Muita ei-ensikertalaisia yliopistoon hakevia yhteishaussa 2016

Haluan yliopistoon

Ajattelin kokeilla löytyisikö vertaistukea enskikertalaiskiintiö-ahdistukseen. Oon itse jo opiskellut yhden alan ammattikorkeakoulussa, mutta valitettavasti kyseisellä alalla ei ole pahemmin töitä. Olen sitten kokeillut esim. puhelinmyyntiä, mikä oli ihan hirveetä eikä sopinut mulle ollenkaan! Nyt oon ollut osa-aikaisena siivoojana muutaman kuukauden ja vaikka mulla ei ole mitään antipatioita itse siivoomista vastaan, en halua jäädä tähänkään hommaan. Oon nyt sit tutkinut erilaisia alavaihtoehtoja laittaen kriteerikseni että työllistyminen on mahdollisimman todennäköistä JA ala kiinnostaa. Päädyin sitten siihen että haen yliopistoon sosiaalityötä lukeen. Mutta tosiaan, kyseiselle alalle on ens keväänä kovat kiintiöt, 70% hyväksytyistä on oltava ekakertalaisia. En aio luovuttaa ja aina voin ens syksynä (jos en pääse sisään) alkaa opiskella avoimessa, mutta tunnen turhautumista ja ahdistusta noista kiintiöistä kuitenkin. Harmittaa vietävästi kun en tajunnut jo lukion jälkeen mitä haluan, ettei olisi nyt tässä tilanteessa. Tosin mistä sen tietää olisinko 18-vuotiaana halunnut sitä mitä nyt? Ja harmittaa nykyisten abien puolesta kun niiden tarvii tietää! Varmasti monella ekaa kertaa hakevalla tällä hetkellä kova stressi päällä.

Kommentit (9)

yloppilas 1997

mulla on sama tilanne, väärä ala tuli valittua ylioppilaaksi tulon jälkeen, ja nyt 15 vuotta meni että uskallan hakeutua uuteen alaan. itsekin haen yliopistoon enkä välitä kiintiöistä, haen niin kauan että pääsen. vaikka siihen menisi vielä viisi vuotta. teen avoimesssa kursseja silloin tällöin, niin pysyn ajan hermolla ja aiheessa kiinni. otetaanhan sinne sisään meitäkin, joilla jo tutkinto, ei se mahdotonta ole. myös avoimen väylähaku on olemassa, jos ei pelkkä yhteishaku houkuta. sitten täytyy tietenkin väylän kautta olla niitä perusopintokokonaisuuksia suoritettuna, mutta mitäpä sitä ei tekisi unelmansa eteen. vielä työelämää edessä 30 vuotta. se motivoi.

Vierailija

Oon kyllä itsekin päättänyt että haen niin kauan kunnes pääsen. On vaan niin kärsimätön olo, haluaisin mahdollisimman pian opiskeleen ja sitten työelämään, tekeen sellaista työtä mistä tykkää, eikä enää haahuilua. Mutta enhän mä välttämättä pääsisi heti sisään vaikka ei olisi kiintiöökään.

Ap

yloppilas

niinpä, itse ajattelen niin, että mennään näillä mitä on. ei se auta murehtia mitä oli ennen, alkaa vaan suotta ahdistaa :) jos ei mitään yritä, mitään ei tapahdu. toivotaan että joskus päästään uudelle uralle, kuin oikeata halua on!

Vierailija

Yritän kanssa olla murehtimatta! En kyllä silti pysty ymmärtään miksi alanvaihto on päätetty tehdä vaikeaksi. Se, että tekee työtä mistä tykkää, on kuitenkin todella tärkeetä ihmisen hyvinvoinnin kannalta. Harva pystyy aivan puhtaasti erottamaan työn ja vapaa-ajan niin, että ei haittaa ollenkaan jos tekee työtä mistä ei pidä. Ja sitten vielä tosiaan mun tapaiset ihmiset, joiden on vaikea hakea töitä nykyisillä papereillaan. Se ala johon valmistuin aikaisemmin oli mun mielestä tosi mielenkiintoinen, mutta niillä papereilla ei oikein voi hakea kovin monipuolisesti töitä ja nyt mun valmistumisesta alkaa olla sen verran aikaa, etten omalle alalle hakiessa pääse enää ees työhaastatteluihin kun ei ole alan työkokemusta saanut välissä. Eli oikeestaan mulla ei ole oikein vaihtoehtoja, joko teen mitä sattuu töitä silloin tällöin loppuelämäni ja hyvällä tuurilla mut vakinaistettais lopulta jonnekin mihin ei tarvita liiemmin koulutusta, tai sitten opiskelen uuden alan. Ja noista vaihtoehdoista valitsen uuden alan, kuten varmaan suurin osa muistakin tekisi. Ei ole oikein toimiva kaikkien kannalta tää uus ajatus siitä, kuinka mahdollisimman nopeella tahdilla pitäisi ihmisten valmistua ammattiin ja pysyä siinä sitten hamaan loppuun asti.

Ap

abbi

no mutta ei oo hääviä olla se abi, joka miettii päänsä puhki oikeeta valintaa, ettei ne sit oo tällaisissa ketjuissa myöhemmin miettimässä alanvaihtoa :D

Vierailija

Abeilla on sen verran "oikeaa elämää" takana, että väkisinkin moni miettii alanvaihtoa myöhemmin.

Aikuisemmissa hakijoissa on se hyvä puoli, että moni on jo ehtinyt etsiä itseään ja kokeilla muita juttuja

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Abeilla on sen verran "oikeaa elämää" takana, että väkisinkin moni miettii alanvaihtoa myöhemmin.

Aikuisemmissa hakijoissa on se hyvä puoli, että moni on jo ehtinyt etsiä itseään ja kokeilla muita juttuja

noi kiintiöt on huonompi juttu ekaa kertaa hakeville kuin niille joilla on joku koulutus alla, vaikka jo kouluttautuneiden onkin vaikeempi päästä sisään, kun ekaa kertaa hakevat tosiaan ei varmasti voi 100% tietää että se ala mihin ne on hakemassa on niiden juttu. Sit ne joutuu tokakierrokselle kuitenkin. Huono uudistus.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat