Katsoin "Eartlings" dokumentin ja alan nyt vegaaniksi. Ohjeita?
Joo elikkä katsoin juuri yllämäinitun dokumentin ja alkoi oksettamaan lihansyönti niin paljon, että ryhdyn nyt vegaaniksi. Mitä minun tulee ottaa huomioon? Mitkä ovat hyviä proteiinin lähteitä?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pavut, parsa ja kukkakaali, linssit, pellavarouhe ja pellavansiemenöljy, ciasiemenet, mantelit. Tässä muutamat ruoka-aineet, joilla pääsee jo hyvin liinekteeseen. Pellavarouhe käy puuron kanssa.
Selvä juttu :) Tällä sivustolla tuntuu olevan yllättävän paljon vegaaneja/kasvissyöjiä : o Onko muutkin nähneet tuon Earthlings dokumentin?
Tiedän dokkarin, en voinut katsoa. Tulee liian paha olo. Ei tarvinnut kuin lukea suomalaisesta liha- ja maidontuotannosta, niin eläintuotteiden käyttö loppui siihen. Plussana päälle nämä oikeutta eläimille videot.
Mitä tuossa dokkarissa sitten oli? Ihan tosissani nyt kysyn, koska minä aivan oikeasti lopetin kasvissyönnin kun päädyin työskentelemään tuotantoeläinten pariin ja huomasin, että ei se nyt niin paha ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pavut, parsa ja kukkakaali, linssit, pellavarouhe ja pellavansiemenöljy, ciasiemenet, mantelit. Tässä muutamat ruoka-aineet, joilla pääsee jo hyvin liinekteeseen. Pellavarouhe käy puuron kanssa.
Selvä juttu :) Tällä sivustolla tuntuu olevan yllättävän paljon vegaaneja/kasvissyöjiä : o Onko muutkin nähneet tuon Earthlings dokumentin?
Tiedän dokkarin, en voinut katsoa. Tulee liian paha olo. Ei tarvinnut kuin lukea suomalaisesta liha- ja maidontuotannosta, niin eläintuotteiden käyttö loppui siihen. Plussana päälle nämä oikeutta eläimille videot.
Mitä tuossa dokkarissa sitten oli? Ihan tosissani nyt kysyn, koska minä aivan oikeasti lopetin kasvissyönnin kun päädyin työskentelemään tuotantoeläinten pariin ja huomasin, että ei se nyt niin paha ollutkaan.
En ole katsonut, kannattaa katsoa itse, jos kiinnostaa. Niin, missä se riittävän paha kohtelu kenenkin mielestä menee. Minulle riittää pelkästään se, että maidontuotannossa vasikka riistetään emoltaan ennemmin tai myöhemmin, viimeistään siinä vaiheessa, kun vasikka voi syödä muutakin, kuin maitoa. Vaikka emo vierottaisi vasikkansa luonnollisesti paljon myöhemmin. Pidän epäeettisenä sitä, että eläin ei saa elää edes normaalisti emonsa kanssa elämänsä alkutaivalta, vaan se pitää ottaa emolta pois, jotta ihmisille riittäisi maitoa eri tarpeisiin riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeesti, googlatkaa ja katsokaa itse. Ja siis Earthlingsissa on vain ulkomaisia teurastamoita, sirkuksia, kalastusta jne. Jos olet Suomessa tuotantoeläinten parissa töissä, kohtelu ei varmaan ole ihan niiin hirveää (huolimattakin MOTin paljastuksista), sillä valvonta Suomessa on vielä kohtuu hyvä ja jotain standardeja.
Mä en ole katsonut dokumentteja, olen tiennyt asiat ilman niitäkin. Raha kun puhuu niin ihmisestä tulee hirviö. Animalian materiaaliin tutustuin 80-luvulla ja se vakuutti jo tarpeeksi kasvissyönnin puolesta, mutta jo sitä ennen, ihan pikkulapsena näin maalaiselämää ja aloin voimaan pahoin eläinten kohtelun vuoksi.
Olen maalaiskaupungista ja kaikki sukulaisemme ja tuttamme ovat karjatilallisia tai maalaisia. Siksi olen nähnyt maalaisihmisten suhtautumista eläimiin. Eläimet ovat heille vain rahantekoväline ja niitä kohdellan kuin esineitä. Juuri tuo mainittu vasikan erottaminen emästään on minusta hirveää, samoin teuraaksi vieminen. On kuulkaa sydäntä särkevää nähdä kun eläimet lastataan teurastusautoon. Ajatelkaa miten niitä pelottaa siellä autossa ja lopulta teurastamossa, sitten niitä kohdellaan kuin siinä MOT-dokumentissa.
Maalla eläinten kärsimyksistä ei välitetä, se on luonnollista. Sairas eläin saa kitua kun ei raatsita eläinlääkäriä viikonloppuna tilata, tai kun joutuu odottamaan teurasautoa. Eräs rouva kertoi nauraen kun oli ollut niin pahalla päällä että oli pieksänyt karitsan kuoliaaksi ja sitten syönyt sen hyvillä mielin. Toinen oli pieksänyt koiransa niin että käsi oli mennyt sijoiltaan. Edes lemmikkieläimistä ei välitetä. Koiria pidetään aitauksessa kesät talvet, ne otetaan pois vain jos mennään metsästämään. Siellä koirat itkee yksinäisyyttään, kukaan ei seurustele niiden kanssa. Kissat ovat navettaeläimiä, niitä ei päästetä sisälle edes synnyttämään. Kissoja ei leikata, jos ne tekee pentuja niin ne hukutetaan tai taotaan hengiltä. Nämä ovat maalaisille ihan normijuttuja, jos joku suvaitsee kauhistella niin sitten sanotaan vaan että on luonnosta vieraantunut kaupunkilainen. Joidenkin mielestä eläinten kiusaaminen on hauska juttu jolla viihdytetään vieraita: kuinka kissat heitetään saunan tulipesään, tai yritetään räjäyttää dynamiitilla, heh heh.
Ja nämä ihmiset hoitavat karjaa jonka lihaa ja maitoa syötte.
Myös keinosiemennys ja raskaana olevan lehmän hoito on hirveää katsottavaa. itsellekin gynekäynti on hirvittävän kivuliasta. Kyllä kuulkaa lehmä huutaa tuskasta kun alapäätä survotaan.
Joo onhan niitä jotka hoitaa hyvinkin ja jonka eläimillä on nimetkin, minäkin olen kuullut sellaisesta ja se asui täältä 250 km päässä 30 vuotta sitten.
b12-vitamiinia itse nappaan purkista n.3-4 päivänä viikossa, mutta käytän myös kasvimaitoja joihin on lisätty B12:sta. Arvot olivat hyvät viime verikokeissa. D-vitamiini oli joskus minulla alhainen, mutta vegaanisella D3-vitamiinilla sain sen nousemaan. Suosittelen kaikille, myös lihan ja kalansyöjille kapselissa D3-vitamiinia, sellaista jossa on rasvaa. Kuivasta tabletista se ei imeydy yhtä hyvin kuin rasvamaisena.
Proteiinin saannista ei kannata olla huolissaan, eikä syödä niitä purkkitolkulla, sitä paitsi itse keitetyt pavut on paljon herkullisempia kuin tölkistä.
Jos proteiinista tai muusta on huolissaan, voi helposti laskea saannit finelin ruokakorilla.
http://www.fineli.fi/foodbasket.php?lang=fi
terkuin kutonen
p.s. tarkoitin fazerinaa, en geishaa
Olen kuullut eri lähteistä ja asiantuntijoilta, että jos on ollut lihansyöjä/syönyt mitään maitotuotteita tai munia, ei b12 vitamiinista tarvitse olla huolissaan vielä moneen vuoteen? Että puutos ei tulisi todellakaan hetkessä, joku sanoi, että saattaa mennä jopa 7-vuotta. D-vitamiiniahan pitäisi kaikkien suomalaisten syödä.