Kilpirauhasen liikatoiminta/ Basedownin tauti?

Nenu90

Heips!

Onko täällä ketään otsikoissa mainittuja sairauksia sairastavia... 

Minulla on kilpirauhasen alueella kipuja, silmäkipuja (liikuttelu, kuivuus, vuotaminen, roskantunne jne), hikoilua, vatsavaivoja, janoa...Lisäksi kilpirauhanen on huomattavan suurentunut... Oireet voisivat sopia..Lääkärille pitkät jonotusajat..

Millaisia oireita teillä on ollut ja miten diagnoosi tehtiin?? Mitä tutkimuksia yms. Miten hoito? Jos tämä nyt on sitä mitä luulen... Kiitos jos joku vaivautuu vastaamaan :)

Kommentit (7)

Vierailija

Samat oireet, lisäksi oli hiustenlähtöä paljon normaalia enemmän. Kilpparin liikatoiminta selvisi verikokeella. Lisäksi kaulan alue ultrattiin mahdollisten kasvainten ja muutoksien varalta. BD-tautiin liittyy myös nuo silmäoireet, hoitamattomana saattavat pullistua päästä paljonkin.

Jos vaan mahdollista, mene verikokeisiin työterveyslääkärin tai yksityisen kautta (jos kunnallisen jonot tuntuvat liian pitkiltä). Saat kyllä lähetteen jatkotutkimuksia varten kunnalliselle.

Vaiva on useimmiten lääkkeellä hoidettavissa, joskus päädytään leikkaukseen.

Nenu90

Ouh, minulla on hiukset harventunut kyllä myös huomattavasti...

Yksityisellelääkärille mulla ei ole varaa mennä :( muuten kyllä menisin. Pitänee odotella niitä tutkimuksia..sain siis ajat labraan, niissä katsotaan ilmeisesti ihan normaalit kilpirauhasarvot? Näkyyköhän liikatoiminta / Basedown aina niissä?? Se mua vähän jäi mietityttää..

Vierailija

Olin laihtunut, kärsinyt kuumuudesta ja unettomuudesta, mutta en tajunnut niitä oireiksi sairaudesta. Olin vain iloinen laihtumisesta. Kunto oli myös tosi huono, kun yritin juosta täysiä esim. bussiin, niin en vain pystynyt juoksemaan askeltakaan (muuta liikuntaa en harrastanut). Sitten huomasin ison möykyn kaulalla. Pääsin nopeasti tutkimuksiin työterveyshuollon kautta. Ultrattiin ja otettiin koepala heti samana iltana. Sitten verikokeita. Muutama päivä myöhemmin mitattiin myös verenpaineet ja sain lähetteen päivystykseen korkean lepopulssin ja verenpaineen takia. Siellä taas verikoe, ja sydänfilmi. Sain reseptit ja lähetteen kunnalliseen erikoishoitoon. Siellä vasta tutkittiin myös silmiä. Veriarvoja seurataan nyt noin reilun kuukauden välein.

Vierailija

Kyllä näkyy tavallisessa kilpparikokeessa. Tai siis tavallisessa kokeessa löytyy liikatoiminta, joka oireiden perusteella arvioidaan johtuvan basedowista.

Vierailija

Ap, oireet voivat selkeästi viitata Basedowin tautiin. Silmäoireet erityisen huolestuttavia. Lääkäriin nyt vaan ensi tilassa! Jos kyse todellakin Basedowin silmäoireyhtymästä, silmien tilan paheneminen voidaan pysäyttää ja sitä voidaan hoitaa, mutta on tärkeää, että hoito saadaan alkuun heti.

Kilpirauhasarvot todetaan yksinkertaisella verikokeella. Mahdollinen diagnoosi tapahtuu verikokeen tulosten + oireiden perusteella. Tämän voi tehdä kuka vaan yleislääkäri, mutta niinkuin joku sanoi, kilpirauhaspotilaat pääsevät kyllä sitten  julkisen puolen endokrinologiseen ym. kaikkeen tarvittavaan jatkohoitoon.

Itsellä oli silloin alussa vastaavanlaiset oireet:  laihtuminen, hikoilu, lihasheikkous, sekä käsien tärinä, joka meni niin pahaksi, että kirjoittaminen oli vaikeaa. Korkea leposyke eli sydän hakkasi aamullakin heti herättyä hulluna. Kaikki meni pitkään vain stressin piikkiin....huoh. Menin ihan muista syistä lääkäriin, ja sattumoisin fiksu yleislääkäri ymmärsi lähettää kilpirauhaskokeisiin. Tuloksena Basedow-diagnoosi, ja tieni potilaana alkoi. Kohdallani silmäoireet alkoivat vasta kilpparidiagnoosin jälkeen, eli sain heti niiden mukaista hoitoa.

Niin, ja se kuuluisa aivosumu. Jos on tunne, että ajatuksia on vaikea pitää kasassa tai on muistivaikeuksia, niin kirjoita vaikka paperille etukäteen oireitasi, että muistat vastaanotolla kertoa kaikesta mahdollisimman tarkasti. Tsemppiä ja haleja! <3 Tule sitten tänne kertomaan, miten tilanteesi jatkui ja mitä todettiin....?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat