Ammatinvalinta pulma!

Vierailija

Olen saanut mahdollisuuden aloittaa suuhygienistin opinnot tammikuussa, tällähetkellä opiskelen terveydenhoitajaksi. Olen nyt todella kahden vaiheilla, aikaisemmin olin ihan varma suuhygienistin työstä. Muutoin olen ajatellut josko lastentarhanopettaja tai sosiaalityö olisi minulle sopivampi ammatti.

Mutta nyt jos otan suuhygienisti opiskelupaikan vastaan, täytyy minun olla sata varma että haluan tehdä sitä työtä, koska en olisi enää ensikertalainen ja vaikeampi hakea muualle kouluun. Nyt jos jätänkin paikan väliin ja jatkan terkaksi, joudun tekemään työtä, josta en niin pidä eli vanhustyö.. Koska tuntuu ettei terveydenhoitajilla ole töitä nykyään esim neuvolassa tai kouluterveydenhuollossa. Toisaalta sitten se sosiaalityö, mutta olen herkkä ja uskoisin, että se olisi liiankin rankkaa minulle?

Jos tutut tunnistaa, niin siitä vaan, pakko purkaa ja jakaa ahdistusta. Onko kellään mitään hyvää vinkkiä, ajattelun aihetta?

Kommentit (4)

Vierailija

Ja tuosta sosiaalityön vaihtoehdosta, en olisi varma että pääsisinkö edes sisälle, eikä sosionomi nimikkeeltään tarjoaisi sitä työtä minulle, mitä haluaisin tehdä, jos olisin sossu, esim koulukuraattori..

Vierailija

Kaikki ovat sosiaali- ja terveysalan ammatteja, joten ei isoa eroa. Asiakaspalvelua kaikissa ja vaaditaan hyviä vuorovaikutustaitoja. Suuhygienisti eroaa sillä tavalla, että siinä on eniten pikkutarkkaa käsityötä. Olisiko se mieluisaa? Sosionomilla sitä ei ole lainkaan kun työ tehdään puhumalla. Terveydenhoitajalla 50% työstä 'käsityötä'. Terveisin ammatinvalintapsykologi

Vierailija

Itselläni on kokemusta molemmista aloista. Valmistuin ensin suuhygienistiksi, tein sen alan töitä kolme vuotta. Nykyään olen terveydenhoitajana työterveyshuollossa. Tämän on vain minun omakohtainen kokemus ja joku toinen voi olla eri mieltä kanssani, mutta suuhygienistin työ oli aika kamalaa. Olin sekä kunnalla, että yksityisellä töissä. Nykyisestä työstäni pidän todella paljon. Pohdi ja harkitse todella tarkkaan, että mikä sinua kiinnostaisi. Uudet säännöt tosiaan tekevät alan vaihtamisesta kohta hankalampaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itselläni on kokemusta molemmista aloista. Valmistuin ensin suuhygienistiksi, tein sen alan töitä kolme vuotta. Nykyään olen terveydenhoitajana työterveyshuollossa. Tämän on vain minun omakohtainen kokemus ja joku toinen voi olla eri mieltä kanssani, mutta suuhygienistin työ oli aika kamalaa. Olin sekä kunnalla, että yksityisellä töissä. Nykyisestä työstäni pidän todella paljon. Pohdi ja harkitse todella tarkkaan, että mikä sinua kiinnostaisi. Uudet säännöt tosiaan tekevät alan vaihtamisesta kohta hankalampaa.

Mikä shg:tin ammatista teki kamalaa? pikkutarkkatyö käsillä oli se syy, miksi halusin vaihtaa, ja mahdollisuus päivätyöhän. Terkalla on kuitenkin niin epävarmat työolot, joten joutuisin sairaanhoitajana työskentelemään, jonka taas koen, ettei se ole minun juttuni. Todella vaikeaa valita. Jos minulla olisi jo sosiaalityön paikka, ottaisin sen. Mutta en voi laskea sen varaan, eikä sinne vaan niin mennä. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat