Mua pelottaa ihan tosissaan nyt auton ajaminen..

Vierailija

Mulla on ollu koht 2kk ajokortti, oon 18 vuotias. Muutama viikko sitten ajoin maaseudulla hiekkatiellä, jossa auto lähti lapasesta irtosoran takia. Päädyin ojaan kyljelleen. En ajanut ylinopeutta eikä alkoholilla ollut mitään osuutta siihen. Säikähdin siitä niin paljon, että olin valmis lopettamaan ajamisen kokonaan.

Ajattelin kuitenkin, että pakkohan mun on lähteä rattiin heti kun auto tulee korjauksesta, muuten en oikeesti aja enää ikinä kun kynnys nousee niin korkeeksi.

Nyt tuli nää jäät.. Ja auto tuli just pajalta pois. Ajelin tossa illalla äsken ja sydän pomppas kurkkuun joka kerta ku auto lähti luisuun ihan sentinkin. Oon tiputtanu vauhtia pois huomattavasti kuivilta keleiltä niinku kuuluukin, mut silti tuntuu, että jossain vaiheessa se lähtee kunnolla ja taas mennään.

Miten pääsen tästä kammosta eroon :( että pitikin tulla jäät just ku pitäis palata takas rattiin. Huhhuijjaa.. En edes tiedä miks kirjotin tän :D sanokaa vaikka jotain kivaa ja tsemppaavaa..

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Ajele vain varovasti omien taitojesi mukaan. Jos tuntuu, että joillakin teillä meno on liian hurjaa siihen nähden millaisiksi tunnet taitosi, välttele niitä. Ajokokemusta saa vain ajamalla, mutta jos olet epävarma itsestäsi, hanki kokemusta siellä, missä tunnet saavasi sitä turvallisesti.

Jos rahasta ei ole kiinni, niin autokoulusta saa lisätunteja kortin suorittamisen jälkeenkin. Ajo-opettaja varmasti myös kertoo tarkemmin, mitä virheitä ajossa teet, kun auto käsistä lähtee. Yleensä syy on liian suuri tilannenopeus, joten treenaile sitä, että nopeudet pysyvät tilanteeseen sopivina.

Tsemppiä!

Vierailija

Hitsi, sun pitäis päästä jääradalle ajelemaan, mutta ei niitä oikein vielä saa järvelle aurattua. Olisko jotain aukeaa jäistä pihaa, jossa voisit totutella luisuun, mutta ei ole törmäysvaaraa?

Joopajoo1

Alkuun liukkailla pelottaa, ennen kuin tuntee omat ajotaitonsa ja autonsa. Paljon riippuu renkaista ja siitäkin, jarruttaako, mottoorijarruttaako vaiko ajaa kaarteisiin yms tasakaasulla, jolloin auto pysyy parhaiten hallinnassa. 

Oma eka autoni oli iso takaveto ja tasakaasulla opettelin kaikki  kaarteet ajamaan, hiljennys ennen ja tasaisella vauhdilla läpi. Ei enää mutkassa jarruttelua ja hiljentelyä, niin välttyy vahingoilta. 

Ylemmän parkkipaikkavinkki on hyvä, kannattaa testata ne omat taidot isolla alueella rauhassa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mene jollekin isolle parkkipaikalle testailemaan jarrutusmatkoja ja auton käyttäytymistä liukkaalla. 

Tsemppiä, opit kyllä!

Sen vois tehdä. Yhtään ei tätä tilannetta auta se, että kun oon poikaystävän kyydissä, joka on niiin innoissaan taas jäistä tiellä ni jokanen mutka pitää vetää suoraksi.. :D
Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene jollekin isolle parkkipaikalle testailemaan jarrutusmatkoja ja auton käyttäytymistä liukkaalla. 

Tsemppiä, opit kyllä!

Sen vois tehdä. Yhtään ei tätä tilannetta auta se, että kun oon poikaystävän kyydissä, joka on niiin innoissaan taas jäistä tiellä ni jokanen mutka pitää vetää suoraksi.. :D
Ap

Pelottavalta kuulostaa tuo poikaystävänkin ajokäyttäytyminen...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hitsi, sun pitäis päästä jääradalle ajelemaan, mutta ei niitä oikein vielä saa järvelle aurattua. Olisko jotain aukeaa jäistä pihaa, jossa voisit totutella luisuun, mutta ei ole törmäysvaaraa?

No varmaan just noi parkkipaikat täällä kaupungissa, kuitenki tulee sitte poliisit sinneki nalkuttamaa ku huuatetaa autoa yleisillä paikoilla ;) noh, pitää miettiä tätä.. Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei se auto lähtenyt lapasesta irtosoran vaan liian suuren tilannenopeuden takia. Ajelet vain rauhassa ja keräät kokemusta.

40-50km/h oli vauhtia 80 alueella. Kokemusta ei todellakaan oo vielä hiekkateistä kun oli ekoja kertoja milloin tollasella tiellä ajoin.
Ap

Vierailija

Jos sun auto lähtee luisuun, sulla on edelleen liikaa nopeutta. Pudota lisää. Auton ei kuulu luisua soralla eikä jäällä. Eikä se luisu, jos nopeus on oikea.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä, opit kyllä!

Ap

Pelottavalta kuulostaa tuo poikaystävänkin ajokäyttäytyminen...

PoikaystävänKIN? Mikä mun ajokäyttäytymisessä oli siis tarkalleen pelottavaa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos sun auto lähtee luisuun, sulla on edelleen liikaa nopeutta. Pudota lisää. Auton ei kuulu luisua soralla eikä jäällä. Eikä se luisu, jos nopeus on oikea.

Tämä on hyvin totta! Silti ei tee yhtään pahaa opetella tekemään jotain järkevää, jos se auto nyt vaikkapa väärän tilannenopeusarvion johdosta lähteekin luistelemaan.

jepjep123

Vierailija kirjoitti:

Auto luisuu soralla mutkassa sopivallakin vauhdilla, jos mukaan ajaa jarruttaen tai moottorijarruttaen. Tasaisella kaasulla pysyisi tiellä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ai ei kuulu? Etuveto puskee ja takapotku työntää perää rinnalle vaikka kuin ois nopeudet kohdallaan. Se nyt ei vaan oo siit nopeudesta kiinni luisuuko vai ei.

Toinen elämä

Olen nuori kuski. Olin muutama vuosi sitten kuvatun kaltaisessa onnettomuudessa, jossa alkoholilla tai nopeudella ei ollut osuutta asiaan. Liukkaista johtuen jouduin pahaan kolariin, jossa murtui osa kallostani.

Muutama sana sinulle Ap.

Makasin teho-osastolla viikkokausia. Kalloni kursittiin kokoon ja kiitos lääkärin, ei naamastani huomaa päällepäin että olisin koskaan onnettomuudessa ollutkaan.
Minulle ei tullut mitään jälkiseuraamuksia, paitsi kuvatun kaltainen ajopelko.

Älä lähde poikaystäväsi idiotismiin mukaan.

Pyydä turvaksi vaikkapa rauhallinen ystävä ja totuttele ajamaan turvallisia reittejä.

Aja rauhassa ja varovasti.

Noudatin kaikkia yllä mainittuja ja silti heräsin sairaalasta.
Mutkat suoriksi -ajotyylillä heräät sieltä kuitenkin paljon todennäköisemmin.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat