoriaan. Ihmisillä on paljon muitakin vaivoja, joihin ei ole ainakaan vielä löytynyt virallista selitystä.
Jos vaikka ripuloi aina, kun syö papuja, niin tottahan sitä on sitten syömättä papuja, vaikka AV:n asiantuntijaraati sanoisi mitä.
Minä en mieluusti edes mene minnekään, missä on tarjolla ruokaa. Tuon omat eväät, mutta se tuntuu olevan monelle hirvittävä loukkaus. Ahdistavin kuulemani hokema on "KYLLÄ SINÄ NYT VÄHÄN VOIT MAISTAA, EI MAAILMA SIIHEN KAADU JOS KERRAN SYÖ..."
Ja minulla on siis keliakia ja vieläpä ruoka-allergioita - ei tosin sellaisia allergioita, joihin kuolisi, joten ei kai niitä sitten lasketa allergioiksi. Mutta pahoittelen, laitan kyllä hyvinvointini etusijalle, loukkaa se sitten kutsujen emäntää tai ei.