Yövuoro ei sovikkaan minulle

Seuraa 
Liittynyt25.11.2015

Olen tehnyt kolmivuorotyötä parisen vuotta ja yövuoro on aina sopinut mulle todella hyvin, ei ole ollut mitään ongelmia nukkumisen suhteen taikka rytmin kääntämisessä. Kesän lopussa sain kuitenkin vakituisen työpaikan joka on pelkkää yövuoroa, ja siitä lähtien on mulla alkanut ilmenemään kauheasti ongelmia.

Nytkin olen ollut kuusi päivää vapailla ja ihan täysin zombina - en saa öisin tuntia enempää unta ja päivällä nukahdan jossain vaiheessa pakostakin, en vaan saa rytmiä enää käännettyä. En ole jaksanut nähdä yhtään ketään taikka tehdä mitään. Lisäksi vatsa on ollut kipeä ja sekaisin viimeiset pari kk ja ehkä vähän epämääräistä sydämentykytystäkin on nyt viime päivinä tullut. 

Jos lopetan joudun etsimään kokonaan uuden työpaikan ja mitä katselin itselleni sopivia työpaikkoja, ovat ne kaikki osa-aikaisia tyylillä 8h/vko. Olen myös juuri ostanut itselleni asunnon eli rahaa olisi kuitenkin saatava... En kuitenkaan tiedä haluanko riskeerata terveyttäni tämän pidempään.

Kokemuksia muilta jotka ovat tehneet yövuoroa tai muuten vaan mietteitä?

Kommentit (9)

Vierailija

En ole tehnyt sellaista työtä mutta tässä pari ideaa jotka auttavat rytmin kääntämisessä. Silmiin tuleva valo pitäisi minimoida ajoissa ennen nukkumaanmenoa. Käytä aurinkolaseja, pimennysverhoja, vähennä valoja. Kun heräät niin laita kirkkaat valot päälle. Melatoniini ja unilääkkeetkin  auttavat, itse asiassa jos univelkaa on paljon niin hermosto voi olla sen takia yliaktiivinen, ja lääkkeet voivat olla tarpeen kierteen katkaisemisessa. Vapaallakin kannattaa pitää samaa rytmiä kun mahdollista.

Vierailija

Nukutko tarpeeksi,vai ajauduitko kierteeseen jossa et saa nukuttua, kun olet väsynyt? Jos olet kierteessä, käy lääkärissä ja yritä vain nukkua vapailla. Älä yritä heti kääntää rytmiä, se toimii kolmivuorossa, mutta ei vakiyössä.

Vierailija

Teen itse yötyötä ja tiedän mistä puhut. Yksi tärkein pointti rytmin siirtämisessä on makuupäivän nukkuminen. Jokaisella on itselle sopiva ratkaisu nukkumisen suhteen, pääasia on ettei nuku liikaa, että rytmin saa siirrettyä mahd. Nopeasti. Joku nukkuu aamusta, joku valvoo pitkälle päivään ja nukkuu pari -kolme tuntia iltapäivästä. Itse käytän rytmin siirrossa 1 mg Pitkävaikutteista melatoniinia. Yleensähän melatoniini auttaa pitkällä tähtäimellä, mutta itselläni auttaa jo yksittäinkin otettuna. Sitähän saa sitten 3 mg myös reseptillä ja kannatan sitä ennemmin kuin nukahtamislääkkeitä.
Älä siirrä rytmiä ihan päälaelleen, esim. Nukut klo 11 vapailla, jos ei mitään menoa. Toiv. Nämä auttaa.

nelly
Seuraa 
Liittynyt25.11.2015

Yövuorojen välissä nukun kyllä aina sikeästi sen 9h, tämä ei tuota mitään ongelmia ja mulla on pimennysverhotkin tätä varten. 

Sen sijaan ongelmat alkavat siis heti kun vapaatkin alkavat, pitäisi pystyä nukkumaan vaan muutama tunti ensimmäisenä vapaapäivänä päivällä jotta yöllä nukuttaisi mutta tämä ei vaan enää onnistu (ennen ei ollut mitään ongelmaa nukkua vaikka koko päivää + yötä siihen päälle vielä). 

En halua pitää vapailla samaa rytmiä eli valvoa yksin yöt ja nukkua päivät  jolloin auringonvalokin jää ihan kokonaan näkemättä. 

Kokeilin myös sitä etten käännä rytmiä niin radikaalisti, valvoin tarkoituksella toissayönä aamuneljään asti ja menin vasta sitten sänkyyn - vaan ei uni tullut sitten millään vasta kuin yhdeksältä aamulla. Melatoniinia en aio ottaa tähän sillä siitä tulisi vain kierre.

En usko että on oikeastaan mitään muuta vaihtoehtoa kuin mun lopettaa, mikä harmittaa hirveästi sillä pidän todella paljon työpaikastani ja kaikella muulla tapaa se olisi minulle niin ideaali paikka olla. 

Vierailija

Tein aikoinaan 15 vuotta sitten työtä, jossa oli viikko yövuoroa, viikko päivävuoroa. Vaikeinta oli stressi unen takia. En minäkään nukkunut kunnolla päivisin ja töissä jouduin kofeiinin ja tupakan avulla pitämään itseni hereillä. Mikä taas vaikutti seuraavana aamuna siihen, etten saanut unta. Nukahdin ehkä tunnin sängyssä pyörimisen jälkeen ja heräsin mm. postin kolahdukseen. Vaihdoin sitten reilun vuoden jälkeen työpaikkaa, kun olin aina niin väsynyt.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onko sun kilpirauhanen ok? Jos ei, tilanne ei välttämättä kestä yövalvomisia ja epäsäännöllistä rytmiä.

Kilpirauhanen ;) Suomessa syötetään turhaan lääkkeitä kilpirauhasen vajaatoimintaan, mikä aiheuttaa ennenaikaisen vanhenemisen. Elimistö alkaa käydä ylikierroksilla.

Vierailija

Minä otan pitkävaik.melatoniinia usein ensimmäisenä vapaayönä, että saan unen ja että se myös jatkuu aamuun, enkä herää esim. Klo 3 yöllä. Ensimmäinen yö on ratkaiseva rytmin siirrossa. Tästä syystä myös pyrin nukkumaan vain 2-3 h iltapäivästä makuupäivänä. Teen viikko-viikko systeemillä yötä ja koen, että jos 1 x 2 vkoa otan 1 melatoniinin, mulle ei mitään kierrettä tule tai tuollainen kierre ei mua haittaa. Melatoniini ei kuitenkaan ole nukahtamisLÄÄKE. Olen valmis näkemään vaivaa asiaan, koska pidän yölisistä sekä pitkistä vapaista.
Itse teet ratkaisusi, näyttää ettet oikein haluakaan apua kun et oikein haluakaan neuvoja vastaanottaa kuitenkaan. Nro 3.

nelly kirjoitti:
Yövuorojen välissä nukun kyllä aina sikeästi sen 9h, tämä ei tuota mitään ongelmia ja mulla on pimennysverhotkin tätä varten. 

Sen sijaan ongelmat alkavat siis heti kun vapaatkin alkavat, pitäisi pystyä nukkumaan vaan muutama tunti ensimmäisenä vapaapäivänä päivällä jotta yöllä nukuttaisi mutta tämä ei vaan enää onnistu (ennen ei ollut mitään ongelmaa nukkua vaikka koko päivää + yötä siihen päälle vielä). 

En halua pitää vapailla samaa rytmiä eli valvoa yksin yöt ja nukkua päivät  jolloin auringonvalokin jää ihan kokonaan näkemättä. 

Kokeilin myös sitä etten käännä rytmiä niin radikaalisti, valvoin tarkoituksella toissayönä aamuneljään asti ja menin vasta sitten sänkyyn - vaan ei uni tullut sitten millään vasta kuin yhdeksältä aamulla. Melatoniinia en aio ottaa tähän sillä siitä tulisi vain kierre.

En usko että on oikeastaan mitään muuta vaihtoehtoa kuin mun lopettaa, mikä harmittaa hirveästi sillä pidän todella paljon työpaikastani ja kaikella muulla tapaa se olisi minulle niin ideaali paikka olla. 

Vierailija

Jos epäselvästi kirkoitin. Otan meatoniinia 1 kpl / 2 viikossa eli makuupäivänä. Nro 3 ja 8.

quote=Vierailija]Minä otan pitkävaik.melatoniinia usein ensimmäisenä vapaayönä, että saan unen ja että se myös jatkuu aamuun, enkä herää esim. Klo 3 yöllä. Ensimmäinen yö on ratkaiseva rytmin siirrossa. Tästä syystä myös pyrin nukkumaan vain 2-3 h iltapäivästä makuupäivänä. Teen viikko-viikko systeemillä yötä ja koen, että jos 1 x 2 vkoa otan 1 melatoniinin, mulle ei mitään kierrettä tule tai tuollainen kierre ei mua haittaa. Melatoniini ei kuitenkaan ole nukahtamisLÄÄKE. Olen valmis näkemään vaivaa asiaan, koska pidän yölisistä sekä pitkistä vapaista.
Itse teet ratkaisusi, näyttää ettet oikein haluakaan apua kun et oikein haluakaan neuvoja vastaanottaa kuitenkaan. Nro 3.

nelly kirjoitti:
Yövuorojen välissä nukun kyllä aina sikeästi sen 9h, tämä ei tuota mitään ongelmia ja mulla on pimennysverhotkin tätä varten. 

Sen sijaan ongelmat alkavat siis heti kun vapaatkin alkavat, pitäisi pystyä nukkumaan vaan muutama tunti ensimmäisenä vapaapäivänä päivällä jotta yöllä nukuttaisi mutta tämä ei vaan enää onnistu (ennen ei ollut mitään ongelmaa nukkua vaikka koko päivää + yötä siihen päälle vielä). 

En halua pitää vapailla samaa rytmiä eli valvoa yksin yöt ja nukkua päivät  jolloin auringonvalokin jää ihan kokonaan näkemättä. 

Kokeilin myös sitä etten käännä rytmiä niin radikaalisti, valvoin tarkoituksella toissayönä aamuneljään asti ja menin vasta sitten sänkyyn - vaan ei uni tullut sitten millään vasta kuin yhdeksältä aamulla. Melatoniinia en aio ottaa tähän sillä siitä tulisi vain kierre.

En usko että on oikeastaan mitään muuta vaihtoehtoa kuin mun lopettaa, mikä harmittaa hirveästi sillä pidän todella paljon työpaikastani ja kaikella muulla tapaa se olisi minulle niin ideaali paikka olla. 

[/quote]

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat