Vierailija

Joo elikkä katsoin juuri yllämäinitun dokumentin ja alkoi oksettamaan lihansyönti niin paljon, että ryhdyn nyt vegaaniksi. Mitä minun tulee ottaa huomioon? Mitkä ovat hyviä proteiinin lähteitä?

  • ylös 44
  • alas 6

Sivut

Kommentit (25)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kiitoksia mutta kaipaisin myös käytännön neuvoja kuten, mitä ei kannata tehdä ja mitä kannattaa tehdä.[/quote]

Sori, mutta ei vegaaniksi vaihtaminen ole ihan niin yksinkertaista, että me voidaan vaan kertoa sulle lyhyesti mitä kannattaa ja ei kannata tehdä. Lue eri tekstejä, vaikka artikkeleita, kirjoja tai blogeja ja perehdy asiaan kunnolla. Siinä sulle käytännön neuvo.

  • ylös 21
  • alas 1
Vierailija

Millaista ruokavaliota olet noudattanut aiemmin? Mitä tiedät valmiinsk kasvisruokavaliosta?

Onnittelen eettisestä heräämisestä. Itse jätin lihan pois vuonna 2008. En kuitenkaan ole vegaani. Suosittelen etenemään maltillisesti, ei kannata yhdestä iskusta muuttaa kaikkea, vaan totutella rauhassa uuteen, jotta siitä voi oikeasti rakentaa kestävän ja pysyvän elämäntavan. Muuten voi käydä niin, että jaksat pari viikkoa vaivautua, ja sitten palaat vanhaan.

Aloita tutustumalla kasvisruokavalioon ja erityisesti vaihtoehtoisiin proteiininlähteisiin. Jos olet ihan ummikko, vois olla hyvä keskustella asiasta tietävien kanssa. Muista, ettet voi vain jättää eläinperäisiä asioita pois ilman, että varmistat niistä ennen saamiesi ravintoaineiden saannin toisaalta. Onnea matkaan!

  • ylös 27
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta ei vegaaniksi vaihtaminen ole ihan niin yksinkertaista, että me voidaan vaan kertoa sulle lyhyesti mitä kannattaa ja ei kannata tehdä. Lue eri tekstejä, vaikka artikkeleita, kirjoja tai blogeja ja perehdy asiaan kunnolla. Siinä sulle käytännön neuvo.

Okei. Täytyypi siis lueskella enemmän... Aivan kamalaa tuo eläinten teurastus...

  • ylös 16
  • alas 0
Vierailija

Hieno päätös, minä olen ollut vegaani 10 vuotta, laktovege 15 vuotta ennen sitä. Olen joka päivä onnellinen valinnastani.

Myös vegaanihaaste-sivut on hyvät, sieltä saat oman tuutorinkin. blogeista suosittelen yleensä chokochiliä. taitaa olla sellainenkin sivusto kuin vegaaninen versio, jossa tehtiin tutuista ruoista vegaaniversioita. Facebookissa on monia vegaaniryhmiä joissa voi keskustella.

Siiten ruokaan: kaikista helpointa on aluksi käyttää lihankorvikkeita, varsinkin jos vielä kaipaa lihanmakua. Esim. prismoista saa hälsansa kök tuotteita pakastealtaasta jotka käsittääkseni muistuttavat paljon lihapyöryköitä ja nugetteja. Soijarouheella on helppo korvata jauheliha. Sitten uusinta uutta on prismoissa kohtalaisen makuiset juustot: wilmersburger ja mikä se toinen oli, violife! Prismojen hyllystä löytyy myös maukas tofurosso jota suosittelen myös. Joissakin prismoissa on riisinougatia ja appelsiiniriisisuklaata joita kun laittaa palat suuhun niin tulee mieleen geisha.

Leipominen onnistuu hyvin ilman munaakin, samoin laatikot. Etsit vaan uudet herkkuruokasi vanhojen lihallisten tilalle. 

Keittoihin linssiä proteiinia tuomaan, pavuista taasen voi tehdä pihvejä ja muhennoksia. Jos pavut eivät ole sinulle yhtään tuttuja niin suosittelen linssisosekeittoa alkuun ja papupihvejä kikherneistä. Kidneypavuilla saa kivaa makua salaattiin ja mustat pavut on hyviä texmex-höystöissä.

vegaanituotteet.net sivulta löydät varmasti vegaaniset tuotteet jos kaipaat jotain einestä.

Yritä heti alusta tehdä tuhtia ruokaa, ei mitään kaninruokaa(porkkanasosekeitto) niin ei tyssähdä hyvä yritys kiljuvaan nälkään. Värikkäitä kasviksia hedelmiä päivän mittaan mukaan, samoin hyvä kasviöljy kuten pellavaöljy vaikka smoothien sekaan.Napeista b12 ja D on pakolliset. Itse syön silloin tällöin myös monivitamiinia.

Siitä tulikin mieleen eräs herkullinen aines:oluthiiva eli ravinnehiiva. Minusta se on vaan parasta pitsan päällä, gratiineissa ja lasagnen valkokastikkeessa juuston tilalla. Sotket oatlyn kaurakermaan oluthiivaleita ja sekoitat ja kaadat pizzan päälle.

Tutustu uusiin ihaniin eksoottisiin makuihin, niitä riittää kasvisverioina. Monet sanovat että veganismin myötä makumaailma aukeni uusiin ihaniin makuin joista i makaronilaatikko/salamipitsaelämässä ollut hajuakaan.

  • ylös 30
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Millaista ruokavaliota olet noudattanut aiemmin? Mitä tiedät valmiinsk kasvisruokavaliosta?

Onnittelen eettisestä heräämisestä. Itse jätin lihan pois vuonna 2008. En kuitenkaan ole vegaani. Suosittelen etenemään maltillisesti, ei kannata yhdestä iskusta muuttaa kaikkea, vaan totutella rauhassa uuteen, jotta siitä voi oikeasti rakentaa kestävän ja pysyvän elämäntavan. Muuten voi käydä niin, että jaksat pari viikkoa vaivautua, ja sitten palaat vanhaan.

Aloita tutustumalla kasvisruokavalioon ja erityisesti vaihtoehtoisiin proteiininlähteisiin. Jos olet ihan ummikko, vois olla hyvä keskustella asiasta tietävien kanssa. Muista, ettet voi vain jättää eläinperäisiä asioita pois ilman, että varmistat niistä ennen saamiesi ravintoaineiden saannin toisaalta. Onnea matkaan!

Kiitoksia! :) Maitoa ja juustoa en ole syönyt moneen vuoteen eikä niiden jättämisestä ole ainakaan aiheutunut puutostiloja mutta taidan tosiaan aloittaa maltillisesti ja jätän ensiksi lihat pois mutta en jätä vielä kalaa pois.

Parempi aloittaa maltillisesti, jotta totun uuteen ruokavalioon :)

  • ylös 13
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hieno päätös, minä olen ollut vegaani 10 vuotta, laktovege 15 vuotta ennen sitä. Olen joka päivä onnellinen valinnastani.

Myös vegaanihaaste-sivut on hyvät, sieltä saat oman tuutorinkin. blogeista suosittelen yleensä chokochiliä. taitaa olla sellainenkin sivusto kuin vegaaninen versio, jossa tehtiin tutuista ruoista vegaaniversioita. Facebookissa on monia vegaaniryhmiä joissa voi keskustella.

Siiten ruokaan: kaikista helpointa on aluksi käyttää lihankorvikkeita, varsinkin jos vielä kaipaa lihanmakua. Esim. prismoista saa hälsansa kök tuotteita pakastealtaasta jotka käsittääkseni muistuttavat paljon lihapyöryköitä ja nugetteja. Soijarouheella on helppo korvata jauheliha. Sitten uusinta uutta on prismoissa kohtalaisen makuiset juustot: wilmersburger ja mikä se toinen oli, violife! Prismojen hyllystä löytyy myös maukas tofurosso jota suosittelen myös. Joissakin prismoissa on riisinougatia ja appelsiiniriisisuklaata joita kun laittaa palat suuhun niin tulee mieleen geisha.

Leipominen onnistuu hyvin ilman munaakin, samoin laatikot. Etsit vaan uudet herkkuruokasi vanhojen lihallisten tilalle. 

Keittoihin linssiä proteiinia tuomaan, pavuista taasen voi tehdä pihvejä ja muhennoksia. Jos pavut eivät ole sinulle yhtään tuttuja niin suosittelen linssisosekeittoa alkuun ja papupihvejä kikherneistä. Kidneypavuilla saa kivaa makua salaattiin ja mustat pavut on hyviä texmex-höystöissä.

vegaanituotteet.net sivulta löydät varmasti vegaaniset tuotteet jos kaipaat jotain einestä.

Yritä heti alusta tehdä tuhtia ruokaa, ei mitään kaninruokaa(porkkanasosekeitto) niin ei tyssähdä hyvä yritys kiljuvaan nälkään. Värikkäitä kasviksia hedelmiä päivän mittaan mukaan, samoin hyvä kasviöljy kuten pellavaöljy vaikka smoothien sekaan.Napeista b12 ja D on pakolliset. Itse syön silloin tällöin myös monivitamiinia.

Siitä tulikin mieleen eräs herkullinen aines:oluthiiva eli ravinnehiiva. Minusta se on vaan parasta pitsan päällä, gratiineissa ja lasagnen valkokastikkeessa juuston tilalla. Sotket oatlyn kaurakermaan oluthiivaleita ja sekoitat ja kaadat pizzan päälle.

Tutustu uusiin ihaniin eksoottisiin makuihin, niitä riittää kasvisverioina. Monet sanovat että veganismin myötä makumaailma aukeni uusiin ihaniin makuin joista i makaronilaatikko/salamipitsaelämässä ollut hajuakaan.

Kiitoksia tosi hyvistä neuvoista! :) Täytyy tsekata nuo lihankorvikkeet sekä täytyy opetella valmistamaan uusia ruokia. Syön jo nyt monivitamiini pillereitä aina muutaman viikossa, joten niistä ilmeisesti saa riittävästi B12 ja D-vitamiinia?

Dreamer79

Mitä ei kannata tehdä: vetää tölkkitolkulla papuja proteiininpuutteen pelossa, niin että suolisto menee tukkoon. Riisi, peruna/bataatti ja gluteenittomat viljat sisältävät riittävästi proteiinia. Lisukkeeksi palkokasveja.

Mitä ei kannata tehdä: syödä liian vähän kaloreita. Naistenlehdet ovat täynnä kasvis/vegaaniviikko-ohjeita, joissa syödään 1 500 kcal päivässä, siis 9-vuotiaan pikkutytön energiantarpeen verran. Salaatilla ja parsakaalilla ei pärjää.

Jos englanti taittuu, Youtubesta löytyy hyviä, asiantuntevia kanavia täynnä käytännön vinkkejä. Lisäksi kannattaa lukea Starch Solution, jonka malli sopii suomalaiseen ruokapöytään.

Vierailija

Pavut, parsa ja kukkakaali, linssit, pellavarouhe ja pellavansiemenöljy, ciasiemenet, mantelit. Tässä muutamat ruoka-aineet, joilla pääsee jo hyvin liinekteeseen. Pellavarouhe käy puuron kanssa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä ei kannata tehdä: vetää tölkkitolkulla papuja proteiininpuutteen pelossa, niin että suolisto menee tukkoon. Riisi, peruna/bataatti ja gluteenittomat viljat sisältävät riittävästi proteiinia. Lisukkeeksi palkokasveja.

Mitä ei kannata tehdä: syödä liian vähän kaloreita. Naistenlehdet ovat täynnä kasvis/vegaaniviikko-ohjeita, joissa syödään 1 500 kcal päivässä, siis 9-vuotiaan pikkutytön energiantarpeen verran. Salaatilla ja parsakaalilla ei pärjää.

Jos englanti taittuu, Youtubesta löytyy hyviä, asiantuntevia kanavia täynnä käytännön vinkkejä. Lisäksi kannattaa lukea Starch Solution, jonka malli sopii suomalaiseen ruokapöytään.

 

Selvä homma, Mainitsit gluteenittoman viljan. Mitä haittaa gluteenista oikein on? Olen kuullut kuinka moni on jättänyt gluteenin pois ruokavalioistaan mutta en oikein tiedä, että miksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pavut, parsa ja kukkakaali, linssit, pellavarouhe ja pellavansiemenöljy, ciasiemenet, mantelit. Tässä muutamat ruoka-aineet, joilla pääsee jo hyvin liinekteeseen. Pellavarouhe käy puuron kanssa.

Selvä juttu :) Tällä sivustolla tuntuu olevan yllättävän paljon vegaaneja/kasvissyöjiä : o Onko muutkin nähneet tuon Earthlings dokumentin?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä ei kannata tehdä: vetää tölkkitolkulla papuja proteiininpuutteen pelossa, niin että suolisto menee tukkoon. Riisi, peruna/bataatti ja gluteenittomat viljat sisältävät riittävästi proteiinia. Lisukkeeksi palkokasveja.

Mitä ei kannata tehdä: syödä liian vähän kaloreita. Naistenlehdet ovat täynnä kasvis/vegaaniviikko-ohjeita, joissa syödään 1 500 kcal päivässä, siis 9-vuotiaan pikkutytön energiantarpeen verran. Salaatilla ja parsakaalilla ei pärjää.

Jos englanti taittuu, Youtubesta löytyy hyviä, asiantuntevia kanavia täynnä käytännön vinkkejä. Lisäksi kannattaa lukea Starch Solution, jonka malli sopii suomalaiseen ruokapöytään.

 


Energiantarve on todella yksilöllistä. Minulla perusaineenvaihduntaan menee vain se reilu 1200, joten ei niin aktiivisena päivänä tuo 1500 olisi oikein passeli. Enkä ole 9-vuotias, vaan kolmekymppinen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pavut, parsa ja kukkakaali, linssit, pellavarouhe ja pellavansiemenöljy, ciasiemenet, mantelit. Tässä muutamat ruoka-aineet, joilla pääsee jo hyvin liinekteeseen. Pellavarouhe käy puuron kanssa.

Selvä juttu :) Tällä sivustolla tuntuu olevan yllättävän paljon vegaaneja/kasvissyöjiä : o Onko muutkin nähneet tuon Earthlings dokumentin?


Tiedän dokkarin, en voinut katsoa. Tulee liian paha olo. Ei tarvinnut kuin lukea suomalaisesta liha- ja maidontuotannosta, niin eläintuotteiden käyttö loppui siihen. Plussana päälle nämä oikeutta eläimille videot.

  • ylös 10
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tiedän dokkarin, en voinut katsoa. Tulee liian paha olo. Ei tarvinnut kuin lukea suomalaisesta liha- ja maidontuotannosta, niin eläintuotteiden käyttö loppui siihen. Plussana päälle nämä oikeutta eläimille videot.

Selvä, ei tosiaan tarvitse katsoa, jos on jo ymmärtänyt lopettaa eläintuotteiden käytön. Itse oksensin dokumentin aikana kun elävältä eläimeltä revittiin turkki pois... 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tiedän dokkarin, en voinut katsoa. Tulee liian paha olo. Ei tarvinnut kuin lukea suomalaisesta liha- ja maidontuotannosta, niin eläintuotteiden käyttö loppui siihen. Plussana päälle nämä oikeutta eläimille videot.

Selvä, ei tosiaan tarvitse katsoa, jos on jo ymmärtänyt lopettaa eläintuotteiden käytön. Itse oksensin dokumentin aikana kun elävältä eläimeltä revittiin turkki pois... 


Juu ei, en voi kattoo. Pelkkä tuo tieto vahvisti pelkoni. Vihaisin ihmiskuntaa tuon jälkeen, enkä halua vihata.

Vierailija

miettikää, että nää samat äijät, jotka hakkaa ja kiduttaa vailla empatiakykyä noita eläimiä tuolla teurastamoilla, kulkee muiden ihmisten keskuudessa tuolla kaduilla. jos joku pystyy noin raadollisesti hakkaamaan eikä halua lopettaa eläintä oikeaoppisesti, voi olla valmis hakkaamaan myös ihmistä. en usko, että nuo työntekijät tuollaisilla teurastamoilla on ihan täyspäisiä muutenkaan. jotain patoumiaan purkavat siellä. toisaalta ihan hyvä, että kohdistavat väkivaltansa eläimiin, joiden on muutenkin määrä kuolla ja elää lyhyt ikä, kuin omia vaimojaan ja lapsiaan...mutta toisaalta, jos on noin paatunut ja väkivaltainen, ei se varmasti jää vain sinne teurastamoille. nuo ihmiset ovat vaaraksi myös muille ihmisille.

  • ylös 10
  • alas 1
Vierailija

Ap, pari nappia monivitamiinia viikossa ei riitä turvaamaan B12 + muita B-vitamiineja, eikä D-vitamiinia, joten nuo pitää hankkia erikseen. Ja tietenkin ottaa joka päivä.

T. ei vegaani/kasvissyöjä, vaan vitamiineista ja hivenaineista tietävä

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo dokkari löytyisi?T.toinen vegaaniksi ryhtymistä miettivä...

No ihan kuule vaan youtubeen Earthlings. Kyl se muualtakin löytyy ilmaiseksi..

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla