Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osaisiko joku kertoa hormonitoiminnasta, raskaus-/synnytys-/imetys-/ehkäisy-/normaalitila, äiti ja vauva?

Vierailija

Esimerkiksi että mikä hormoni se on, joka pikkuvauvalle tekee naaman näppyiseksi (yleensä sopivasti ristiäisiksi)? Ja tuleeko se hormoni äidinmaidosta (eli vaikuttaa äidin elimistössä) vai onko se vauvan omaa hormonituotantoa?

Mulla parin viikon ikäisellä vauvalla oli naama näpyillä, luulin ensin että se oli raapinut tai että olin huonosti pessyt ihoa, mutta se olikin jo sitä hormoninäppyä. Ja ristiäisten aikaan (vauvalla silloin ikää vähän vajaat 2kk) vauvan iho olikin ollut siisti jo monta viikkoa, mulla taas alkoi silloin kuukautiset (vaikka täysimetys). Ilmeisesti jotakin hieman epätavallista hormonitoiminnassa, jotakin käynnistynyt vähän tavallista nopeammin synnytyksen jälkeen? Painokin on pudonnut rivakasti, oikeastaan alemmas nyt n. 3kk synnytyksestä kuin koko aikuisikänä mulla ollut. Laihtuminen voi liittyä tuohon imetykseen, maitoa tulee paljon, mutta yksinään se ei olisi painoa pudottanut, vaan lisäksi ei tee koko ajan mieli herkkuja, ei väsytä hirveästi vaikka unet on mitä on ja tekee mieli touhuta asioita kotona, näistä syistä paino lähtenyt. Mieliala on hyvä, optimistinen. Myös sellainen sivuhuomio, että raskaana ollessa ei ollut yhtään kiinnostusta petipuuhiin, nyt tuntuu ihan selvästi että sellainen hyvä hyrinä on palannut. Musta tuntuu että hormonitoiminta on nyt aika hyvässä tikissä.

Olen tietysti tästä kiitollinen (paitsi toki kuukautiset olisi saaneet viipyä vielä), mutta kiinnostaisi tietää mitkä hormonit tässä on nyt pelissä? Erityisesti siltä kannalta, että miten mahtaa hormonaalisen ehkäisyn aloittaminen tähän hyvään tilanteeseen vaikuttaa? Kiitos jos joku pystyy kertomaan, tai vaikka linkkaamaan informatiiviseen sivuun.

Kommentit (3)

Vierailija

Vauvan näpyt tulevat mun käsityksen mukaan estrogeenista, jota vauvan oma elimistö tuottaa. Vauvoilla voi myös rinnat turvota ja kuulemma tyttövauvoilla tulla jopa minimenkat! Ihan totta!

-

Nopea laihtuminen voi johtua siitä, että sulla on kuukautiset ja imetät. Joillain ne menkat alkavat valitettavasti tosi pian. Tuo energisyys on aika normaalia pikkuvauva-aikana, käsittääkseni ainakin prolaktaani on se hormoni, joka vaikuttaa vireystilaan ja parantaa myös unen laatua, vaikka nukkuminen on katkonaista. Oksitosiini vaikuttaa mielialaan positiivisesti.

-

Ehkäisystä en osaa sanoa muuta kuin että minipillerit on ainoa sallittu hormonaal. ehkäisy imettäessä.

Vierailija

Kiitos vastauksesta :) ! Ajattelin että olisi joku yhteys tuolla pikkupikkuvauvan naaman kunnolla ja varhaisella kuukautissyklin käynnistymisellä, mutta ilmeisesti ei.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta :) ! Ajattelin että olisi joku yhteys tuolla pikkupikkuvauvan naaman kunnolla ja varhaisella kuukautissyklin käynnistymisellä, mutta ilmeisesti ei.

Voihan sillä ollakin yhteyttä, en osaa sanoa, mutta tosiaan myös vauvan elimistö tuottaa itse sitä estrogeenia poikkeavia määriä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat