Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

PMS (ja hormonitoiminta) hallintaan

Vierailija

Nyt kaikki vinkit jakoon. Minulla on melko vaikeat PMS-oireet ennen kuukautisia ja ensimmäisinä vuotopäivinä. Lisäksi viime vuosina ovulaatiot ovat tuntuneet hyvin selvästi. Ovulaation aikana tuntuu kuin munasarjoihin iskettäisiin veitsellä, kuukautisia ennen ja vuodon alussa mielialat voivat päivän aikana vaihdella kiukusta, itkuisuuteen ja ahdistukseen ja iloon. Muita oireita on pahoinvointi (joskus oksentaminen) ja löysä vatsa, alavatsakivut, kova päänsärky, ns. tyhjä pää ja uneliaisuus. Tuntuu että oireet ovat iän myötä pahentuneet.
Tällä hetkellä käytössä on kuparikierukka, eri e-pillereitä ja minipillereitä on testattu, mutta ne vaikuttuvia haitallisesti mm. lopettamalla vuodon puoleksi vuodeksi kokonaan, päivittäisillä mielialan vaihteluilla ja jatkuvalla vuotamisella.

Pienetkin vinkit olon helpottamiseen auttaisivat!

Kommentit (12)

Vierailija

itselläni makean, varsinkin suklaan syönti pahentaa pms-oireita. Liikunta, mieluiten päivittäinen, on mulle paras lääke. riittävä uni on myös tärkeää, levänneenä jaksaa paremmin ottaa vastaan huonotkin päivät.
kun huomaan, että pinna alkaa kiristyä kierron loppupuolella, otan B-vitamiinia ja omega3- kapseleita vuodon alkamiseen asti.

Vierailija

itselläni makean, varsinkin suklaan syönti pahentaa pms-oireita. Liikunta, mieluiten päivittäinen, on mulle paras lääke. riittävä uni on myös tärkeää, levänneenä jaksaa paremmin ottaa vastaan huonotkin päivät.
kun huomaan, että pinna alkaa kiristyä kierron loppupuolella, otan B-vitamiinia ja omega3- kapseleita vuodon alkamiseen asti.

Vierailija

Makean syöminen lienee suurin ongelma minulla, varsinkin kierron lopussa. Muuten yritän välttää lisättyä sokeria (mm. jogurteissa), mutta suklaa on paheeni. ap

Vierailija

Suklaa aiheuttaa mulle samoja oireita, kun kahvi. Joten olen jättänyt molemmat pois.

Kirja vinkki, hormonitasapaino Kaisa Jaakola.

Huomaan itselläni, että stressi on yksi suuri tekijä siinä, miten hormonit vaikuttavat.

Vierailija

Kaikki maitotuotteet pois! Sekoittavat hormonitasapainoa hyvin paljon! Kofeiini minimiin, se täällä jo mainittiinkin. Itsellä tuo maitotuotteiden pois tiputtaminen käänsi suunnan sekä vaa-an ( :) ) selkeästi parempaan suuntaan. :) Toivottavasti sinulla auttaisi myös sisko!

Vierailija

Tämä nyt ei ole kummoinen neuvo, mutta voisiko iän myötä helpottaa? Itse muistan kuinka nuorempana oli piinaavaa mielialan heittelyä, itkuisuutta ja ärtyisyyttä, viikon verran kamalaa turvotusta, kivuista puhumattakaan. Hikoilua, ihon ja hiusten rasvoittumista jne.

Nyt 36-vuotiaana tunnistan kuukautisten lähestymisen lähinnä lievähköstä "mässynhimosta" ja siitä että tekee mieli seksiä koko ajan. Myös rinnat herkistyvät. Joku näppy saattaa tulla leukaan. Kuukautiskivutkin ovat olleet todella vähäisiä lastensaannin jälkeen. Mutta aktiivisena lenkkeilijänä liputan joka tapauksessa liikunnan puolesta! Vaikuttaa varmasti suotuisasti ainakin mielialaan, turvotuksen hallintaan ja kipuihin.

Vierailija

Mulle toimii: vhh-ruokavalio, erityisesti sokerin välttäminen, joka ei mulla ikävä kyllä onnistu muutoin kuin olemalla kokonaan vhh:lla. Kahvin ja kaikki kofeiinipitoiset tuotteet jätin pois, en tiedä onko siitä ollut apua, mutta on kiva kun ei ole enää pakko saada päivittäisiä kahviannoksia. Juon silti joskus kupin kahvia, jos haluttaa, mutta siis tyyliin kerran viikossa. Liikunta myös auttaa ja erityisesti jooga.

Paras apu on kuitenkin ollut Suomessa "laiton" apu. Eli hankin ulkomailta progesteroni-voidetta ja käytän sitä kierron 12. päivästä lähtien kierron loppuun. Se antoi mulle kuin uuden elämän, kaikki, siis ihan kaikki pms-vaivat kuin myös kuukautiskivut loppuivat. Voin kaikin puolin paremmin. Olen käyttänyt sitä jo vuosia, enkä helpolla luovu. Sitä taitaa saada kaikkialta muualta maailmasta ihan vapaasti ostaa, mutta Suomen rajalla se muuttuu lääkkeksi, jota ei saa tuoda, näin olen ainakin käsittänyt. JOku tosi sanoi, että kyllä sitä saa omaan käyttöön tuoda. No, olen riskillä sitä tuonut, jos siitä joskus jotkut sakot rapsahtaa, niin olen valmis maksamaan, niin jättimäisen avun olen siitä saanut. Välillä olen pitänyt muutamankin kuukauden tauon ja sitten kun oireet ovat alkaneet palata, olen taas ottanut voiteen käyttöön.

Mulla oli ihan järkyttävä pms; en saanut pariin viikkoon nukuttua juuri ollenkaan, ovulaatio oli tuskaa (kipuja, alavatsan turvotusta, vuotoa, päänsärkyä, ripulia), sen jälkeen pari viikkoa nesteen kertymistä (paino nousi useita kiloja), itkuisuutta, masennusta, kaikenkattavaa ärtymystä, hirveä väsymys. Pari päivää ennen kuukautisia alkoi selkäkivut, sitten päivän kestävä järkyttävä päänsärky, ripuli ja oksentelu ja jäätävä alavatsan kipu. Kuukautiset kestivät kaikkiaan 10 päivää ja olivat runsaat. Viimeisinä vuotopäivinä oli taas kovaa päänsärkyä. Tuntui välillä, että elämässä on suunnilleen viikko kuukaudesta hyvää aikaa.

Suosittelen kokeilemaan, mutta eihän sitä tietenkään tiedä, auttaako just sulle.

Vierailija

Kertokaa lisää, kaikki te jotka tiedätte hormoneista. Esim vastaaja nro 10. Itsellääni myös kamalat pms-oireet; ärtyisyys, vihaisuus, masentuneisuus jne. Myös tuo nesteen kertyminen; paino on aina pari kiloa enemmän viikkoa ennen kuukautisia, turvonnut, epämukava olo. Pari päivää ennen menkkoja olen ihan hormonihirviö, todella räjähdysaltis. Ihoni on aina huonokuntoinen, paitsi kun kuukautiset alkavat. Ainoastaan sillä viikolla ihoni on kunnossa, muuten kärsin rasvaisesta ja näppyisestä ihosta. Olen myös runsaskarvainen naiseksi, eli tarkoittaako se että minulla on liikaa progesteronia? Eikö mulla ole tarpeeksi estrogeniä, vai miten tämä nyt oikein menee? Nro 10 sanoi että pregesteroni voide auttaa pms-oireisiin, eli mistä se pms sitten johtuu??? Olen jo yli 40, eli estrogeni vähenee tässä iässä muutenkin? Loppuuko kamalat pms-poireet, kun vaihdevuodet alkavat, vai tuleeko minusta sitten entistä vihaisempi akka? Kaikki vinkit kehiin, ruokavalio jne. 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat