kantoliina synnärille?
Meinaatteko ottaa jonkinlaisen kantoliinan jo synnärille mukaan? Te jotka olette ottaneet niin onko siellä jo kerennyt kantelemaan vauvaa?
Kommentit (6)
Mukana oli kantoliina ja kuljetin vauvaa siinä mm. ulkona käydessäni - oli tietenkin kesäaikaa... Ei sitä kukaan kieltänyt eikä arvostellut, ja minusta oli kätevämpi kantaa vauvaa kuin työntää sitä vinoon pyrkivää lenksottavaa muovilaatikkoa.
*Mutta jos ei liina olisi ollut ennestään tuttu väline niin varmaan olisin mieluummin jättänyt sen käytön opettelun vasta rauhallisiin kotioloihin.
Köllöttelin sen pari päivää vain sängyllä maitoa nostattelemassa, ja ruoatkin hain huoneeseen. Jos olisin joutunut olemaan sairaalassa pidempään, olisin varmaan halunnut liikkua huoneen ulkopuolella enemmän ja käyttänyt liinaakin.
Eka kerrallakin oli (hug-a-bub) mutta se oli ja pysyi repussa kaapissa... opettelin vasta kotona joskus paljon myöhemmin. Nyt ajattelin kyllä ottaa rengasliinan mukaan, en ole sitä aiemmin käyttänyt mutta päätin opetella nyt alusta lähtien. Tiedä sitten, tuleeko käytettyä... jos vaikka kävisi huoneen ulkopuolella edes päivän lehden lukemassa vauva kantoliinassa roikkuen :) Ja tuolla osastolla vaikutti olevan sen verran nuoria ja kivoja kätilöitä/hoitajia, että saattavat auttaa mikäli en itse pääse liinan kanssa alkuun (oli viimeksi ongelmana!)
Ja minähän olen päättänyt tuon vaativan ja koko ajan mukana oloa vaatineen/vaativan esikoisen jäljiltä sen, että otan vaikka sitten kaksinkin kappalein niitä liinoja mukaan sinne synnärille : ).
Helpommalla siellä jo pääsee, kuin tosiaan sitä klenksuttavaa kärriä työnnellen ja lasta synnytyksestä ryytyneenä kannellen ilman apuvälineitä. Ja mitä aiemmin sen muksun liinaan totuttaa, sen paremmin ja nopeammin se siihen tottuu! Sitten kun vielä vilkkaan esikoisen perässä pittää tuon vauvelin kanssa, kotona ja ulkona painella, tehdä koti- ja pihahommat sekä tietysti ne kauppareissut, niin en voi muuta kuin olla tyytyväinen siihen, että moisia kantoliinoja on olemassa!
Mutta jos ei ole ennestään kokemusta kantoliinoista, niin kannattaa ahkerasti harjoitella esim. vauvanukella tai jollain pehmonallella jo ennen sen pikkuisen syntymää.
- Tiina -
enpä ole pahemmin ehtinyt käyttää! Esikoisen vauva-aikana en valitettavasti edes tiennyt liinoista mitään, kakkosta ja kolmosta olen kantanut ahkerasti. Mutta sairaalassa olen ollut niin vähän aikaa vauvan kanssa (n. 1vrk), että enpä ole pahemmin sinä aikana vielä kaivannut. Ja mulla ainakin jälkisupistukset olivat niin hurjia, että parempi vauvankin oli ihan turvallisuussyistä olla siellä kopassaan eikä kramppaavan äidin sylissä.
Mutta kotona sit heti liinat kehiin!
Kannattaa ehkä ottaa liina mukaan, jos siitä on kokemusta, mutta toisaalta ehtii sitä kotonakin!
T: Vuokko rv32, lapset -99, -01 ja -04
ihan turhaa. Olin niin ihmeissäni vauvasta ja kaikesta uudesta, ettei millään olisi riittänyt energiaa vielä yhden uuden asian, liinailun, opetteluun. Homma sujui paremmin sitten muutaman päivän päästä kotona.
Toisekseen useimmilla synnäreillä on kielletty kuljettamasta vauvaa huoneen ulkopuolella muuten kuin vauvansängyssä, putoamis- ja törmäämisvaaran vuoksi.