Papa-koe ja solumuutokset

Vierailija

Sain soiton, että papa-näytteestäni oli löytynyt ASC-US niminen levyepiteelisolumuutos enkä tiedä miten menetellä tai ajatella. 

Soittaja oli hoitaja, joka selitti erittäin suurpiirteisesti asiaa kun yritin kysellä tarkempia tietoja. Vastaus oli pääasiassa kaikkeen että se voi olla paha tai hyvä??

Uuteen kokeeseen pitäisi mennä 4-12kk tästä hetkestä mitaten, mutta kuinka kauan soluilla kestää muuttua ns. pahempaan suuntaan ja mikä olisi sopiva aika mennä?

Suvussani on erittäin paljon syöpää (äiti, äidinäiti, äidinäidinäiti "suora") molempien vanhempien puolelta ja kävin keväällä mammografiassa rintojen muutosten takia, mutta sieltä ei löydetty ultrassa mitään. Tähän papaan päädyin, kun erityisesti yhdyntöjen jälkeen vuodan pahasti (ei satu, en ole kuiva). Ehkäisyneuvolan lääkärille pääsen parin viikon päästä.

Ei ole oikein ketään jolle jutella asiasta, joten löytyisikö täältä kokemusta joltain?

Kommentit (12)

Vierailija

Muutos voi parantua itsestään, tai sitten jos löydös toistuu niin aletaan tutkia tarkemmin. Mee vaikka puolen vuoden päästä uudestaan, niinkuin sua neuvottiin. Kohdunkaulansyöpä ei ole perinnöllistä, eikä suurin osa muistakaan syövistä.

Vierailija

Mulla löytyi n. vuosi sitten solumuutos papasta ja mua neuvottiin menemään uuteen papaan seurannan vuoksi 6kk jälkeen. Siinä ajassa kuulemma useimmat muutokset paranevat itsestään, jos paranevat. Mulla näyte oli puhdas ja ohjeistettiin käymään joka toinen vuosi gynellä tarkastuksessa ja papassa. Ultrattiin samalla käynnillä varmuudeksi myös kohtu ja munasarjat. Vaikka kaikki oli ok, niin kyllä tuo pelästyttää.

Vierailija

Kiitos 3! 

Nykyisessä asuinkunnassani pimitetään gynekäyntejä, koska olen alle 30 ja tämäkin käynti oli tuskan takana. Olen käynyt papassa viimeksi 2012, joten siitä on jo aikaa. 

Perinnöllisyyttä voidaan epäillä, jos suvussa on useampi syöpätapaus ja minulla ne kaikki ovat olleet aggressiivisia.

Ensimmäinen kriteeri on vähintään 4 rinta- tai munasarjasyöpätapausta suvussa, minulla on ainakin 6 tiedossa olevaa. 

Toinen kriteeri on Vähintään kolme rintasyöpä- ja/tai munasarjasyöpätapausta lähisuvussa, joista vähintään yhdellä diagnoosi alle 50-vuotiaana, äitini sairastui 40-vuotiaana.

Syöpä voi siis periytyä ja ainakin itse olen paljon tarkempi näissä asioissa sukuni vuoksi. Myöskään kohdunkaulansyövän periytyvyydestä ei olla varmoja, se ei silti tarkoita että se olisi ehdoton totuus. 

-ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kiitos 3! 

Nykyisessä asuinkunnassani pimitetään gynekäyntejä, koska olen alle 30 ja tämäkin käynti oli tuskan takana. Olen käynyt papassa viimeksi 2012, joten siitä on jo aikaa. 

Perinnöllisyyttä voidaan epäillä, jos suvussa on useampi syöpätapaus ja minulla ne kaikki ovat olleet aggressiivisia.

Ensimmäinen kriteeri on vähintään 4 rinta- tai munasarjasyöpätapausta suvussa, minulla on ainakin 6 tiedossa olevaa. 

Toinen kriteeri on Vähintään kolme rintasyöpä- ja/tai munasarjasyöpätapausta lähisuvussa, joista vähintään yhdellä diagnoosi alle 50-vuotiaana, äitini sairastui 40-vuotiaana.

Syöpä voi siis periytyä ja ainakin itse olen paljon tarkempi näissä asioissa sukuni vuoksi. Myöskään kohdunkaulansyövän periytyvyydestä ei olla varmoja, se ei silti tarkoita että se olisi ehdoton totuus. 

-ap

Olet tarkempi, mutta kuitenkin olet viimeksi käynyt papassa vuonna 2012?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sain soiton, että papa-näytteestäni oli löytynyt ASC-US niminen levyepiteelisolumuutos enkä tiedä miten menetellä tai ajatella. 

Soittaja oli hoitaja, joka selitti erittäin suurpiirteisesti asiaa kun yritin kysellä tarkempia tietoja. Vastaus oli pääasiassa kaikkeen että se voi olla paha tai hyvä??

Uuteen kokeeseen pitäisi mennä 4-12kk tästä hetkestä mitaten, mutta kuinka kauan soluilla kestää muuttua ns. pahempaan suuntaan ja mikä olisi sopiva aika mennä?

Suvussani on erittäin paljon syöpää (äiti, äidinäiti, äidinäidinäiti "suora") molempien vanhempien puolelta ja kävin keväällä mammografiassa rintojen muutosten takia, mutta sieltä ei löydetty ultrassa mitään. Tähän papaan päädyin, kun erityisesti yhdyntöjen jälkeen vuodan pahasti (ei satu, en ole kuiva). Ehkäisyneuvolan lääkärille pääsen parin viikon päästä.

Ei ole oikein ketään jolle jutella asiasta, joten löytyisikö täältä kokemusta joltain?

Tuohan on vasta muutos, ei hoitaja voi tietää eikä ole edes valtuuksia arvailla mitään.

Eikä kukaan voi tietää kuinka nopeasti sinun solusi jakautuvat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kiitos 3! 

-ap

Alttius sairastua johonkin syöpään voi periytyä, ei varsinaisesti itse syöpä

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos 3! 

-ap

Olet tarkempi, mutta kuitenkin olet viimeksi käynyt papassa vuonna 2012?

Teini-ikäisenä välttelin gynekäyntejä epämiellyttävän gynen takia ja pillerireseptin sai uusittua puhelimessa helposti, eikä silloin ole pyydetty edes käynnille. Olen ollut vuonna 2012 vielä alaikäinen, enkä silloin osannut ajatella kuinka tärkeää säännöllinen papa on. 

-ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kiitos 3! 

-ap

Kuulun myös riskiryhmään ja alle 30 v. olen mäkin. Käyn nykyään yksityisellä, koska oon todennut, että julkiselle pääsee tosi nihkeästi. Se ei kuitenkaan oo iso summa, jos joka toinen vuosi joutuu käymään.

3

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttu 40v pirkko joutuu johonkin leikkaukseen papassa olleiden muutosten takia.

Tää "leikkaus" on varmaankin ns. loop-hoito, missä sähkösilmukalla poistetaan solumuutosalue kohdunkaulasta. Mulle on tehty se kahdesti.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat