Irtisanoutuminen toistaiseksi voimassaolevasta työsuhteesta

Vierailija

En ole PAM:in jäsen, eli onko irtisanomisaikani kuukauden eikä 14 vrk, kun työsuhde on kestänyt melkein kuusi vuotta? Yleinen irtisanomisaikahan on alle viiden vuoden työsuhteissa tuon kaksi viikkoa, ja siitä yli menevissä taas sitten yhden kuukauden. Olen ravintolassa kokkina. Työsopimuksessani mainitaan noudatettavien työehtosopimusten kohdalla PAM:in työehtojen noudattamisesta, mutta pitäisikö minun kuulua liittoon jotta ko. ehtoja sovellettaisiin minuun?

Kommentit (7)

Vierailija

Irtisanomisaika on kuukausi. Ei mielestäni merkitystä kuulutko itse liittoon vai et.
Ainahan näitä voi myös yrittää sopia. Harva työnantaja haluaa väkisin pitää.

Vierailija

Irtisanomisaika ei riipu siitä kuulutko itse liittoon vai et.
Mutta kuten jo aiemminkin todettiin, voit sopia asiasta pomosi kanssa. Mutta irtisanomisaika on sitä varten, että yrityksellä olisi aikaa hankkia joku tekemään ko työ sen lähtevän tilalle. Siksi siitä ei aina haluta joustaa..

Vierailija

käytössä on varmaankin matkailu- ja ravintola-alan tes, jota yritys noudattaa. Sillä ei ole mitään merkitystä, kuulutko sinä liittoon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Irtisanomisaika on kuukausi. Ei mielestäni merkitystä kuulutko itse liittoon vai et.
Ainahan näitä voi myös yrittää sopia. Harva työnantaja haluaa väkisin pitää.

PAM:n työehtosopimuksen mukaan työntekijän irtisanomisaika on 14 vrk alle 10 v kestäneissä työsuhteissa, paitsi esimiehillä 1 kk. Työnantajan irtisanoessa myös tuo 1 kk?

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
käytössä on varmaankin matkailu- ja ravintola-alan tes, jota yritys noudattaa. Sillä ei ole mitään merkitystä, kuulutko sinä liittoon.

MaRa:n tessin mukaan (sekin mainittu työsopimuksessa) irtisanoutumisajat ovat samat kuin PAM:n.

Ap

Vierailija

Liittoon kuulumisella ei ole mitään merkitystä, irtisanomisajoissa noudatetaan kunkin alan työehtosopimusta.

Kaupan alalla irtisanomisaika on juurikin tuo, mitä sanoit. Työnantaja sitten määrittelee työssäolovelvoitteen. Eli sinun ei välttämättä tarvitse olla töissä irtisanomisaikana, mutta palkka pitää tuolta ajalta maksaa. Ainahan voit ottaa irtisanomisajaksi lomaa, jos se töiden puitteissa työnantajalle sopii.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat