Opinnot/töihin/vauva/mitä???

Vierailija

Hei.

Kaipaisin vinkkejä ja mielipiteitä omasn elämäntilanteeseen

Olen 26 vuotias nainen ja valmistun keväällä toiseen toisen asteen tutkintooni.

Mielestäni alan olla sen ikäinen että perheen perustaminen alkaisi olla ajankohtaista jos vaikka haluan useamman lapsen.

MUTTA haluaisin korkeakoulututkinnon. Sairastin tosi pitkään nuorena, vakava-asteista syömishäiriöstä ja masennusta. Vietin paljon aikaa sairaaloissa ja menetin suuren osan alkuajan aikuisiästä sairastamiselle. Olin hukassa ja en tiennyt mitä elämältä haluan. Seksuaalisuus ja oma naiseus olivat käytännössä kytketty pois päältä.

Nyt mietin omaa vanhenemista ja halua kouluttautua versus saada ensimmäinen lapsi. Sopivaa miestä ei ole, tai saattaisi ehkä olla, mutta emme ilmeisesti halua samoja asioita tai hän ei halua niitä kanssani

Kysymys kuuluu: ehdinkö vielä opiskella korkeakoulututkinnon? Kuitenkin haluan myös lapsia ja olisi hyvä jos rahallinen tilanne parantuisi koska lapsen ylläpito vaatii rahaa ja aikaa. Opiskeluja on varmaan hirveän hankala yhdistää pikkulapsiarkeen + rahan vähyys

Neuvoja? Ehdotuksia?

Kommentit (10)

Vierailija

Mikään ei estä sinua hakemasta kouluun ja vaikka samalla etsimästä miestä. Kun olet saanut korkeakoulupaikan ja olet päässyt opinnoissa alkuun, voit ihan hyvin jäädä välillä hoitamaan lasta kotiin ja sitten palata taas koulunpenkille. Yliopistossa opintoja voi toisinaan tehdä mammalomalta käsinkin. 26 on vielä nuori. Ehdit saada tuon kaiken jos vain haluat.

Vierailija

Mene sinne opiskelemaan, tietenkin kun ei ole edes sitä miestä. Et kai muutenkaan halua ihan vieraan miehen kanssa lapsia tehdä. Kyllähän se lapsen saanti iän myötä vaikeutuu mutta suurin osa mun tutuista on saanut esikoisensa n.30-31 vuotiaana ja tämän jälkeen vielä 1-2 lisää. Nauti nyt "vapaista" vuosistas vielä hetki ja dumppaa se mies joka ei mahdollisesti perhettä halua. Jos tavoitteesi jokatapauksessa tulevaisuudessa on saada lapsia niin etsi jo nyt mies jolla on sama tavoite.

Vierailija

Minä yrittäisin saada molemmat. Hakisin kouluun ja jos pääsisin, aloittaisin opinnot, samalla yrittäisin lasta tai etsisin miestä, jonka kanssa alkaisin heti yrittää lasta kun parisuhteen kannalta olisi mahdollista. Koskaan ei tiedä saako lapsen heti, vai meneekö siinä vuosia, lapsettomuusongelmia on paljon. Jos lapsi tulisi opintojen välissä, niin niitä olisi helppo jatkaa äitiysloman jälkeen. En odottaisi lapsen hankinnan kanssa, koska hedelmälliset vuodet vähenevät, vaikka miten monet tekevätkin lapset vasta 4-kymppisinä.

Vierailija

Isättömiä lapsia ei ainakaan saisi tehdä enää yhtään lisää! Eikä myöskään ehkä suhteeseen. Loppujen lpouksi olet ihan kakara vielä.

Mikä on taloudellinen tilanteesi, tukiverkosto, jne...

Kouluun ja töihin siitä!

Vierailija

Opiskeluja on varmaan hirveän hankala yhdistää pikkulapsiarkeen + rahan vähyys...jätetään sana varma pois niin olet ihan pirun oikeassa. Mikä on stressisietokykysi?! Laukaiseeko srtessi sairautesi?!

Vierailija

Vauva ei vielä ymmärrä onko hänellä merkkihaalari ja yhtä hienot lelut kuin kaverilla. Vaikeampaa se rahan vähyys on sitten kun lapset kasvaa ja alkaa harrastaa ja on vaikka useamman lapsen päivähoitomaksut maksettavana. Sitten pitää olla niin hyvätuloinen mies, joka voi ja haluaa rahoittaa opintosi. Eli kyllä minä opiskelisin samaan putkeen. Mies ja lapsi tulevat siihen rinnalle jos hyvä tuuri käy. Mutta voihan myös käydä niin, ettet löydä sopivaa miestä seuraavaan viiteen vuoteen ja siinä ajassa olisit jo opiskellut...

Vierailija

Itse olen 28 ja takana yksi korkeakoulututkinto ja muutama vuosi työelämässä, nyt esikoinen 1v. ja minä jatkan töitä ja lähden opiskelemaan lisää. Tämä ei olisi tällai talolainallisena ja lapsen kanssa mahdollista ilman miestäni. Toki tienaan hiukan osa-aikatyöllä opiskelujen ohella, mutta kyllä se mies on se joka maksaa 90% elämisestämme. Ja ei tarvitse alkaa huutaa mitään loisimisjuttuja, mieheni on paljon parempituloinen kuin minä ja uskokaa pois olen kantanut ison vastuun ja tehny paljon töitä kodin ja lapsen eteen vaikka oma panokseni ei rahallinen olekaan. Plus mieheni haluaa, että menen opiskelemaan ja tukee minua siinä koska se on aina plussaa tulevaisuutemme kannalta. Itse ap ehdottaisin, että menet opiskelemaan ja alat miettiä lapsia kun löydät puolison joka jakaa halusi perheen perustamisesta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat