Mitkä sanavirheet ärsyttävät kaikkein eniten?
Minulle tuli mieleen kolme. Nämä särähtävät ikävästi korvaan puhekielessäkin. Thaimaan väärä taivutusmuoto "Thaimaaseen", jonka pitäisi olla "Thaimaahan", "ketä" kun tarkoitetaan "kuka", sekä "enään", vaikka pitäisi sanoa "enää".
Kommentit (46)
Meneppä ja nämä vastaavat. Enään.
Thaimaaseen ei ärsytä yhtään, lienen poikkeus?
Tänään työkaverin tekstistä bongasin mm. seuraavat: niimpä, kirjailia, sekä-ja (esim. sekä koirat ja kissat). Näin muutaman mainitakseni. Lienee turhaa kertoa, että yhdyssanat olivat hakusessa.
Hiaton! Wtf?!?! Hiha, hiHaton! Ja tuota näkee usein!
Vierailija kirjoitti:
Kokoajan, pahamieli ym. vastaavat. Miksi ihmeessä nuo kirjoitetaan niin usein yhteen?
Luultavasti siksi että ovat yhdyssanoja.
erillainen, viellä, kuullostaa, piirrustus, tamppooni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoajan, pahamieli ym. vastaavat. Miksi ihmeessä nuo kirjoitetaan niin usein yhteen?
Luultavasti siksi että ovat yhdyssanoja.
Älä nyt sekoile.
Kuullostaa, koska sen lisäksi että se on väärin, mulle tulee siitä mieleen sipuleiden kuullotus ja jotenkin raivostun ihan täysin! Vaikkei se siihenkään ole oikea sana.
Jotkut sanoo terassia teraNssiks! Siis woooooot. Tai sitten luullaan olevan cooleja ja käytetään lauseessa englanninkielisiä sanoja, jotka kirjoitetaan väärin. Hulvattomin esimerkki tästä on kun eräs aikuinen mies ehdotti seksisuhdetta ja kirjoitti ihan tosissaan "fuckbody" :DDD siis voihan sen periaatteessa noinkin kirjoittaa ja sanoa, mutta aika alentavaa ajatella toista pelkkänä "panoruumiina" :D enkä muuten ryhtynyt "fuckbodyksi". Jos olis kirjoittanut "fuck buddy", asia olisi voinut olla toisin...
Vierailija kirjoitti:
Sysiruma. Hälyyttävä.
Miksi sysiruma? Siis ymmärrän, että jotkut sanovat ja ajattelevat sen "susirumaksi"... Mutta sysiruma käy myös, vaikka onkin vähän vanhahtava, sillä kyllähän sanotaan esim. sysimusta. Mutta mielipiteitähän nämä on :)
Minua ärsyttää toimittajat, jotka eivät osaa teititellä. " herra presidentti te olette sanoneet" haloo menee monikko ja yksikkö väärin. Ja toimittajakoulutuksella.
Hah ja sitten kirjoitan itse väärin😊. Siis ärsyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää toimittajat, jotka eivät osaa teititellä. " herra presidentti te olette sanoneet" haloo menee monikko ja yksikkö väärin. Ja toimittajakoulutuksella.
Hittikärpäsen juontaja Roope Salminen ei osaa päättää sinuttelisiko vai teitittelisikö kilpailijoita. Ja sitten teitittelee väärin. "Liisa, te olette voittaneet!"
Koettaa/koittaa... Miten se voikaan olla niin vaikeaa?
Jauhen liha... Näen punaista joka kerta, kun joku sanoo/kirjoittaa noin :D
- niiiiimmpä
- enään
😖 muutun sysirumaksi aina kun näihin törmään.
Päivämääristä puuttuu piste, esim. 18.12
Tuon tulkitsen kellonajaksi.