Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen työtön ja muutan toiselle paikkakunnalle työn perässä. Miten maksan ensimmäisen vuokran?

Vierailija
22.11.2015 |

Minulla ei ole ammattia, ja olen alle 25-vuotias, joten elän toimeentulotuella. Sain työpaikan toisesta kaupungista, mutta se edellyttäisi muuttoa. Millä maksan ensimmäisen kuun vuokran?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokratakuun maksan, kun saan nykyiseen asuntooni maksetun vuokratakuun takaisin. Pitääkö sitä täydentävää asumistukea hakea nykyiseltä vai tulevalta asuinkaupungiltani?

Ap

Vuokratakuun joudut maksamaan etukäteen, että saat edes asunnon avaimet. Eli vuokrat ja vuokratakuut, vakuutukset, sähköt pitäisi olla hoidossa esim. 29 pvä. 30 pvä muutat ja joskus 5-6 pvä saat sitten vuokratakuun palautuksen.

Näin noin niinkuin tosielämässä.

Mun tosielämässä ensimmäinen sähkölasku tulee 2-3 kk päästä muutosta. Vakuutuksissakin on maksuaikaa ja nuorilla on todella pieni ensivakuutus. T. se, jonka poika ei maksanut vuokratakuuta ollenkaan. 

Vuokratakuu esim. 2kk vuokralta 1200 euroa, muuttoauto 200 euroa, bensat 100-200, vuokra 600 euroa. Vielä jos on muuttoapua ja kehtaisi vaikka tarjota pizzat ja kaljat, niin 100 euroa. 

Paljonko rahaa on mennyt?

Mun vuokratakuu oli 400 jonka sain edellisestä kämpästä. Tavarat muutettiin farmarilla jonka bensaan meni 40e. illalla tarjosin kaverille oluet.

Että jos on syntynyt kultalusikka perseessä niin varmaan saa menemään satasia ihan mihin vaan mutta jos ei niin osaa luovia asioita hiukan halvemmallakin

Kertoohan se kermaperseydestä joille annetaan 400 asuntoja. Hommasiko isukki? Mun edellinen asunto maksoi mulle 950 kuukaudessa. 

Vierailija
22/35 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokratakuun maksan, kun saan nykyiseen asuntooni maksetun vuokratakuun takaisin. Pitääkö sitä täydentävää asumistukea hakea nykyiseltä vai tulevalta asuinkaupungiltani?

Ap

Vuokratakuun joudut maksamaan etukäteen, että saat edes asunnon avaimet. Eli vuokrat ja vuokratakuut, vakuutukset, sähköt pitäisi olla hoidossa esim. 29 pvä. 30 pvä muutat ja joskus 5-6 pvä saat sitten vuokratakuun palautuksen.

Mun tosielämässä ensimmäinen sähkölasku tulee 2-3 kk päästä muutosta. Vakuutuksissakin on maksuaikaa ja nuorilla on todella pieni ensivakuutus. T. se, jonka poika ei maksanut vuokratakuuta ollenkaan. 

Vuokratakuu esim. 2kk vuokralta 1200 euroa, muuttoauto 200 euroa, bensat 100-200, vuokra 600 euroa. Vielä jos on muuttoapua ja kehtaisi vaikka tarjota pizzat ja kaljat, niin 100 euroa. 

Mun vuokratakuu oli 400 jonka sain edellisestä kämpästä. Tavarat muutettiin farmarilla jonka bensaan meni 40e. illalla tarjosin kaverille oluet.

Että jos on syntynyt kultalusikka perseessä niin varmaan saa menemään satasia ihan mihin vaan mutta jos ei niin osaa luovia asioita hiukan halvemmallakin

Kertoohan se kermaperseydestä joille annetaan 400 asuntoja. Hommasiko isukki? Mun edellinen asunto maksoi mulle 950 kuukaudessa. 

Ei hommannu, isukki tappoi itsensä kun olin 3. Vuokrahinnat täällä tuppukylässä nyt ei ole isot. Kyse oli enemminkin kuluista mitä luettelit, sanoin vain että pääsee halvemmallakin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei hommannu, isukki tappoi itsensä kun olin 3. Vuokrahinnat täällä tuppukylässä nyt ei ole isot. Kyse oli enemminkin kuluista mitä luettelit, sanoin vain että pääsee halvemmallakin

Ei pääse pks seudulla. Isukin veli siis auttoi?

Vierailija
24/35 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin jos joku toinen maksaa, niin eihän se "mitään maksa".

Vierailija
25/35 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae ap työvoimatoimiston muuttoavustusta...tousellevpaikkakunnalle työn perässä muuttavat ovat saaneet alkuavustusta ainskin kun itse tein niin

Vierailija
26/35 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei pääse pks seudulla. Isukin veli siis auttoi?

Puhuiko Ap että on muuttamassa pk-seudulle vai miksi intät?!

Muuttoautoon ja bensaan ei todellakaan tarvita 400 euroa, halvemmallakin pääsee

Vierailija
27/35 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit saada sekä muuttoavustusta että liikkuvuusavustusta, jos se on vielä, onko, en tiedä. Jos on, siihen pitää hakea laput etukäteen ja pyytää työnantajan kuittaus. 

Tuolle yhdelle jankkaajalle. Kun itse muutin, ei kyllä mitään kustannuksia juuri ollut ennen ensimmäistä palkkapäivää, kuin se vuokratakuu joka oli yhden kuukauden vuokra. Muihin kuluihin ehti tulla palkka. Sähkölasku on ekan kerran lokakuulta, kun muutto oli syyskuussa. Jotkut laskut tulevat aika pian, mutta en ole kyllä koskaan saanut laskua, jossa ei ole ollut jonkinlaista maksuaikaa. 

Poikani maksaa vuokraa 350 euroa 27 neliön yksiöstä. Yksiö on hyväkuntoinen, mutta ei ole mitään ihmeellisiä mukavuuksia, vaan aika halvalla tehty. Suhteilla sen sai, kun satuin tietämään että vapautuu sopivasti läheltä oppilaitosta, mutta kyllä ihan sijoittajan asunto on kyseessä. Maalaiskaupungeissa keskustan ulkopuolella ei ole kamalan kallista. 

Vierailija
28/35 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotivakuutuksen hinta on sama olot sitten 20 v tai 50 v. Tuossa kun joku kirjoitti nuorten edullisimmista vakuutuksista

Vierailija
29/35 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotivakuutuksen hinta on sama olot sitten 20 v tai 50 v. Tuossa kun joku kirjoitti nuorten edullisimmista vakuutuksista

Nuorille tarjotaan omia erilaisia ensipaketteja. Ap tosin ei muuta ensimmäistä kertaa. Vakuutuksen hinta riippuu myös yhtiöstä. Senkun googleen laitat nuorten kotivakuutus, niin löytyy vaikka mitä alennuksia ja paketteja. Pojallani on laaja kotivakuutus yksiöön jotain satasen luokkaa / vuosi, ei takuulla ole meillä niin pieni. Tuohon vielä kuului jotain muutakin lisäksi. 

Vierailija
30/35 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No teillä lienee enemmän irtaimistoa ja neliöitä

Vierailija
31/35 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökunta tekee toimeentulotukipäätöksen vielä ensimmäiselle uudessa kaupungissa asutulle kuukaudele, eli haet tuon ekan kuukauden vuokran nykyisestä sossusta. Muista hakea samalla harkinnanvaraista tukea omatoimimuuton kustannuksiin, niin saatte bensarahaa muuttopakuun :)

-sossu

Vierailija
32/35 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon ap, vastasin jo, mutta unohdin onnitella. Jollekin taitaa olla vaikea ymmärtää, että joku sai töitä ilman koulutusta? 

Jaksaa joku keksimällä keksiä kustannuksia. Meilläkin kaksi poikaa muutti satojen kilometrien päähän saman kesän aikana ja me vanhemmat Kuljetimme tavarat, mutta takuuvuokraan ja moneen muuttoon meilläkään ei kahdelle olisi rahaa riittänyt. Toisella onneksi tosiaan ei vuokranantaja vaatinut ja toiselle minä lainasin osan, loput maksoi kesätyörahoillaan. 

Vakuutuksia ja sähköä ei todellakaan tarvitse maksaa heti. Sähkösopimuksen tekeminen ei maksa mitään. Melkeinpä sanoisin, että tämä provoksi väittäjä on vielä kotona asuva lapsi, kun on noin pihalla tosiasioista. 

Kotoaan muuttava oma lapsi lainaa vanhemmiltaa? Aika outoa.meidn piireissä vanhemmat kyllä antaa nuorille rahaa.

Vierailija
33/35 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon ap, vastasin jo, mutta unohdin onnitella. Jollekin taitaa olla vaikea ymmärtää, että joku sai töitä ilman koulutusta? 

Jaksaa joku keksimällä keksiä kustannuksia. Meilläkin kaksi poikaa muutti satojen kilometrien päähän saman kesän aikana ja me vanhemmat Kuljetimme tavarat, mutta takuuvuokraan ja moneen muuttoon meilläkään ei kahdelle olisi rahaa riittänyt. Toisella onneksi tosiaan ei vuokranantaja vaatinut ja toiselle minä lainasin osan, loput maksoi kesätyörahoillaan. 

Vakuutuksia ja sähköä ei todellakaan tarvitse maksaa heti. Sähkösopimuksen tekeminen ei maksa mitään. Melkeinpä sanoisin, että tämä provoksi väittäjä on vielä kotona asuva lapsi, kun on noin pihalla tosiasioista. 

Kotoaan muuttava oma lapsi lainaa vanhemmiltaa? Aika outoa.meidn piireissä vanhemmat kyllä antaa nuorille rahaa.

Meidän piireissä omaan kotiin muuttavat haluavat jo pärjätä itsekseen joten maksavat takaisin.

Vierailija
34/35 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bilettämään paikalliseen ja sit valmiiseen kotiin. Lyhytaikainen asumus esim. opiskelijakämpässä? Noh, vuosi sitten olin samassa tilanteessa, tosin elämänkokemusta ja luottoa on. Työkkäristä saa avustusta haastatteluun ja muuttoon laskuja vastaan, ilmeisesti ennaakkoonkin. Muutatko pysyvästi? Verohuojennusta saa jos työn vuoksi tarvitsee toisen asunnon. Ensimmäiset palkat menevät kyllä ihan tuohon kaikkeen uuteen asumiseen, matkoihin jne. Asuihan niitä opiskelijotakin alkulukuvuodesta omenahotellissa, joten pitää luovasti suhtautua. Sukulaisia ja tuttaviakin voi löytää ja etsiä erinäisiltä paikkakunnilta.

Onnea uudesta työpaikasta! Mahtavaa.

Vierailija
35/35 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkölaskun tasauslasku kyllä kolahtaa postiluukusta melko pian muuton jälkeen. Uusi alkaa sitten pyöriä sopimuksien mukaan. Samoin vakuutuslasku tulee heti + muita kulujakin riippuen asunnosta. Netti, vesi jne. 

Lisäksi vuokratakuut ovat yleensä toistatuhatta +vuokra. Sen lisäksi harvalla on ilmaismuuttoja. Onnea kuitenkin matkaan, mutta todelliset kustannukset maksaa joku muu, jos ei ap.

Ei kolahda tasauslaskua heti, vaan vasta sitten kun muuttaa pois - edelliselle asukkaalle! Jos käyttöä on vähän, ensimmäinen lasku voi tulla vasta parin kuukauden kuluttua.

Huolehdi että sekä sähkö- että vesimittari luetaan kun muutat, ja merkitse lukemat ylös itsellesi. Siten varmistat sen, että et joudu maksamaan tasauslaskua edellisen asukkaan käytöstä.

Vakuutuslaskuissa on yleensä hyvin maksuaikaa, ja eräpäivää voi yleensä siirtää joustavasti ainakin kuukauden.

Takuuvuokraan ja muuttokustannuksiin saat täydentävään toimeentulotukea sen kunnan sossusta, jonka asiakas olet nyt. Mielellään maksavat, että pääsevät yhdestä asiakkaasta eroon. Voi olla, että perivät takaisin, mutta se on sen ajan murhe, kun saat taas asumistukea, TE-toimiston maksamaa liikkuvuusavustusta ja palkkaa.

Liikkuvuusavustusta voit saada, jos olet te-toimiston asikkaana, työttömänä työnhakijana.

Pyydä nykyinen vuokranantajasi tekemään lopputarkastus ajoissa, jotta ehdit saada aikanasi takuuvuokran ajoissa takaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä