Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies 29v + 1v miettii; voiko väärän tutkinnon suorittamisesta olla haittaa?

Seuraa 
Liittynyt6.3.2015

Jos siis joku puoliksi epätoivoissaan päätyy opiskelemaan jotain itselle huonosti sopivaa alaa, jolla on kuitenkin töitä ja nopea valmistumisaika, voiko tutkinnon suorittamisesta loppuun olla suoranaista haittaa?

Esimerkkitilanne: henkilöllä X ei ole mahdollisuutta hakeutua korkeatason opintoihin nykytilanteessa, hän on hakenut oppisopimusta ja töitä monista itseään kiinnostavista paikoista. Pettyneenä tarjonnan vähyyteen hän alkaa opiskella alaa, jonka viehättävyys ja siinä jaksaminen ei ole mitenkään itsestäänselvää, mutta hän yrittää ajatella positiivisesti ja aloittaa samalla avoimen etäopinnot alalla, joka kiinnostaa ja sopii paremmin, mutta jolle hän ei tule valmistumaan pitkään aikaan.

Kuinka suuri vaara tässä on se, että henkilö kategorisoidaan sitten täysin sen suoritetun tutkinnon mukaan ja hänelle siis tarjotaan vain sen alan hommia? Olisiko hänen parempi jäädä kouluttamattomaksi ja kerätä mahdollisimman paljon työharjoittelukokemusta, harrastuskokemusta, vapaaehtoiskontakteja yms. kiinnostavammalta alalta ja olla ennemmin vaikka työttömänä kuin huonosti sopivassa työssä?

En yritä johdatella vastaamaan tietyllä tavalla, vaan olen vain utelias.

-Mies 29v + 1v-

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Suoritettua tutkintoa ei ole pakko mainita hakemuksissa myöhemmin... Mutta kannata mainita vähintään siinä vaiheessa kun haastattelussa mainitaan 'tällä kolmen vuoden välillä ei ole lainkaan mainintoja'

Vierailija

Kyllä sä tuossa iässä alat kipeästi tarvita edes jonkun koulutuksen. Laitat nyt vain suuruusjuvitelmasi sivuun ja hankit se ammatin ja pyrit töihin. Siellä sitten pari vuotta teet töitä ja opiskrlet vaikka toista alaa rinnalla. Mikä takaa ettei sulla taas epäilykset vaivaa sen toisenkin alan suhteen? Sitten on kyllä aika toivoton tilanne kun olet kohta 40 vee eikä mitään koulutusta tai työkokemusta.

Vierailija

Sinulla on muutamia miettimisen arvoisia uskomuksia. Ensimmäinen on se, että sinä valmistuisit koskaan ammattikorkeakoulusta tai yliopistosta. Toinen on se, että vapaaehtoistyö ja harrastustoiminta eivät näytä hyvältä ansioluettelossa, jos niiden seurana ei ole oikeaa työkokemusta tai edes yhtä suoritettua tutkintoa. Avoimesta ei voi valmistua. "Ennemmin vaikka työttömänä kuin huonosti sopivassa työssä" kertoo potentiaaliselle työnantajalle sen, että sinusta tulee olemaan pelkkää vaivaa. Korjaa heti se etenkin valtava luulemus, että työtä tarjotaan. Työstä nimittäin tapellaan.

Olet kohta 31 vuotta vanha. Kun täytät seuraavan kerran pyöreitä, olet -Mies 40v-. Olisiko tullut aika lopettaa "miettiminen" ja päättää se loppuelämän suunta?

Vierailija

Tekis mieli sanoa että ei ole haittaa, mutta ei se välttämättä pidä paikkansa. Riippuu hyvinkin sun luonteesta ja elämäntilanteesta.

Jos olet varma että pääset toivealaasi opiskelemaan, olet motivoitunut pitkäjänteisesti ja pystyt kohtuullisen objektiivisesti arvioimaan sopivuuteesi alalle, sitten pysyttele sillä tiellä. Vaikka joutuisit tekemään jokusen vuoden alasi hommia vapaaehtoistöinä tai harrastustasolla, nekin ovat askeleita toivealallesi. Elämä on liian lyhyt siihen että tuhlaat aikaa johonkin mikä sua ei kiinnosta.

Tämän sanon siis oman kokemukseni kautta. Opettelin toisen alan ja yritin työllistyä tuolla väärälle alalle. Lopulta päädyin kumminkin täysin omalle oikealle alalleni, jota en mistään hinnasta vaihtaisi pois.

Vierailija

Minusta kannattaa valmistua. Koska keskenjäänneet opinnot ovat huonompi vaihtoeto cv:ssä. Ei varmaankaan lokeroidu vaan kannattaa hyöty irti siitäkin koulutuksesta.

Vierailija

Etkö sinä ole siis töissä? Kolmikymppinen yhteiskunnan vapaamatkustaja, joka vaan mietiskelee palstalla miesten ylivoimaista fysiikkaa, tai mitä hyvänsä, millä pääsee vähättelemään naisia.

Mies 29v
Seuraa 
Liittynyt6.3.2015

Kiitos kaikille asiallisille vastaajille. Selvästi joillakin vastaajilla vastauksiin vaikutti se, että kysyin tällaista yleisluontoista asiaa nimimerkin kautta enkä rekisteröitymättömänä, jolloin omat vahingoniloiset kuvitelmat ja niiden julkistaminen tuli tärkeimmäksi asiaksi eikä itse asian miettiminen ja tällainen pitää tietysti aina yrittää huomioida kysyessä ja katsoa mikä siellä on oikeaa ajatusta ja mikä jotain muuta.

-Mies 29v + 1v-

Vierailija

Ilman mitään tutkintoa on työnhakijana aina huonompi kuin minkä tahansa tutkinnon suorittanut. Vaikka olisi kuinka miehisen ylivertainen fysiikaltaan tai kielipäältään.

Vierailija

Siis mitä: eikö palstan virallinen miesäänenkannattaja kykene ylivertaisella älyllään varustettuna hakeutumaan korkeakouluopintoihin? Shocking!

Mies 29v
Seuraa 
Liittynyt6.3.2015

Vierailija kirjoitti:
Ilman mitään tutkintoa on työnhakijana aina huonompi kuin minkä tahansa tutkinnon suorittanut.
Tuokaan ei ole itse asiassa ainut huomioitava asia, vaan myös opiskelujen rahoitus on tärkeä asia miettiä. Jotkut voivat saada esim.kuntoutusrahaa opiskelusta opintotuen sijaan, jolloin he pystyvät esim.asumaan muualla kuin pienessä kopissa ainakin vähän suuremmalla todennäköisyydellä. Siksi ihmisten kannattaa taustoista riippuen miettiä kannattaako joku koulu käydä loppuun vai ei, koska se voi vaikuttaa rahoituksen saamiseen jotakin toista koulutusta varten.

-Mies 29v + 1v-

Vierailija

Olen aika monen asiantuntijan rekrytoinnissa ollut työnantajan edustajana valintaa tekemässä ja voin kertoa, ettei vastaan ole vielä tullut sellaista työkokemusta, joka ei olisi ollut parempi kuin työttömänä olo. Enkä ihan heti keksi, mikä voisi olla sellainen. Ehkä joku "terroristien kouluttajana Isisin leivissä" saattaisi olla haitaksi. T. Nainen 39 v + 2 v

Vierailija

Tärkeintä sulle olisi nyt ikäsi huomioon ottaen saada joku tutkinto ja sitten jotain töitä. Hyvä, jos olet päässyt kuntoutukseen. Saisiko hoitavalta taholta jotain suositusta sen suhteen, mikä tilanteessasi olisi järkevintä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen aika monen asiantuntijan rekrytoinnissa ollut työnantajan edustajana valintaa tekemässä ja voin kertoa, ettei vastaan ole vielä tullut sellaista työkokemusta, joka ei olisi ollut parempi kuin työttömänä olo. Enkä ihan heti keksi, mikä voisi olla sellainen. Ehkä joku "terroristien kouluttajana Isisin leivissä" saattaisi olla haitaksi. T. Nainen 39 v + 2 v

Niin asiassa on monta puolta. Mutta kyllä mun kokemuksen mukaan Suomessa on vaikea hakea toivelalleen A, jos kaikki viime vuosien työkokemukset ja koulutukset ovat toiselta alalta B. Se mitä viimeksi teet, leimaa sinun osaamisesi, joten alalle A on vaikeampi suunnata.

Tietenkin jos alalta A on vain harrastujuttuja tms., sitten pitää hakea alemman tason työpaikkoja aluksi.

Itse olen sellaisessa tapauksessa tehnyt CV:n ryhmittelemällä osaamisen mukaan enkä kronologisesti, ettei alan B työkokemus haittaa liikaa.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos haluaa alalle A, ei kannata uhrata liikaa aikaa alalle B. Sitten joutuu vaan kituuttamaan jokusen vuoden ennen kuin saa oven auki toivealalleen.

Itse tein siis tuon mukaan, olin työttömänä, tein vapaahtois- ja harrastustyötä omalla alallani, ja nyt olen omalla alallani. Opiskelukaverini, joka otti vastaan toisen alan töitä, ei ole päässyt meidän alan hommiin ollenkaan vaan lopulta luovutti ja hankki ihan toisen tutkinnon ja työskentelee sillä alalla. AIka pahasti siis väärän alan työt kostautuivat.

Mies 29v
Seuraa 
Liittynyt6.3.2015

Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä sulle olisi nyt ikäsi huomioon ottaen saada joku tutkinto ja sitten jotain töitä. Hyvä, jos olet päässyt kuntoutukseen. Saisiko hoitavalta taholta jotain suositusta sen suhteen, mikä tilanteessasi olisi järkevintä?
Tässä ei nyt ole varsinaisesti kyse minusta, vaan hyvin monista ihmisistä, joilla on kuitenkin kaikilla jollakin tavalla erilainen tilanne.

En aio keskustella omasta elämästäni tässä ketjussa, koska se on taas oma juttunsa ja hirveän paljon monimutkaisempaa. Olisi vain kiinnostavaa tietää ihmisten ajatuksia tuosta tämän ketjun aiheesta.

-Mies 29v + 1v-

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat