Voiko kilpirauhasen vajaatoiminnassa olla korkea syke ja korkea verenpaine??
Minulla tutkitaan, että löytyykö vajaatoimintaa. Käytännössä verikokeet ovat sen jo aiemmin osoittaneet, mutta nykytilannetta ei tiedetä. Sykkeeni kohoaa varsinkin jännityksessä jopa 120 ja verenpaine huitelee välillä 150/85 lukemissa. Mistä nämä voivat johtua? Luin, että vajaatoiminnassa nuo laskisivat. Äh ahdistaa.
Kommentit (20)
Ikää vasta parikymmentä ja verenpainelääkityskö tässä odottaa? :/ Ap
Mulla myös vatsan toiminta erilainen kuin yleensä vajiksessa, mikä kyllä sinänsä hyvä. t:1
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ainakin. Oli aikaisemmin matala verenpaine ja korkea syke. Nykyään on korkealla molemmat ja vajis todettu joskus vajaa 4v sitten.
Kuuluuko sulla nuo selkeästi vajaatoimintaan? Hoidetaanko tollasia oireiluja mitenkään? Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla myös vatsan toiminta erilainen kuin yleensä vajiksessa, mikä kyllä sinänsä hyvä. t:1
Jahas! Mullakin kyllä sekoilee vatsa, välillä se taas kyllä jumittaa. Yli vuosi sitten otettujen arvojen mukaan vajaatoiminta on, mutta kyllä ihmetyttää nämä oireet. Tuntuu enemmänkin liikatoiminnalta. Ilmeisesti voikin olla vajaatoiminnan oireita :o Ap
Liittyy pikemminkin liikatoimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Näissä nämä oireet usein sekottuu keskenään. Niinhän tuo ap sanoi, että normaalisti kuuluu liikatoimintaan, mutta kuten totesin, mulla ei. t:1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ainakin. Oli aikaisemmin matala verenpaine ja korkea syke. Nykyään on korkealla molemmat ja vajis todettu joskus vajaa 4v sitten.
Kuuluuko sulla nuo selkeästi vajaatoimintaan? Hoidetaanko tollasia oireiluja mitenkään? Ap
Ei ole hoidettu.
Mulla verenpaine nousee, mutta syke laskee.
Vierailija kirjoitti:
Arvot on mulla aiemmin olleet sellaiset, että liikatoimintaa tämän ei pitäisi olla. TSH yli viiterajan ja t4v laskusuunnassa. Ja syke yms. oli vielä korkeammat tuolloin päälle vuosi sitten. Ap
minulla on vajaatoiminta, ja se löytyi, kun minä menin liikatoiminnn oireiden vuoksi lääkäriin: sydämentykytystä, hengenahdistusta, nopea vatsan toiminta.
Lääkäri sanoi, että toiset kehittää vajaatoiminnassa liikatoiminnan oireeet.
on myös korkea verenpaine, mutta se ei taida liittyä minulla vajaatoimintaan. Koska ei parantunut thyroxinin myötä.
Mun yks kaveri epäili että sillä on kilpirauhasen vajaatoiminta. Mutta ei ollut, olikin vaan lihava.
Vierailija kirjoitti:
Mun yks kaveri epäili että sillä on kilpirauhasen vajaatoiminta. Mutta ei ollut, olikin vaan lihava.
Hyvä sun kaverille. Parempi se on olla lihava kun vajaatoimintainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä sun kaverille. Parempi se on olla lihava kun vajaatoimintainen.
Niin, aatella ja mä oon lihava sekä vajaatoimintainen. Epistä!
Vierailija kirjoitti:
Minulla myös. Mutta en pidä sitä hyvänä: on kiusallista olla aina maha kuralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli ennen kilpirauhaseen vajaatoimintaan sairastumista verenpaine aina niin matala, että sitä lääkärit ja terveydenhoitoalan ihmiset päivittelivät. Sairastuttuani verenpaineet kiipesivät pian ylös ja välillä huitelevat jo pilvissä. En olisi ikinä uskonut, että joskus joutuisin syömään verenpainelääkkeitä! Samoin ennen hyvät kolesteroliarvot menivät sekaisin tämän sairauden takia:(
Vierailija kirjoitti:
minulla on vajaatoiminta, ja se löytyi, kun minä menin liikatoiminnn oireiden vuoksi lääkäriin: sydämentykytystä, hengenahdistusta, nopea vatsan toiminta.
Lääkäri sanoi, että toiset kehittää vajaatoiminnassa liikatoiminnan oireeet.
on myös korkea verenpaine, mutta se ei taida liittyä minulla vajaatoimintaan. Koska ei parantunut thyroxinin myötä.
Voi vaikka liittyäkin: toisilla Thyroxin kuulemma nostaa verenpainetta, joskin toisilla nimenomaan laskee. Ota näistä nyt selvää, mutta näin vain on, eri ihmisillä sairaus itsessään tai sen lääkitys (Thyroxin) vaikuttaa eri lailla,
Suomeksi on mahdoton löytää juuri tietoa tästä(kään), mutta googlatkaapa esim. hypothyreoidism blood pressure, niin kyllä rupeaa näkymään selityksiä kaikille näille vaikutusmekanismeille.
Jos ferritiini on matala, voi olla yhtä aikaa sekä vajaa- että liikatoiminnan oireita.
Itselläni sykkeet karkailee liikatoiminnassa.
Kilpirauhasen vajaatoiminnasta voi seurata sitä ja tätä, vaikka aivoinfarkti.
Kyllä se pitäisi tyroksiinilla lähteä taittumaan, jos ei muuta vahinkoa ole jo tapahtunut.