Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lihavat! kun painatte leuan alas rintaan...(kysymys)

Vierailija

niin tuntuuko kurkussa ahtaalta?

Olen pyöreähkö (nopeasti lihonut) ja huomaan nyt että kun laitan leuan kiinni rintaan niin kurkussa tuntuu pala. onko se vain kaulan ihra joka painaa kurkkua vai onko siellä joku kasvain?

Kommentit (12)

Vierailija

Mulla maidon poisjättö poistaa kaulan pöhötystä. Samaten sipsit ja muu yltiösuolainen pois. Sulla voi olla ongelmia kilpirauhasen kanssa, silloin usein lihoessa kaula pöhöttyy.

Vierailija

voi ei :'''(

onko se vaarallista? Oon tosi nihkeä menemään lääkärille, pelottaa. Mitä muita oireita pitäis olla? AP

Vierailija

Useimmiten kyhmystruumaan ei liity häiriöitä kilpirauhashormonin tuotannossa, jolloin se ei yleensä haittaa terveyttä. Koska kilpirauhanen sijaitsee lähellä ihoa, iso struuma näkyy ja voi haitata ulkonäköä. Usein tämä kosmeettinen haitta on ainoa struuman aiheuttama ongelma.

Joskus struumaan liittyy kiliprauhasen liikatoimintaa (ks. «Kilpirauhasen liikatoiminta (hypertyreoosi, "myrkkystruuma")»2). Silloin kun kilpirauhanen suurenee kilpirauhasen tulehduksen seurauksena, oireena voi olla aristusta kilpirauhasessa ja tulehdukseen liittyviä kuita oireita (ks. «Kilpirauhasen tulehdukset (tyreoidiitit)»1)

Jos struuma on iso, se voi aiheuttaa epämiellyttävää oloa kaulalla, esimerkiksi paidankaulus ahdistaa. Struuma saattaa joskus pullistua myös sisäänpäin siinä määrin, että se painaa ruokatorvea tai henkitorvea, jolloin ilmaantuu nielemisvaikeuksia tai hengitysongelmia.

Vierailija

Mulla on iso kaksoinleukaihrapussi, mutta ei ole tuollaista tunnetta. Ylipainoa on 20 kg. Kävisin kyllä lääkärissä varmuuden vuoksi.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat