Voiko rokottamattoman perheen päästää vauvaa katsomaan?
Vauvamme on 2vko ja kaveriperhe, joilla on 5 täysin rokottamatonta lasta, haluaisi tulla vauvaa katsomaan. Antaisitteko tulla? Eivät ole matkustelleet kuin Ruotsissa, mutta tiedän että kukaan lapsista (ikähaarukka 1-9) ei ole saanut mitään rokotuksia, ei yhtäkään piikkiä.
Kommentit (39)
En minäkään päästäisi, vasta kun oma pienin yli vähintään yli puolivuotias (mieluiten yli vuoden). Ja haastattelisin rokottamattoman perheen lähihistorian reissutkin, että missä ovat käyneet ja keiden kanssa kontaktissa pöpöjä saamassa.
Ei mulla tullut tommoinen rokotus-asia edes mieleenkään kun meille vieraat tuli katsomaan vauvaa. Ja mites kun meidänkin vauva oli elämänsä ensimmäiset 2kk vastasyntyneiden teholla, niin eipä siellä tullut kysyttyä kaikkien hoitajien, vanhempien, lasten yms. rokotushistoriaa...
Kiitos teille! Toivon että perheen äiti ymmärtää. On erittäin voimakastahtoinen ihminen, ja voi olla että loukkaantuu. Mutta aion sanoa, että en uskalla ottaa nyt kylään, kun vauvamme on vielä niin pieni ja ei ole saanut rokotuksia. Ap
Vaikka kyseessä olisikin ystäväperhe, niin en tuppautuisi kakaralaumani kanssa noin varhain vauvaa katsomaan. Annetaan äidin ja vauvan levätä ensin kunnolla synnytyksen rasituksista. Kyllä ystävät jaksava odottaa kuukauden pari ennen vierailua. Tai voihan sinne vaunuihin kurkistaa, kun tuore äiti on sään salliessa ulkoilemassa vauvan kanssa.
En päästäisi. Itse en ottanut vauvaa edes ruokakauppaan matkaan ensimmäisinä kuukausina.
Vierailija kirjoitti:
Mutta voihan rokotettukin tartuttaa vaikkapa hinkuyskän?
Eikä hivkään jokaisessa suojaamattomassa yhdynnässä tartu, joten kumit ovat turhia.
Te jotka pelkäätte: Mitenkäs aiotte handlata kauppareissut, neuvolakäynnit sun muut, jossa mm. rokottamattomia pakolaisia käy myös, ja on jopa todennäköistä että joku kantaa jotain tautia? Mm. tuberkuloosia vastaan ei ole rokotettu lapsia täällä enää kymmeneen vuoteen, ja tätäkin tautia suomeen kantautuu koko ajan turismin ja turvapaikanhakijoiden kautta.
En usko että asialta erakoituminen auttaa kuitenkaan. Totuus nyt kuitenkin on se, että imetetty vauva on melko hyvässä suojassa monelta taudilta äitinsä vasta-aineiden kautta.
Kotiini en laske kipeitä/oireilevia lapsia muutenkaan, vaikka vauvaa ei olisikaan perheessä . Normaali hygienia käsienpesuineen riittää, jos kukaan ei käy räkimässä suoraan vauvan päälle.
Influenssa vauvalle??? Oletko järjiltäsi?
En päästäisi. Oireettomuus ei poissulje tautia. Influenssaa voi tartuttaa jo ennen kuin sen rajut oireet räjähtävät päälle. Influenssa on melko varma tapaa saattaa vauva sairaalakuntoon.
Siis mitä? Eikö näille lapsille ole annettu mitään rokotteita? En päästäisi vauvaa katsomaan. Jos taas puhut koronarokotteesta niin päästäisin tietenkin jos eivät ole kipeitä - niin kuin en päästäisi flunssaista lastakaan katsomaan. Jos nämä koronarokottamattomat ovat terveitä niin miksi ihmeessä he eivät voisi tulla lasta katsomaan? On teillä fanaatikoilla kyllä uskomattomia avauksia täällä kerta toisensa jälkeen. Olette niin median sokaisemia, että oma aivotoiminta on nostettu hyllylle näköjään kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta voihan rokotettukin tartuttaa vaikkapa hinkuyskän?
Ei voi, Rokotettu voi itse sairastaa hinkuyskän, mutta ei tartuttaa sitä toiseen. Nimim. kokemusta on, sairastin hinkuyskän puolivuotiaan vauvan kanssa kotona ollessa. Minä köhin, vauva ei. Kun sit lekurissa kysyin, miksi vauva säästyi, syy oli tuo, rokotettuna en voi levitää sitä tautia.
Rokotettu voi saada koronan myös ja tartuttaa sitä. Rokotuksen hyöty on siinä, että kun sen saa, niin ei todennäköisesti kuormita terveydenhuoltoa joutumalla sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään päästäisi, vasta kun oma pienin yli vähintään yli puolivuotias (mieluiten yli vuoden). Ja haastattelisin rokottamattoman perheen lähihistorian reissutkin, että missä ovat käyneet ja keiden kanssa kontaktissa pöpöjä saamassa.
Itseasiassa eikös se puolvuotta -> kunnes lapsi on saanut kaikki rokotteet itse olisi se vaarallisin aika (edellyttäen että äiti imettää). Vastasyntynyt saa suojaa äidinmaidossa olevista vasta-aineista, suoja kuitenkin heikkenee kun täysimetys loppuu.
Silti en päästäisi vauvaa katsomaan, ehkä ulkona rattaissa voisi kurkata mutta sylittelyt ja muut kieltäisin.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Eikö näille lapsille ole annettu mitään rokotteita? En päästäisi vauvaa katsomaan. Jos taas puhut koronarokotteesta niin päästäisin tietenkin jos eivät ole kipeitä - niin kuin en päästäisi flunssaista lastakaan katsomaan. Jos nämä koronarokottamattomat ovat terveitä niin miksi ihmeessä he eivät voisi tulla lasta katsomaan? On teillä fanaatikoilla kyllä uskomattomia avauksia täällä kerta toisensa jälkeen. Olette niin median sokaisemia, että oma aivotoiminta on nostettu hyllylle näköjään kokonaan.
Minkä aivopesun sokaisema sinä itse olet, kun et näe keskustelun päivämäärää - silloin ei koronasta tiedetty mitään eikä kukaan muu ole ketjussa siitä puhunutkaan. Tai kun et osaa lukea, että lapset eivät ole saaneet mitään rokotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Rokotettu voi saada koronan myös ja tartuttaa sitä. Rokotuksen hyöty on siinä, että kun sen saa, niin ei todennäköisesti kuormita terveydenhuoltoa joutumalla sairaalaan.
Ei ole kyse koronasta tässä. Vanha ketju.
Vierailija kirjoitti:
Tämä vauva taitaa olla jo eskari-ikäinen, oli vähän muut murheet ajankohtaisia kuin korona vuonna 2015..
Itse voit tartuttaa vauvaasi RS viruksen.
Ja noin mielenkiinnosta, mistä sä voit olla varma kuka on rokotettu tai ei?
Itse sanon aina moukille jotka kysyy että olen ottanut koronarokotteen jos kysyjä on itse rokotteen kannalla ja jos ei, sanon että en ole.
Kun omat terveysasiat ei kuulu muille.
En päästäisi minäkään.
Ymmärrän hyvin, jos ei haluta ottaa lapsille uusia rokotteita, joita ei ole vielä ehditty tutkia, mutta neuvolan rokotusohjelman rokotteet on kuitenkin turvallisia enkä ymmärrä syytä jättää ne ottamatta.