Joulun jälkiruoka

Vierailija

Viime jouluna herkuttelin karpalojäädykkeellä, mitä ehdotatte nyt. Olen toisaalta miettinyt jotain versiota tuosta jäädykkeestä, oli niin hyvää ja todella helppoa tehdä. Laittaisinko sinne karpaloiden lisäksi piparimursketta vai rouhisinko tummaa suklaata vai kenties pähkinöitä. Vai kannattaisiko lurauttaa sekaan vähän karpalolikööriä? Jälkiruokaa ei ole lapsia syömässä, joten se voidaan tehdä ihan aikuisten ehdoilla.

Sitten antaisin yhden vinkin porkkanalaatikon tekoon. Ei tarvitse keittää itse sitä riisipuuroa. Minä ostan puuron valmiina kaupan hyllyltä ja notkistan sitä maidolla sopivaksi, jotta sinne saa hyvin sekoitettua porkkanasoseen.

Jos teillä on antaa muita vinkkejä, niin eiköhän niitä voisi tässä ketjussa antaa, siis jos saadaan aikaan edes jonkinlainen ketju.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Kiva itsetehdyn illuusio, kaupan puuro ja kaupan sose, itse sekoittaa ja laittaa vuokiin =D

Meillä tulee jälkkäriksi Baileys-Nutellajuustokakku valkosuklaalla.

Vierailija

Ei porkkanalaatikkoon puuroa tule, vaan porkkanoiden keitinvedessä keitettyä riisiä. Ja herkuinta porkkanalaatikosta tulee, kun vuoraa vuoan pekonilla.

Vierailija

Me ei laiteta porkkanalaatikkoon ollenkaan riisiä, niin parasta. Emme myöskään ole jälkiruokaihmisiä joten perinteiset joululeivonnaiset, suklaat ja juustot ajavat sen aseman.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei porkkanalaatikkoon puuroa tule, vaan porkkanoiden keitinvedessä keitettyä riisiä. Ja herkuinta porkkanalaatikosta tulee, kun vuoraa vuoan pekonilla.

Kyllä siihen riisipuuro tulee, minä teen laatikon vanhan köksänkirjani ohjeella ja se on kaikkein paras ohje. Nykyisin oikaisen vain vähän samalla tavalla kuin aloittaja tuon puuron kanssa. Porkkanat keitän tosin itse. Ja maustamalla jokainen saa siitä laatikosta omanlaisensa, minä käytän hitusen inkivääriä, muskottia ja valkopippuria. Sekä tietenkin siirappia.

Vierailija

Olen ap. Jäi aloituksessa sanomatta, että ne porkkanat keitän ja soseutan itse. Ajattelin tehdä tänä vuonna myös punajuurista laatikkoa, muunnan vain porkkanalaatikon maustamisen punajuurille sopivaksi. Luultavasti laitan piparjuurta ainakin mausteeksi.

Vierailija

Meillä perinteisesti jälkiruoka on ihan sitä jouluherkkua eli pipareita ja torttuja itsetehtynä. Sitten lisäksi konvehteja. Joskus olen tehnyt luumuvaahtoa. Tykkään siitä hirmuisesti, mutta muu perhe ei.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen ap. Jäi aloituksessa sanomatta, että ne porkkanat keitän ja soseutan itse. Ajattelin tehdä tänä vuonna myös punajuurista laatikkoa, muunnan vain porkkanalaatikon maustamisen punajuurille sopivaksi. Luultavasti laitan piparjuurta ainakin mausteeksi.

Punajuurista saa myös herkullista pateeta. Erittäin hyvää smetanan, coctailkurkkujen ja sipulisilpun kanssa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat