Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen kanssa ajattelimme aloittaa jokavuotisen tradition - Joulusinapin teko ja lahjaksi ystäville.

Vierailija

Mies jo suunnittelee logoa purnukkaan ja minun tehtäviin valmistus. Tarkoitus joulun alla antaa lahjaksi sukulaisille kuten ystäville. Mitä ajatuksia herättää?:)

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Mun isä teki aina, siitä tuli oikein traditio. Varmaan 20 vuotta teki tuota. Pakkasi pikkuisiin purkkeihin. 

Ohje on olemassa, mutta vöitän, että se ihan oikea koostumus meni hänen mukanaan multiin.Kyllä me siitä ihan hyvää saadaa, muttei niin hyvää. Ehkä uskomuskysymys myös :)

Vierailija

Minä tykkäisin, ja saankin yhdeltä sukulaiselta aina lahjaksi sinappia itse tehtynä. Tosin erikoiselta tuossa kuulostaa se, että oikein päättämällä päätätte että teette tästä nyt teidän parisuhde -joulutradition. Tai meillä oli tuollaisia ajatuksia ensimmäisenä jouluna saman katon alla itse asiassa. Ei siinä siis mitään väärää ole! :) Mutta kokemus on opettanut, että ne pitkäkestoiset ja aidot perinteet syntyvät ilman erityistä yhdessä sopimista kuin itsestään ajan myötä. Joten älkää otakko sinapista paineita! Ja sen sinanpin voi tehdä aivan hyvin sekin, jolle se on luonnollisempaa, ja lahja tulee sitten enemmän toiselta. Esim. meillä mies tekee loistavaa hilloa, ja antaa sitä välillä sukulaisille syksyisin. Turha sellaisista on vängällä sitten tehdä mitään pariskunta juttua. Mutta kaikki tyylillään toki!

Vierailija

Meillä on näitä tehty puolin ja toisin vuosikausia ilman  mitään varsinaista päätöstä. Teen sinappia jota voisi syödä lusikalla, niin hyvää se on sekä saaristolaisleipää lahjaksi. Molemmilla on menekkiä....

Yhtenä vuonna tein juustonystäville pihlajanmarja-omenahilloa, toisena vuonna kaki-omenahilloa, joskus kuivakakun jos tiedän että vastaanottaja niistä tykkää mutta ei viitsi itse leipoa.

Arvostan itse ruokalahjoja tosi paljon, niillä on aina käyttöä!

Vierailija

Hienoa on, jos ajattelee enemmän saajaa kuin sitä mikä on itselle traditio. Hölmöä antaa sinappia sellaiselle, joka heittää sen roskiin. Mistä lahjoittavat tykkäisi? Mulla hillo menisi mutta ei sinappi. Sitä käytän teelusikallisen vuodessa.

Vierailija

Meillä oli lapsena parikin, jolta aina saimme. Yhtään niistä ei avattu, vaan roskiinmenivät. Me kun emme ainappia syöneet.
Jos nykyäänkin saisimme, niin tuskin mies avaisi, koska hän syö vain yhden merkkistä. Ja minä en edelleenkään syö.

Sinänsä arvostan, että joku näkee vaivaa, mutta meille uppoaisi paremmin joulukarkit.

Vierailija

Meille tulee joka joulu pari leipää, viikunakakku, sinappia, jotain hilloja/hyytelöitä ja kuuseen ripustettavia piparkakkuja. Tuttavaperheissä on näitä joulutraditioita... Kiertoon niitä ei voi laittaa (mikään avustusjärjestö ei ota vastaan pientä määrää itsetehtyjä ja koostumukseltaan arvoituksellisia ruokia), joten roskiin ne menevät samantien.

Vierailija

Mäkin sanon kiitos omille tuherruksille ja hymyilen. Sit roskiin. Toki joskus kiertoon, vaikka kakku työpaikalle jos on koostumus tiedossa.

Vierailija

Kyllä tää palsta on silmiäavaava! En ole ikinä missään livenä törmännyt sellaisiin tapauksiin kuin täällä.... Vai että roskiin toisten rakkaudella tehdyt lahjat..? :( Ihan puistattaa, jos itselläkin olisi moisia ihmisiä ystävinä!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä tää palsta on silmiäavaava! En ole ikinä missään livenä törmännyt sellaisiin tapauksiin kuin täällä.... Vai että roskiin toisten rakkaudella tehdyt lahjat..? :( Ihan puistattaa, jos itselläkin olisi moisia ihmisiä ystävinä!

Surullista mutta totta. Jos ei syö sinappia niin mitä sitä purkkia jättää kaappiin seisomaan? Eipähän tule huonoa omaatuntoa kun se ei ole siellä kaapissa vuotta pyörimässä että "olen lahja, sinun täytyy syödä minut!!" 

Itse periaatteessa tykkäisin sinappilahjasta, mutta käytännössä en. Ei sitä tiedä kuinka hygieenisesti se on valmistettu ja esimerkiksi onko purkit puhdistettu kunnolla. Vähän sama juttu kun kaikista lasten tekemistäkin räpellyksistä tulee lähinnä oksennus suuhun.... Tahmatassujen kuolapiparit heitän siis surutta roskiin.

Täytyy myöntää, että itsellä jäis kuivakakut syömättä. Lähinnä siksi koska yleensä teen itse niin paljon parempia. Olenkin saanut lähinnä liian kuivia ja mauttomia tekeleitä. Aina voin toki maistaa, ja jos sattuukin että se on ihan fine niin saatampa syödäkin;) Tosin sitten ajattelen taas leipuria ja käytän harkintakykyäni sen mukaan. Esimerkiksi exäni äidin tekemää kakkua en IKINÄ olisi syönyt. Heillä oli niiiiin pölyistä, ruoat homeessa ja koirankarvoja jopa voirasiassa. Vaikka oli muka suurtalouskokki....................... 

N20

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat