Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako mennä yliopistoon?

Aloittaja ap

Olen ollut työelämässä muutaman vuoden ja nyt on alkanut yliopistoon meno kiinnostaa ja olisi vielä kiinnostava ala mielessä. Pelottaa taloudellisesti ja pelottaa, että kannattaako opiskelu taloudellisesti ollenkaan. Lukisin itseni KTMmäksi.
Onko kellään elämänkokemusta siitä, että onko katunut tai ollut tyytyväinen työelämästä opiskeluun siirtyessä (ja valmistuessa)

Sivut

Kommentit (19)

Ei oppi ojaan kaada

Jos ei suoraan ja heti taloudellisesti kannattaisikaan, koulutus ei mene koskaan hukkaan. Ainoita asioita mitä elämässäni kadun, on nuoruuden hulluudessa kesken jätetty yliopisto-opiskelu.

Vierailija

Itse luen liiketaloutta AMK:ssa ja olen ERITTÄIN iloinen, että en mennyt yliopistoon. Työnantajat vaativat sellaista käytännön osaamista, mitä yliopistossa ei opeteta. Esim kuvankäsittely- ja taitto-ohjelmat, nettisivujen pystyttäminen (ihan vaan perusteet), someviestinnän teko käytännössä...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse luen liiketaloutta AMK:ssa ja olen ERITTÄIN iloinen, että en mennyt yliopistoon. Työnantajat vaativat sellaista käytännön osaamista, mitä yliopistossa ei opeteta. Esim kuvankäsittely- ja taitto-ohjelmat, nettisivujen pystyttäminen (ihan vaan perusteet), someviestinnän teko käytännössä...

No tradenomit ja ekonomit nyt taitaa vähän eri työtehtäviin jo lähtökohtaisesti suuntautuakin...

Vierailija

Jos yliopisto on sun juttu niin kannattaa mennä. Jos oot tuhlannut nykyään 2000e/kk niin voi olla aika vaikeeta tottua opintotuen määrään. Toki kannattaa ottaa lainaa ku ei siinä ole mikään hirveä korko. Ja pystythän tekemään koulun ohella osa-aikasena duunia,jos vaan löydät duunipaikan. Sillon et tarvitsisi opintolainaa. Mä kyllä otin opiskellessani opintolainaa matkustelua varten. Tiiän,että moni muukin on tehnyt tollee.

Vierailija

Ethän hyvä ihminen oikeasti mene tuhlaamaan elämääsi yliopistoon,  minulla kaksi tutkintoa enkä ole kummankaan "alan" töissä! Toki jotain oppii, mutta eri asia onko sen arvoista! Minusta ei, ajanhukkaan verrattuna!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No tradenomit ja ekonomit nyt taitaa vähän eri työtehtäviin jo lähtökohtaisesti suuntautuakin...

Ei aina. Kyllä kumpikin voi olla vaikka markkinointipäällikkö. Ja itse menin tosiaan ensin tradenomiksi lukemaan ja ensi vuonna sitten maisteriksi lukemisen aloitan.

Vierailija

Miehen kanssa vähän samaa täällä mietitään. Hänellä ei ole peruskoulun jälkeen mitään koulutusta, joten työmahdollisuudet ovat rajallisemmat. Lukiossa kestäisi ikuisuus ja amista ei voi suorittaa enkuksi.

Ratkaisu on, että ensin hän työn ohessa lukee IT-alaa avoimessa AMK:ssa ja hakee sitte 60 op saatuaan ohjelmaan sisään erillishaussa. Olemme pa jo valmiiksi ja englannin koe maksaa melkein 300 e ja 6 kk avoimessa opiskelu 150 e. Mutta pidemmän päälle fiksua. Koita sä miettiä kans et miten pärjäät rahallisesti ja miten paljon hyötyä olisi.

Aloittaja ap

Vierailija kirjoitti:
Jos yliopisto on sun juttu niin kannattaa mennä. Jos oot tuhlannut nykyään 2000e/kk niin voi olla aika vaikeeta tottua opintotuen määrään. Toki kannattaa ottaa lainaa ku ei siinä ole mikään hirveä korko. Ja pystythän tekemään koulun ohella osa-aikasena duunia,jos vaan löydät duunipaikan. Sillon et tarvitsisi opintolainaa. Mä kyllä otin opiskellessani opintolainaa matkustelua varten. Tiiän,että moni muukin on tehnyt tollee.

Varainaisesta pärjäämisestä ei olisi kyse. Olen saanut kahden vuoden aikana työelämässä säästöön 30ke. Opiskelun aikana säästöjen kerryrtäminen olisi vaikeaa ja tulonmenetys 5vuoden opiskelusta olisi suuri. Mutta kyllä se korkeampi tutkinto myöhemin varmaan takaisin itsensä maksaisi. Katotaanko yleensä hyväksi vai haitaksi, että on tehnyt ennen yliopistoa täysin muita töitä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No just. Yliopistossa me kaikki kirjoitamme vielä käsin sulkakynällä. Kukaan akateeminen ei osaa käyttää kuin sellaista vanhanaikaista veivattavaa lankapuhelinta. Emme ole koskaan kuulleetkaan tietokoneista, saati somesta... Postin lähetämme pöllön avulla... Kaikki kuvat piirrämme itse ja väritämme värikynillä...

Vierailija

Miten vanha olisit valmistuessasi? Jos 30 tai alle, niin sitten kannattaa. Jos taas olisit 35 tai päälle, niin sitten todennäköisesti vain siinä tapauksessa, että pystyt jatkamaan opintojen ajan nykyisessä työpaikassasi ja siellä vähitellen siirtymään vaativimpiin tehtäviin. Muuten työnsaanti voi valmistumisen jälkeen olla vaikeaa.
Asia olisi toinen, jos lähtisit opiskelemaan alaa, jolla on selvä työvoimapula (esim. sosiaalityö tai lääketiede) tai jossa elänkokemuksesta katsotaan olevan selvää hyötyä (esim. opettajakoulutus tai teologia).

Aloittaja ap

Vierailija kirjoitti:
Miten vanha olisit valmistuessasi? Jos 30 tai alle, niin sitten kannattaa. Jos taas olisit 35 tai päälle, niin sitten todennäköisesti vain siinä tapauksessa, että pystyt jatkamaan opintojen ajan nykyisessä työpaikassasi ja siellä vähitellen siirtymään vaativimpiin tehtäviin. Muuten työnsaanti voi valmistumisen jälkeen olla vaikeaa.
Asia olisi toinen, jos lähtisit opiskelemaan alaa, jolla on selvä työvoimapula (esim. sosiaalityö tai lääketiede) tai jossa elänkokemuksesta katsotaan olevan selvää hyötyä (esim. opettajakoulutus tai teologia).

Olen 20vuotias.

Vierailija

Kannattaa. Itse pyörin kaupanalalla duunissa muutaman vuoden lukion jälkeen, koska en tiennyt, mitä haluaisin tehdä "isona". Olihan se kivaa, kun oli rahaa, sai kivan kämpän poikaystävän kanssa, matkustelin monta kertaa vuodessa, päivät ja viikot olivat selkeitä eikä lukuhommia tarvinut murehtia työpäivän jälkeen... Mutta voin kertoa, että sitten kun keksin mitä haluan opiskella, oli uudelle paikkakunnalle muuttaminen ja kaiken edellä mainitun menettäminen sen arvoista. Opiskeluelämä on tosi iisiä, jos ei ole opintolainaa tai pakottavaa tarvetta käydä paljon töissä opintojen ohella. Kela maksaa enimmät kuluni ja saan sivuduunistani juuri tarvitsemani ylimääräiset rahat. En koe jääväni mistään paitsi, päin vastoin elämäni on rikastunut yliopiston myötä. Olen tutustunut ihaniin ihmisiin, aina on jotain tekemistä jos niin haluaa ja opinnot ovat mielenkiintoisia. Itse oppiminen ja lukeminenkin on hauskaa. Lisäksi opiskelu ja yliopisto tarjoaa sellaisia pienempiäkin mahdollisuuksia, joita ei tule heti ajatelleeksi; opiskelija-alennuksia, halpa lounas, ilmainen hammashuolto, erilaisia liikuntajuttuja ja vapaa-ajan aktiviteetteja, vaihto-opiskelu... Ja kasvatustieteiden opiskelu, erityisesti varhaiskasvatus ja luokanopettaja ovat sellaisia tutkintoja, joista aidosti hyötyy ja työllistyy valmistuttua.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat