Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka kärsitte teininä masennuksesta tms.

Vierailija

Missä olette nyt? Selvisittekö vaikeista vuosista vai vaikuttaako masennus tai muut mielenterveysongelmat edelleen elämäänne?
Täällä yksi N19 miettii että mitähän tästä tulee kun koko teini-ikä sumun peitossa masennuksen vuoksi eikä loppua näy.

Kommentit (5)

Vierailija

Mulla oli opiskeluaikana vuoden erittäin intensiivinen masennusjakso. Olin täysin kyvytön tekemään mitään sinä aikana, laihduinkin järjettömästi koska en pystynyt usein poistumaan kotoa ruokaa ostamaan edes. Mutta masennus meni ohi yhtä nopeasti kuin oli iskenytkin, ilman mitään hoitoa. Eikä ole palannut sen jälkeen, jo yli 15 vuotta tuosta.

Vierailija

Olen lahes 35-vuotias nainen. Masennus diagnosoitiin kun olin n. 19-vuotias. Hoitona sain laakitysta (hillitsemaan itsemurha-ajatuksia... auttoi) ja terapiaa samanaikaisesti. Muutama vuosi taman jalkeen tuli toinen "episodi" ja menin taas terapiaan ja sain laakkeet.

Mulla on kylla taipumusta masennukseen ja ahdistukseen, mutta sanoisin etta elan ihan hyvaa elamaa. Opiskelen uuteen ammattiin (takana on jo monta vuotta ihan hyvissa toissa), olen pitkassa pari suhteessa, yritan olla harrastustoiminnassa mukana ja pidan ystaviini yhteytta saannollisesti.

Nykyisin tiedostan riskitekijat (esim. etta olen suorittaja ja pistan itseni ihan hirvittavan paineeen alle niin, etta en itse pysty vaatimuksiini; eristan itseni muista kun voin henkisesti huonosti; liikunta ja hyva ruokavalio auttavat kun mieli on vahan maassa; lepo on erittain tarkeaa muuten ajaudun ylisuorittamiseen ja tod. nak. masennun...), mika auttaa ehkaisemaan vakavampia ongelmia. Ottaa minua valilla paahan se, etta todennakoisesti "joudun" aina elamaan nain ja tiedostamaan oman "heikkouteni", mutta sanoisin etta kolikon toinen puoli on se, etta olen empatiakykyinen muiden ongelmia kohtaan...

Hae ihmeessa apua ajoissa! Masennuksesta toipumiseen menee aikaa ja on tarkeaa, etta pidat itsestasi huolta!

Vierailija

Olen ollut masentunut nuoresta asti ja nyt 28-vuotiaana olen kuntoutustuella vuoden verran. Elämä on pysähtynyttä, olen paljon kotona. Aiemmin opiskelin tutkinnon ollen aina välillä sairaslomalla, töissä olin viimeksi vuosia sitten. Mulla on diagnosoitu pitkittynyt vakava masennus. Lääkkeitä tulen syömään vielä pitkään (ellen aina) ennaltaehkäisevästi, jotta säilyn toimintakykyisenä. En oikein usko että tulen koskaan tästä palautumaan, tai siis tulemaan sellaiseksi jollaiseksi olisin mahdollisesti voinut tulla. Mietin myös usein, että mitähän tästä tulee.

Vierailija

Minulla oli lievää masennusta jatkuvasti akakoulun kuudennesta luokasta, sanoisinko ensimmäisen AMK-vuoden loppuun. Siis noin kahdeksan vuotta, lukioaika kaikista pahimpana. Lukiossa kehitin myös syömishäiriön ja abivuonna painoinkin vain 42 kiloa. Vanhempieni vaikean eron myötä aloin saada myös traumaperäiseen stressiin viittaavia oireita, mm. purskahdin itkuun pienestäkin säikähdyksestä. Itkeskelin ylipäätään lähes päivittäin, enkä juuri tehnyt muuta kuin makasin sängyssä.

Nyt olen 21 ja kolmas vuosi AMK:ta menossa. En ole enää masentunut. Siinä missä nuorempana koko aika oli sellaista harmautta ja alakuloa, se väheni pikkuhiljaa viikon tai kahden viikon välisiin yksittäisiin huonoihin päiviin. Enää nykyään ei ole edes sellaisia, vaikka tietenkin normaalielämään kuuluu hetkittäiset huonotkin fiilikset. Minua auttoi pois kotoa ja kotikaupungista poikaystävän kanssa muuttaminen. Poikaystäväni on ollut korvaamaton tuki minulle. Pidempiaikainen oleskelu ja työharjoittelu ulkomailla todistivat myös, että pärjään yksinkin. Nyt en edes muista, milloin olisin itkenyt pahaa oloa. Koen myös säännöllisen elämän ja esim. kokoaikaisen työn helpottavan elämää hirveästi. Nuorena oli liikaa aikaa miettiä ja kun ei ikinä väsynyt, vatvoi yöt kaikkea ylimääräistä. Tietenkään kovin masentuneena työpäiviin ei ole voimia. Toivon, että saat tarinastani voimia jatkaa eteenpäin ja jättää masennuksesi pikkuhiljaa taaksesi. Älä luovuta!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat