Onko millään kulttuuri/taide-alalla töitä?

Vierailija

Heip! Olen 25-vuotias ja lukion jälkeen olen tehnyt töitä vaatekaupassa, ruokakaupassa ja varastolla. Lähdin reilu vuosi sitten opiskelemaan lähihoitajaksi, koska ajattelin että sillä alalla ainakin töitä riittää, sisäänpääsy oli lähes varmaa ja koulu lyhytkestoinen. Opintojen edetessä olen huomannut ettei hoitoala ole juttuni, en viihtynyt lasten parissa enkä vanhuksien. Mikään suuntautumisala ei kiinnosta mitä on tarjolla, mutta ajattelin nyt kuitenkin suorittaa opiskelut loppuun. Kova palo on aina ollut kulttuuri/taidealalle, mutta onko tuolta alalta mitään työtä missä hommia riittäisi? On jotenkin niin masentavaa, jos päätyy jollekin alalle mikä ei vain sytytä... :/

Kommentit (8)

Vierailija

No ei oikein ole hommia.. tai kyllähän joka alalla on hommia tietylle määrälle hakijoita, mutta taiteesta ja kulttuurista nipistetään aina ensimmäisenä, joten tiedossa työttömyysjaksoja, harjoittelutyylisiä lähes palkattomia töitä, turhautumista ja pätkätöitä. Mitä jos harrastaisit taidetta ja kulttuuria ja tekisit työksesi jotain muuta?

Vierailija

Näinhän se olisi varmasti järkevintä, että vapaa-ajalla sitten näitä harrastaisi. Tottakai pitäisi seurata intohimoa, mutta ei oikein nappaisi monen vuoden opiskelut ja sitten suuri mahdollisuus päätyä työttömäksi, pätkätyöläiseksi tms...

Ap

Vierailija

Rakennusten restaurointi ja suutarin työt (mutta vaatii muuttovalmiutta pois paikkakunnalta, jossa oppilaitos sijaitsee) ovat olleet sellaisia, joita välillä mainitaan uutisissa. Tai sitten jos yhtään siedät hoitoalaa, niin näitä erilaisia ohjaajia, jotka ohjaavat askartelun, kuvataiteen ym. avulla erilaisia ryhmiä, on olemassa ja heille on kysyntää.

Vierailija

Joku peruskoulun musiikin tai kuviksen opettajan työ on ihan perusporvarillista, normaalissa virkasuhteessa tehtävää työtä. Tosin pitää olla tosi hyvä, että pääsee opiskelemaan alaa. Entäpä joku hoivamuusikko-tyyppinen työ? Voisit yhdistää osaamistasi hoivapuolelta. Vaatii edelleen tosi hyvää musiikkipohjaa ja yrittäjähenkisyyttä että pääset opiskelemaan ja saat töitä. Entä hoivamuusikkousprojekteihin erikoistunut kulttuurintuottaja? Mikä lapsityössä on vikana? Päiväkodissa työskennellessä saisit toteuttaa monipuolisesti vaikka mitä taidejuttuja: kuvataidetta, musiikkia, näytelmiä, satuja... Vaikea neuvoa mitään tarkkaa, kun et kerro mitään, mitä kulttuuria/taiteita olet harjoittanut ja millä osaamistasolla. Taiteilija löytää kyllä töitä, mutta pitää olla itse tosi aktiivinen ja osata markkinoida itseään ja keksiä työtilaisuuksia. Pienenä murusina on leipä maailmalla jne...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat