Suomessa panostetaan lapsiin kummallisen vähän (?)

Vierailija

Itse olen asunut melko pitkään eräässä toisessa Euroopan maassa, jossa on melkein sääntönä se, että lapset harrastavat kaikenlaista kehittävää koulun jälkeen. Todella moni tuttavaperheen lapsi käy esim. englanninkielistä kerhoa tms. Lisäksi heillä on soittoharrastukset ja liikuntaharrastukset. Joka ilta vanhemmat tenttaavat koululäksyt ja tekevät itse lisätehtäviä lapsille. Koulua pidetään isona juttuna ja patistetaan lapsia hyviin arvosanoihin ja yleiseen menestymiseen kaikessa mihin ryhtyvät.

Suomessa sitä vastoin, mitä olen ymmärtänyt, vanhemmat eivät osallistu lapsen kehittämiseen yhtä suurella intensiteetillä. Täällä on myös vallalla ajattelutapa, ettei lasta tule tietoisesti opettaa esim. lukemaan ennen koulua, kun taas ulkomailla aloitetaan lukutreenit jo kolmivuotiaana. ...En nyt sano, että Suomessa tehtäisiin jotenkin väärin tms. Ihmettelenpä vaan. Ja varmasti Suomestakin löytyy omat tiikeriäitinsä, etten tahdo sen kummemmin yleistää.

Niin, mutta se pitää kyllä sanoa, että Suomen lastenkirjavalikoima on surkea verrattuna muihin. Täältä puuttuu aidosti informatiiviset lastenkirjat, esim. lapsille suunnatut historia-, tiede-, taidekirjat (saa vinkata jos joku tietää hyviä). Kaikenlaista tietoa voisi ujuttaa lapsille tarinoiden kautta ym. ja silloin ne jäisivät paremmin mieleenkin. 

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Itse olen alunperin kotoisin Etelä-Euroopan maasta ja taas ihmettelen mitä tämä valtava hössöttäminen lasten kanssa on! Että kaiken maailman harrastuksia, ja vanhemmat on lastensa kuljetuspalveluita. Itse en usko että lapset tarvii sellaisia mihinkään. Päinvastoin monelle voi tulla stressi jo lapsuudessa, kun on niin paljon kaikkea ohjattua ja tavallaan kurinalaista.

Meillä on saanut lapset olla vapaita, itse keksiä tekemisensä oman mielensä mukaan. Itse ovat myös koulunsa huolehtineet, eikä apua tai painostamista ole tyrkytetty jos ei apua ole kysytty. Nyt lapset on teinejä ja oikein hyvin on mennyt. Molemmat on aina olleet hyviä koulussa, rauhallisia, tasapainoisia, ja eiköhän niistä it- tai muun teknisen alan ihmisiä tule kuten molemmat vanhemmatkin on. Ei ole harrastamattomuus tuntunut haittaavan mitään. 

Vierailija

Lapsi astuu oravanpyörään viimeistään siinä kuusi vuotiaana. Voisko sen antaa vain elää siihen asti?
Minusta on älytöntä, jos lapsi harrastaa montakin kertaa viikossa koulun jälkeen. Sillä saadaan aikaan suorittajia, joilla jää elämä elämättä. Tuskin kukaan kuolinvuoteellaan miettii että ai saamari kun en oppinut kolme vuotiaana jo lukemaan, ja hitto kun en harrastanut lapsena itseäni uuvuksiin.

Vierailija

Onhan se varmasti lapselle hyväksi, että koko vapaa-aika on ohjelmoitu täyteen kaikenlaista "kehittävää". Aletaan suorittaa heti pienestä pitäen.

Vierailija

Lastenkirjavalikoima on tietysti suppeampi, koska kielialue on paljon pienempi. Oletan nyt, että olet ollut maassa, jossa on huomattavasti enemmän väkeä esim. Saksa, Ranska, Englanti?

Kyllä kovasti asiantuntijat ovat sitä mieltä, että pitkä lapsuus ja vapaa leikki kehittävät lasta parhaiten. Pisa-tutkimuksissa ainakin Suomi loistaa tähän maahan nähden, koska on Euroopan ykkönen. 

Vierailija

Rento kotoilu kunniaan ja ulkoilu. Mun 1-luokkalaisella on vaan yksi mieluisa harrastus ja silti se valittaa välillä, että tahtoisi olla kavereiden kanssa vaan. Sitä rientoa kyllä riittää kun koko ajan on koulun tapahtumaa ym.

Vierailija

Tässä viitattiin taas kuuluisaan "ulkomailla"
Siellä on tosiaan kaikki paremmin. Moni jopa haluaa muuttaa ulkomaille. Tämän verran on määritellyt tavoitettaan. Nyt siellä lapsetkin hoidetaan paremmin. Yksi lisäsyy muuttaa Sinne

Vierailija

Olen ihmetellyt sitä, kuinka Suomessa perheillä on kaksi autoa sen vuoksi, että lapset pitää pystyä viemään harrastuksiin ja lapsilla on pienestä pitäen kaiken maailman kerhoja ja porukkasynttäreitä ja kallista ohjelmaa ja ulkomaanmatkoja, joiden vuoksi ollaan koulusta poissa. Sitä en tajua ollenkaan, että vanhempien velvollisuudeksi katsotaan auttaa lasta kotiläksyissä  - koulun hommahan se on antaa sellaisia läksyjä, joista lapset selviävät omin voimin. Läksyjenteon valvominen on toinen juttu.

Miten ihmeessä on mahdollista, että siellä ulkomailla opetetaan lapset lukemaan ennen koulua ja Suomessa ei, mutta Suomessa ne kuitenkin osaavat lukea kouluun mennessään? Ja suomalaislapset ovat joka tapauksessa kärkipäässä, kun lukuaineiden osaamista tarkastellaan.

Anna lapsillesi hyvin kuvitettuja tiedekirjoja. Ei kaikesta tarvitse vääntää lapselle sopivaa versiota, kyllä lapsi osaa katsoa kirjoista, mikä tulivuorissa ja dinosauruksissa juuri häntä kiinnostaa.

"En nyt sano, että Suomessa tehtäisiin jotenkin väärin tms. Ihmettelenpä vaan."

Ei, vaan olet sitä mieltä, että Suomessa tehdään kaikenlaista väärin. Saako muuten kysyä, mikä tämä toinen Euroopan maa on?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt sitä, kuinka Suomessa perheillä on kaksi autoa sen vuoksi, että lapset pitää pystyä viemään harrastuksiin ja lapsilla on pienestä pitäen kaiken maailman kerhoja ja porukkasynttäreitä ja kallista ohjelmaa ja ulkomaanmatkoja, joiden vuoksi ollaan koulusta poissa. Sitä en tajua ollenkaan, että vanhempien velvollisuudeksi katsotaan auttaa lasta kotiläksyissä  - koulun hommahan se on antaa sellaisia läksyjä, joista lapset selviävät omin voimin. Läksyjenteon valvominen on toinen juttu.

Miten ihmeessä on mahdollista, että siellä ulkomailla opetetaan lapset lukemaan ennen koulua ja Suomessa ei, mutta Suomessa ne kuitenkin osaavat lukea kouluun mennessään? Ja suomalaislapset ovat joka tapauksessa kärkipäässä, kun lukuaineiden osaamista tarkastellaan.

Anna lapsillesi hyvin kuvitettuja tiedekirjoja. Ei kaikesta tarvitse vääntää lapselle sopivaa versiota, kyllä lapsi osaa katsoa kirjoista, mikä tulivuorissa ja dinosauruksissa juuri häntä kiinnostaa.

"En nyt sano, että Suomessa tehtäisiin jotenkin väärin tms. Ihmettelenpä vaan."

Ei, vaan olet sitä mieltä, että Suomessa tehdään kaikenlaista väärin. Saako muuten kysyä, mikä tämä toinen Euroopan maa on?

Olen osittain samoilla linjoilla kanssasi... Esimerkkina tuo vanhempien rooli laksyjen teossa. Asun Englannissa ja useampi tuttavani (vanhempi, joilla 5-10 -vuotiaita lapsia) JOUTUVAT auttamaan lapsiaan laksyissa, koska luokkien koot ovat niin suuret, etta lapsi tarvitsee ylimaaraista tukea koulun jalkeen. Monet myos palkkaavat tuutoreita (eli siis kotiopettajia) koulun jalkeen tasta samasta syysta. Kyseessa ei siis ole mikaan koulusysteemin erinomaisuus...

Vierailija

Suomessa lapset kasvatetaan osaksi yhteisöä, eikä kenenkään aikuisen vallankäytönkohteeksi joiden avulla aikuinen voi päteä.

Suomessa lasten kasvatus tähtää myös itsenäisyyteen ja omaan tilaan, eikä vanhemmat kulje joka paikkaan lasten kanssa käsikädessä vaan heillä on vapaus tavata kavereita, jne.

Vierailija

Ihmeellisesti taas ääripäät jyrää. Lapset tuskin tarvitsevat montaa harrastusta viikossa, mutta samalla ihmetyttää asenne, ettei kouluun käyntiin tarvitse puuttua. 

Tokihan lapsen pitää se itse hoitaa, mutta tukemalla, kyselemällä ja joskus auttamalla vanhempi antaa viestin, että koulu on tärkeää ja vanhempi on kiinnostunut siitä, miten lapsella menee ja aikuinen voi myös tukea lapsen oppimista - historiasta ja luonnosta voidaan jutella ruokapöydässä, kielissä voidaan kysellä palauttaa mieleen keskeisiä sanoja ihan arjen tilanteissa jne. Tämä myös linkitää oppiaineet todelliseen maailmaan niin, etteivät ne ole jotain, mitä tehdään vain koulua varten.

Vierailija

Onhan meillä tietokirjoina Mauri Kunnakset ja Tatut ja Patut ainakin, niistä löytyy mielenkiintoisesti kirjoitettua juttua lapsille suunnattuna.

Minusta Suomessa suoritetaan pientenkin lasten kanssa aivan liikaa, ja jo ekaluokkalaisella pitäisi olla kodin ulkopuolisia harrastuksia useampi. Jopa erityislapsia patistetaan kunnan tukemina harrastamaan, mutta heiltä itseltään ei välttämättä kysytä, kiinnostaako edes tehdä mitään.

Vierailija

Monissa Euroopan maissa lapsen varhaiskasvatus on lähes kokonaan vanhempien harteilla, toisin kuin Suomessa, koska jokaisella lapsella on oikeus kunnalliseen ja lähes ilmaiseen päivähoito-oikeuteen, jossa tehdään noita samoja asioita, missä muualla Euroopassa vanhemmat järjestävät ja maksavat itse, jolloin lapset ovat eriarvoisia jo vauvasta lähtien.

Vierailija

Samaa mieltä kuin muut vastaajat, lasten pitää saada olla lapsia sen lyhyen ajan minkä ovat lapsia. Suomalaiset ovat korkeasti koulutettuja, jopa liian, suurimpaan osaan töitä ei tarvi korkeakoulutusta, ja niihinkin joihin se vaatimus on, ei aina edes tarvi käytännössä kuin normaalin maalaisjärjen. Suomessa on pärjännyt yrittäjänäkin ihmisiä jotka ovat suorastaan tyhmiä, eivät ole koulussa pärjänneet, mutta silti ovat menestyneet ja tienanneet rahaa.

Muutenkin olen sitä mieltä että raha ei ole tärkein asia elämässä, kun sitä on sen verran että pärjää, ihminen on onnellinen.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat