Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Juurihoidettu hammas oireilee

ThugLife

Minulla halkesi etuhampaan viereinen hammas 1,5 vuotta sitten ja sen jälkeen hampaaseen aloitettiin juurihoidot. Hammas on puhdistettu ja sinne on laitettu lääkeaine sisälle. Lääkeaine on vaihdettu moneen kertaan mutta hammas on edelleen kipeä ja reagoi erityisesti kuumaan.

Hampaan poisto olisi ikävä ratkaisu kun hammas on niin edessä eikä minulla ole varaa implanttiin, olen vasta kaksikymppinen. Mistä oireet voisivat johtua ja miten kannattaisi toimia?

Kommentit (15)

Vierailija

Oliko siis hampaassa alunperin reikä vai miksi halkesi? Itselläni tuli reikä yhteen hampaaseen ja meni juurihoidettavaksi. Putsattiin ja laitettiin ja piti olla ok. Alkoi oireilemaan uudestaan parin kuukauden päästä. Kuvattiin ja totesivat tulehduksen ja ylimääräisen juurikanavan. Tehtiin putsaukset ym, hoidettiin yli puoli vuotta. Hammas ei varsinaisesti kipeä, mutta puruarka ja hampaassa tuntui ikään kuin sydämensyke. Kuvattiin taas ja todettiin tulehduksen pahentuneen ja hammas poistettiin. Minua ei tuo haitannut, koska kyseessä kutoshammas.

Vierailija

Minulla ei yhteen hampaaseen onnistunut juurihoito, koska juuri oli jotenkin mutkalla eikä juurikanavaa päässyt rassaamaan tyhjäksi. Se hammas jouduttiin sitten poistamaan (yläleuan kuutonen oli kyseessä eikä sen puute tunnu missään).

Eihän se implantti ainoa vaihtoehto ole, saahan poistun hampaan paikalle esim. sillan?

Vierailija

Mullakin löytyi jälkeenpäin ylimääräinen neljäs juurikanava, joka oli alussa jäänyt hoitamatta. Röntgenissä näitä on joskus vaikea nähdä. Uusi juurihoito korjasi tilanteen.

Vierailija

Hammas halkesi kun kaaduin ja löin hampaan. Röntgenkuvissa ei ole näkynyt mitään syytä kivulle. Olen miettinyt että voisiko ientulehdus aiheuttaa kipua juurihoidettuunkin hampaaseen. Ikenet ovat halkeamisen jälkeen vetäytyneet ylöspäin ja myös tulehtuneet herkemmin.

Vierailija

Multa on juuri löydetty hammas, joka pitäisi poistaa. 2 vaihtoehtoa. Implantti 3000-5000 euroa tai silta 1000 euroa. Silta maksaa siis kunnallisella tuon verran. Meinasin lentää persiilleni, kun kuulin hinnan. Pakko varmaan vain poistaa hammas ja näyttää pultsarilta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hammas halkesi kun kaaduin ja löin hampaan. Röntgenkuvissa ei ole näkynyt mitään syytä kivulle. Olen miettinyt että voisiko ientulehdus aiheuttaa kipua juurihoidettuunkin hampaaseen. Ikenet ovat halkeamisen jälkeen vetäytyneet ylöspäin ja myös tulehtuneet herkemmin.

Mulla tulehtui juurihoidettu hammas. Tulehdus oli melkein leukaluussa,eli ihan siellä hampaan juurissa.söin 2kertaa antibiotit perä jälkeen. Sitte otettiin suosiolla pois.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos sieltä ei ole saatu kaikkia juuria pois? Tai tulehdus?

Kakkoshampaissa on vain yksi juuri.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulla halkesi etuhampaan viereinen hammas 1,5 vuotta sitten ja sen jälkeen hampaaseen aloitettiin juurihoidot. Hammas on puhdistettu ja sinne on laitettu lääkeaine sisälle. Lääkeaine on vaihdettu moneen kertaan mutta hammas on edelleen kipeä ja reagoi erityisesti kuumaan.

Hampaan poisto olisi ikävä ratkaisu kun hammas on niin edessä eikä minulla ole varaa implanttiin, olen vasta kaksikymppinen. Mistä oireet voisivat johtua ja miten kannattaisi toimia?

Olen suuhygienisti ja neuvoisin sinua varamaan pikaisesti ajan hammaslääkärille. En uskalla kommentoida sen enempää, koska en ole nähnyt alkutilannetta ja röntgenkuvia, mutta veikkaisin, että tulehdus on uusiutunut tai sitten viereinen hammas on kuolemassa.

Vierailija

Viereinen hammas itse asiassa on varmaan kuolemassa, koska seki otti kaatuessa osumaa ja siitä on sen jälkeen semmosella laitteella kokeiltu että onko hengissä niin se on koko ajan mennyt huonompaan päin.

-AP

Vierailija

1000€:lla ei saa kiinteää siltaa, eikä niitä terveyskeskuksessa tehdä. Kiinteä silta, joka kiinnitetään viereisiin hampaisiin maksaa implantin kanssa saman hinnan.

Vierailija

Tässä on kuitenkin jo 1,5 vuotta kärsitty kivuista niin olis aika helpotus ku repis vain hampaan irti, mutta ei siihen oikein koloakaan voi jättää ku hammas on ihan tuossa yläetuhampaitten vieressä, eli näkyis kolo koko ajan. Ja purentaankin se varmasti vaikuttais. Tällä hetkellä opiskelen, joten rahat on muutenkin todella tiukilla, niin alkaa vähän vaihtoehdot käydä vähiin :(

-AP

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat