Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostin juuri elämäni ensimmäisen ompelukoneen :) Ja nyt sitten apua kaivataan...

Vierailija

Pitääkä alalangan olla samaa väriä kuin ompelulangankin? Ts. pitääkö jokaista käyttämääni väriä kohden puolata sama alalanka? Vai näkyykö se alalanka minnekään, voiko se olla vaikka beesi tms neutraali ja tummille kankaille vaikka musta?

Kommentit (10)

Vierailija

Ei sen pitäisi kankaan päällipuolella näkyä, jos ommel on oikein. Jos on liian tiukkaa, niin näkyy. Tosin siisteimmänhän siitä saa jos on langat samaa väriä.

Vierailija

Kokeile ommella jotain jämäkangasta sillä koneella, niin huomaat itse, että näkyykö ja häiritseekö se. Kannattaa muutenkin uudella koneella vähän opetella, ne kun tuppaavat olemaan niin omanlaisiansa kaikki.

Vierailija

Minä laitan aina saman langan puolaan myös. Jotain harvinaisia poikkeuksia on jos vaikka vuori on valkoinen ja päällinen musta. Tikin pitää olla täydellinen, muuten alalanka näkyy oikealle puolelle. Langan paksuuden pitäisi olla myös sama. Kokeilemalla näet mikä on hyvä ratkaisu.

Vierailija

Minä puolaan aina alalangan samasta lankarullasta, niin sekä väri että paksuus, kestävyys ja muut ominaisuudet ovat varmasti samat. Alalanka voi myös pilkistää erivärisenä sieltä neulan tekemästä reiästä varsinkin silloin, kun langankireys on vähemmän täydellinen (aloittelevalla ompelijalla siinä on usein miettimistä). Ja kun ajat sauman päässä pätkän edestakaisin, alalanka tunkee mielellään näkyviin. Pääset helpommalla ja saat aikaan nätimmän tuloksen, kun ala- ja ylälanka ovat samaa. Ja puolaaminen on muuten aika hauskaa hommaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Okei. Onko teillä muilla siis kymmeniä puolia vai puolaatteko aina vaan vähän yhdelle puolalle?

Minulla on 6-7 puolaa, joilla kaikilla on eri ompelutyöstä jäänyttä lankaa. Ajan mittaan oppii arvioimaan, tarvitseeko puolan olla täyteen "ladattu" vai ei. Yleensä kuitenkin täytyy.

Nro 6

Vierailija

Minulla  tuli ompelukoneen mukana varmaan ainakin viisi puolaa. Puolaan aina ylälangan kanssa samaa lankaa puolalle. Tietty joskus voi tarvita eriväriset langat ylä- ja alalangaksi.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat