mitä tarkoittaa että ihminen on ''mustavalkoinen''?
Kommentit (75)
Sellainen, että on olemassa hyvä (valkoinen) ja paha (musta). Esim. joku ihminen, asia, aate tai vaikkapa tuote on joko hyvä tai paha. Yleensähän asioissa on molempia puolia. Jos jatketaan tätä värimetaforaa, nämä ovat niitä harmaan sävyjä.
Juuri näin. Yksi klassinen esimerkki voisi myös olla "olet joko meidän puolellamme tai meitä vastaan."
Kaikki tai ei mitään. Absoluuttinen hyvä vs. absoluuttinen paha. Esimerkiksi politiikassa tällainen henkilö kannattaa yhtä ääripäätä ja luokittelee kaikki muut kuin oman jenginsä sen toisen ääripään kannattajiksi. Tavattavissa myös av-palstalla joka päivä monta kertaa.
Tarkoittaa yksioikoista ihmistä, joka ei käsitä, että totuuksia voi olla useampia kuin yksi tai kaksi.
Tai ei ymmärrä, että ehkä mitään "totuutta" ei ole olemassakaan jossain tietyssä asiassa, on vain erilaisia mielipiteitä ja kaikki ovat yhtä "oikeassa" tai "väärässä".
Että se on joko/tai. Ei siitä keskeltä.
Mun teini on nyt sitä ja se ärsyttää. Tosin itsekin olen, ja arvatkaapa tuleeko taisteltua joskus ja sillointällöin..=)
Negatiivinen ajatusmaailma. Tosikko.
SE TARVII PERSEREIJÄN VALKAISUN ETTEI NÄY MUSTAT TAI RUSKEET JÄLJET
Sellaisia on aivan liikaa, juuri muunlaisia ei olekaan paitsi harvoja poikkeuksia jotka osaa ajatella omalla päällään.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Yksi klassinen esimerkki voisi myös olla "olet joko meidän puolellamme tai meitä vastaan."
Amerikkalainen ajatusmaailma.
Käytännössä sitä, että ihminen on persu tai muu vastaava pölhöpopulisti.
Bautismo de Fuego kirjoitti:
Ihan hyvä esimerkki. Esim. persuilla maahanmuuttajat =pahoja, kantasuomalaiset =hyviä.
Aivan roskakäsite. Maallikot jauhaa tätä paskaa. Kaikki on oikeasti mustavalkoista, ne harmaanasteet muodostuvat osista, jotka ovat joko musta tai valkoinen.
Ajattelutavaltaan mustavalkoisen ihmisen kanssa on raivostuttavaa keskustella, kun kaikesta sanomastasi vedetään aina jokin kärjistetty johtopäätös. Kuvitteellisena esimerkkinä: "No mitä mieltä oot tästä mekosta?" "Vähän liian värikäs mun makuun" "JAA, no osta sitten musta jos ei väriä saa olla, hmph" Kuin asioilla ei olisi koskaan mitään välimuotoa.
Yleensä ilman rakentavaa mielipidettä joka ottaisi huomioon muitakin. Kyse on kapeammasta sektorista käsitellä aiheita vaikka olisi olemassa niin paljon vaihtoehtoja joita edes yrittää ymmärtää. Usein ihminen joka toistaa muiden oppeja ymmärtämättä kokonaisuutta.
Bautismo de Fuego kirjoitti:
Vihervasuri.
(persuthan paljastui demareiksi -10% on toisella +10%) lol.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelutavaltaan mustavalkoisen ihmisen kanssa on raivostuttavaa keskustella, kun kaikesta sanomastasi vedetään aina jokin kärjistetty johtopäätös. Kuvitteellisena esimerkkinä: "No mitä mieltä oot tästä mekosta?" "Vähän liian värikäs mun makuun" "JAA, no osta sitten musta jos ei väriä saa olla, hmph" Kuin asioilla ei olisi koskaan mitään välimuotoa.
Juuri näin. Jos kesällä on 30 astetta lämmintä ja sanon, että vähempikin riittäisi, saan aivan varmasti kehotuksen muuttaa etelänavalle. Siinä välissähän ei ole yhtään mitään. Ja jos en pidä jostakin 4 tuntia pitkästä mustavalkoisesta ja mykästä 1930-luvun taide-elokuvasta, niin varmasti minua neuvotaan pysymään Turhapuroissa.
Saat kuulla tuollaista vain, koska aloitat itse mustavalkoisesti ja perustelemattomasti esittämään totuuksiasi. Ainakaan et nytkään perustele esimerkkiäsi.Vaikutat tietävän että 30 on liikaa ja 30 luvun elokuva on huono jne miksi onko tämä merkityksellistä sinulle?
Mustavalkoisesti ajatteleva luokittelee ihmisiä, kokee olevansa oikeutettu arvostelemaan ja tuomitsemaan pyytämättä muita (ihan hänelle harmittomia) ihmisiä sieltä omasta näkökulmastaan käsin vaikkei koskaan voi tietää toisen koko elämäntarinaa eikä siten asioita mistä mikäkin johtuu, on helposti jotenkin rajaton, eli ei kunnioita hienotunteisesti toisen yksityisyyttä vaan voi "raiskata henkisesti" tuosta noin vain eikä pidä sitä minään, on siten todella ylimielinenkin ja itseään liian täynnä oleva, nauttii ennemmin riidasta kuin sovusta, näkee toisessa helposti vain vikoja ja puutteita, itsessään toki vain näiden hyvät vastakohdat... tuossa nyt jotain.
Mikä minusta on ihmeellisintä, niin tuollainen ihminen voi olla teoriassa tosi älykäskin, mikä sotii suuresti sitä vastaan mitä huomattavan älykkäät ihmiset yleensä ovat. Mitä enemmän nimittäin älyää, mitä enemmän on ajatellut elämää itsekseenkin, niin sitä avarammin käsittää - niin kai se yleensä menee. Älykäs harvoin haukkuu esim. netissä mitään ihmisryhmiä tai elämäntapoja näin esimerkkinä. Itse voi valita mitä voi valita, mutta voisi antaa sen oikeuden kaikille muillekin.
Näkee asioissa vaan lähes ääripäät. "Joko-tai"-ihminen. Ei ole sitä "harmaata" välialuetta.