Rinnasta löytyi aamulla pieni kyhmy ja kävin mammografiassa...

Vierailija

Ikää on 47-vuotta ja viimeksi kävin mammografiassa tasan vuosi sitten. No tänään aamulla löysin toisesta rinnastani pienen kyhmyn, Sain onneksi heti ajan gynekologille, joka myös totesi kyhmyn ja sanoi, että se on todennäköisesti vaaraton. Varmuuden vuoksi sain myös lähetteen heti ultraan, jonka teki röntgenlääkäri (Terveystalo). Röntgenlääkäri sanoi, että ultra ei ole täysin luotettava ja kävin sitten myös mammografiassa. Onneksi sieltä ei löytynyt mitään poikkeavaa. Mastopatiaa kyllä on. Onko muilla kokemuksia mastopatiasta? Rintani ovat aika usein kipeät (vihlaisuja) ja olen ajatellut sen liittyvän Mirena-hormonikierukkaan, joka minulle laitettiin kaksi vuotta sitten. Röntgenlääkäri kuitenkin kehotti käymään vielä ultrassa puolen vuoden päästä. Lähinnä sen palpaatiolöydöksen takia. Olen kuitenkin luonteeltani epäilevä ja jäin nyt miettimään, etä miksi pitää vielä mennä 6 kk päästä ultraan. Vai onko se vain varmuuden varmistus? Voinko olla nyt "rauhassa" vähän aikaa? Voi tätä naisen elämää, aina jokin huoli....

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Käsittääkseni kyseessä on ihan vain vimpan päälle varmistus.

Se on vain hyvä tuo kun aina tutkivat niin tarkkaan ja varman päälle, niin ei sitten tarvitse ihmetellä. Olepa siis ihan rauhallisella ja  turvallisella mielellä siellä.

Vierailija

Mulla on myös mastopatiaa ja Mirena. Aiheuttaa juurikin vihlaisuja ja kaikenlaista "ryyniä" on rinnoissa. Käyn säännöllisesti joka vuosi Terveystalolla mammossa ja ultrassa eikä ainakaan vielä ole löytynyt mitään ihmeellistä. N40

Vierailija

Missä noin nopeaa toimintaa on, että samana aamuna löytää kyhmyn, ja ennen lounasta on jo otettu kuvat ja ultrat ja nähty monta lääkäriä ja saatu tulokset?

Vierailija

Sinä joka käyt säännöllisesti mammossa ja ultrassa (mastopatian ja Mirena)....minulle gynekologi sanoi, että mammossa ei kannattaisi käydä joka vuosi. Onko tämä mastopatia sitten jotenkin vaarallista? Jotenkin sain sellaisen käsityksen, että se on aina hyvänlaatuista....

Ap

Vierailija

Terveystalossa kävin! Ja nopeaa toimintaa oli sillä sain verkkoajanvarauksesta gynellle ajan. Ja sieltä löytyi sitten vapaa aika röntgenlääkärille.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Missä noin nopeaa toimintaa on, että samana aamuna löytää kyhmyn, ja ennen lounasta on jo otettu kuvat ja ultrat ja nähty monta lääkäriä ja saatu tulokset?

En ole ap, mutta ne kuvat näkyy saman tien tietokoneella. Ainakin käyttämilläni Femedassa ja Kampin Aavassa. Ei siis tule vanhanaikaiseen tapaan vasta parin viikon päästä kalvokuvina.

Vierailija

Minun käsittääkseni otetaan aina röntgen ja ultra, kun rintoja tutkitaan. Ainakin minulla on automaattisesti tullut kummatkin, sekä julkisella että yksityisellä puolen.

Itselläni pieni kyhmy rinnassa, joka kystaksi nimettiin. 

Kai ne lekurit haluaa vaan varmistaa, että ovat olleet oikeassa. Tai sitten rahastaa. No, ultra on sen verran vaaraton tutkimus, että menisin sitten puolen vuoden päästä. Enkä sen enempää ajattelisi asiaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä on ainakin meillä( en ole ap). Päivällä käyt gynellä, saat lähetteen, kävelet alakerran röntgeniin, ja saat ajan vaikka heti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä on ainakin meillä( en ole ap). Päivällä käyt gynellä, saat lähetteen, kävelet alakerran röntgeniin, ja saat ajan vaikka heti.

Ja lisään vielä, että röntgenin jälkeen tehtävän ultran aikana lekuri kertoo kuvien ja ultran tulokset samantien. Eikä maksa paljon.

Vierailija

Ap, ota iisisti. Olen 48-vuotias, ja kävin ekan kerran mammossa ja ultrassa kahdeksan vuotta sitten ja siitä eteenpäin parin vuoden välein. Jo ekassa löytyi noita kystia. Ne voivat kasvaa ja kuulemma usein vaihdevuosien jälkeen häviävät kokonaan.
Niitä ei yleensä poisteta, koska ovat vaarattomia. Tarvittaessa ne voi tyhjät, jos ovat oikein isoja ja kipeitä, mutta harvemmin tyhjätään, koska ne täyttyvät herkästi uudelleen.
Minulla alkoi noin vuosi sitten myös vihloa, ja siksi kävin pari ylimääräistä kertaa ultrassa. Mitään vakavaa ei löytynyt, ne samat kystat vain ehkä hiukan isompina (kuviahan aina verrataan edellisiin kuviin). Mutta tarkkana on oltava, äidilläni ja siskollani on ollut rintasyöpä...
Mammoa yleensä ei suositella tehtäväksi kuin kahden vuoden välein säteilyannoksen takia, mutta toki jos on vakava syöpäepäily, se tehdään.
Sinä voit varmasti olla rauhassa. Jos kystissa olisi ollut epäilyttävää, niistä olisi otettu ohutneulanäyte. Ehkäpä haluavat ottaa puolen vuoden päästä uudet ultrat lähinnä vertailun vuoksi, jos sinulla nyt ei ollut mukana aiempia kuvia, joihin löydöstä voisi verrata. Samoin jos sinulla on kovin äskettäin ilmaantunut uusi kyhmy, joka vihloo, he varmuuden vuoksi haluavat nähdä, miten kyhmy kehittyy.
Joka tapauksessa olet nyt hyvässä seurannassa, ja rintasyövisgä yhdeksän kymmenestä paranee. Joten vaikka se epätodennäköinen huonoin mahdollisuus osuisi kohdalle, se havaittaisiin todella varhaisessa vaiheessa.
Mutta joo, ei ole naisen elämä helppoa!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

ihan missä vaan ykistyisellä. Aina kun katon gynekologin ajanvaraustilannetta, niin näkyy olevan tyhjää täynnä heidän kalenterit, koska hinnat karanneet pilviin. Jotain 150 euroo pelkkä 20 minuutin vastaanotto, siihen päälle siiteen kokeet joiden hinnat ihan naurettavia, kuka niitä muka pystyy maksamaan? Väki pakenee heiltä julkisiin hoitoihin.

Vierailija

onko rintojen pistely tai viiltely vaarallista? Itselläni silloin tällöin on ollut, mutta menee pois, ja ei ole sitten pitkiin aikoihin??

Vierailija

jos isän äidin sisko sairastanut ja kuollut rintasyöpään, onko mun suvussa sitä? Kohonnu riski? Isän äiti kuoli 50 v muihin tauteihin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

ihan missä vaan ykistyisellä. Aina kun katon gynekologin ajanvaraustilannetta, niin näkyy olevan tyhjää täynnä heidän kalenterit, koska hinnat karanneet pilviin. Jotain 150 euroo pelkkä 20 minuutin vastaanotto, siihen päälle siiteen kokeet joiden hinnat ihan naurettavia, kuka niitä muka pystyy maksamaan? Väki pakenee heiltä julkisiin hoitoihin.

Mä sain tällä hinnalla mielenrauhan päivässä. Kattoi sekä gynen, mammografian että ultran.

Julkisella kun olisin käynyt, olisin ensin odotellut kuukauden lekuriaikaa ja maksanut siitä sitten 16,50 e. Sitten oiksin muutaman kuukauden varmaan odotellut mammografiaa, maksanut dösämaksuja muutaman kympin toiseen kaupunkiin, ja vielä maksanut siitä mammografiasta ties mitä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat