Tekeekö ja syökö joku oikeasti kaksi lämmintä ateriaa /pv viikonloppuisin?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanjassa asuneena olen todennut espanjalaisen ruokailusysteemin toimivan. Eli aamupala, pieni välipala klo 11, ruoka 14-15, välipala 17-18 ja ruoka 21. Ei tullut naposteltua turhia herkkuja :) ja aamupala on tosin kevyempi kuin suomessa mutta sitä kompensoi tuo välipala. Päivällä syödään raskaampi ruoka ja illalla kevyemmin, esim. munakasta, kalaa tai salaattia.
Kenellä toimii, kenellä ei. Mä olen aamunälkäinen. Syön yleensä aamuisin ison aamiaisen ja parin tunnin kuluttua ison lounaan. Illalla syön sitten harvemmin. En ymmärrä, miten jotkut pärjää tyhjällä vatsalla päivän viisi ekaa tuntia :D Mulla vatsa kurnii heti herätessä. Niin ja olen alipainoinen, jos se tähän mitenkään liittyy. Jos asuisin Espanjassa, olisin varmaan pyörtyilevä zombi puolpäivää.
Olisiko kyse siitä, että tankkaat aamupäivällä niin paljon, ettei illalla ole nälkä ja et siis pahemmin syö silloin. Ja koska et illalla syö, on aamulla hirmu nälkä. Selvä totuteltu kierre. Meillä toinen lapsi on aina nälkäinen iltapalan aikaan ja tykkää syödä silloin reilusti. Aamupala hänelle ei sitten juuri maistukaan ja syö vasta lounaalla kunnolla. Toinen lapsista ei halua mitään iltapalaa ja on aamupalalla nälkäinen. Molemmat totuttuja tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Espanjassa asuneena olen todennut espanjalaisen ruokailusysteemin toimivan. Eli aamupala, pieni välipala klo 11, ruoka 14-15, välipala 17-18 ja ruoka 21. Ei tullut naposteltua turhia herkkuja :) ja aamupala on tosin kevyempi kuin suomessa mutta sitä kompensoi tuo välipala. Päivällä syödään raskaampi ruoka ja illalla kevyemmin, esim. munakasta, kalaa tai salaattia.
Itsekin asun Espanjassa, ja mun mielestä taas tää ruokailurytmi on ihan kauhea. :D Ruokailu painottuu iltaan ja sehän on juuri epäterveellistä. Itse suosin enemmän "syö aamulla kuin kuningas ja illalla kuin keiju" -perjaatetta, eli suomalaista ruokailurytmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te teette, jos teillä on noin kauhea energiankulutus, että täytyy kolmen tunnin välein syödä iso kunnollinen ateria?
Pitää syödä kohtuullinen määrä eikä mättää isoja murkinoita. On terveellisempää syödä usein vähän, kuin harvoin ja paljon.
Ei välttämättä pidä paikkaansa. Ja harvoin syömällä ei tarvitse ruuan määrä olla suuri, täytyy vain osata valita syömiset.
On toki yksilöllistä mikä kenellekin sopii ja ravitsemusterapeuttikin sanoi, että ateriakertoja pitäisi minulla aikuisena olla 3-6, muttei sen harvemmin.
Itse huomaan, että pysyn tasaisen virkeänä, kun verensokeri pysyy tasaisena neljällä-viidellä aterialla. Harvemmat annokset saavat aivot väsähtämään ja toisaalta aterioiden jälkeen alkaa nukuttaa. Tuon huomaa eriyisesti valppaudessa (vuoro)töissä ja opiskellessa.
Lapsille teen sen viisi ateriaa, koska he ovat kasvuiässä ja tarvitsevat "rakennusaineita" ja energiaa tasaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Toimistotyöläisen ihannerytmi (Työaika klo 8.30–16.30)
Aamupala klo 6.30–9.00. Runsas aamupala (400–500 kcal) kannattaa syödä kahden tunnin kuluessa heräämisestä. Kunnon aamupalaan kuuluu monipuolisesti hiilihydraatteja ja proteiinia eli esimerkiksi puuroa, leipää tai mysliä sekä jugurttia, raejuustoa tai rahkaa. Lisäksi hedelmää tai marjoja ja mahdollisesti 1–2 kuppia kahvia. Päivän ensimmäinen kahvikupillinen virkistää kaikkein eniten.
(Aamupäiväkahvi klo 10)
Lounas klo 11–12.30. Toimistotyöläinen tarvitsee noin 600 kilokalorin lounaan. Liian raskas lounas laskee iltapäivän työtehoa. Ainakin puolet lautasesta pitäisi täyttää salaateilla. Hiilihydraattiannokseksi käy esimerkiksi yksi keskikokoinen peruna ja ruisleipäviipale. Jälkiruuaksi riittää kahvi ja hedelmäviipaleita tai marjoja.
Välipala klo 14–16. Pieni parinsadan kalorin välipala säilyttää loppupäivän työvireen. Vältä kahvia jo tässä vaiheessa päivää. Juomaksi käy tee tai tumma kaakao. Hyviä välipaloja ovat pähkinät, hedelmät, vähärasvaiset jugurtit ja rahkat tai ruis- ja kauraleivät.
Päivällinen 17.30–18.30. Vältä lihottava voileipäralli ja syö noin 600 kilokalorin ateria.
Iltapala noin klo 20. Pieni pala tarpeen mukaan. 1–2 siivua leipää on sopivasti.
Tää on jostain kopsattua tekstiä. Laittaisitko lähteen?
Joo. Asun USAssa ja täällä tuo on normi, paljon illalliskutsuja jne. Joten aina ei tarvitse itse tehdä. Myös ulkona syödään usein, mikä ei suomessa todellakaan onnistuisi niin usein korkean hintatason vuoksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te teette, jos teillä on noin kauhea energiankulutus, että täytyy kolmen tunnin välein syödä iso kunnollinen ateria?
Olen huomannut, että aineenvaihduntani pysyy käynnissä kunhan syön säännöllisesti ja tarpeeksi paljon. Olo on pirteämpi. Vaikka syön kilon riisiä, parisen kiloa kasviksia ja lihaa yms. niin kaloreita kertyy noin 2100kcal eli ei kovin paljon.
Sun aineenvaihdunta lakkaa vasta kun kuolet, joten pysyy käynnissä riippumatta syömisistä.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset ehtii? Me syödään aamupala klo 10.00, lämmin ruoka klo 14.00, iltapala klo 18-19. Missä välissä ehtis syödä toisen lämpimän ruoan?
Aamupala klo 8, lounas klo 13, illallinen klo 19.
Vierailija kirjoitti:
Aamupala klo 6.30–9.00. Runsas aamupala (400–500 kcal) kannattaa syödä kahden tunnin kuluessa heräämisestä. Kunnon aamupalaan kuuluu monipuolisesti hiilihydraatteja ja proteiinia eli esimerkiksi puuroa, leipää tai mysliä sekä jugurttia, raejuustoa tai rahkaa. Lisäksi hedelmää tai marjoja ja mahdollisesti 1–2 kuppia kahvia. Päivän ensimmäinen kahvikupillinen virkistää kaikkein eniten.
(Aamupäiväkahvi klo 10)
Lounas klo 11–12.30. Toimistotyöläinen tarvitsee noin 600 kilokalorin lounaan. Liian raskas lounas laskee iltapäivän työtehoa. Ainakin puolet lautasesta pitäisi täyttää salaateilla. Hiilihydraattiannokseksi käy esimerkiksi yksi keskikokoinen peruna ja ruisleipäviipale. Jälkiruuaksi riittää kahvi ja hedelmäviipaleita tai marjoja.
Välipala klo 14–16. Pieni parinsadan kalorin välipala säilyttää loppupäivän työvireen. Vältä kahvia jo tässä vaiheessa päivää. Juomaksi käy tee tai tumma kaakao. Hyviä välipaloja ovat pähkinät, hedelmät, vähärasvaiset jugurtit ja rahkat tai ruis- ja kauraleivät.
Päivällinen 17.30–18.30. Vältä lihottava voileipäralli ja syö noin 600 kilokalorin ateria.
Iltapala noin klo 20. Pieni pala tarpeen mukaan. 1–2 siivua leipää on sopivasti.
Nyt naurattaa! XD Luettelosi oli ihan karmeaa luettavaa alusta loppuun ja se kertoo sinusta ja luonteestasi paljon. Onko joku joskus uskaltanut sanoa sinua hmmm... pikkutarkaksi? Tai joillakin muilla nimityksillä? Hui, onneksi laajaan ystävä- ja tuttavapiiriini ei kuulu sinun kaltaisia tyyppejä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että aineenvaihduntani pysyy käynnissä kunhan syön säännöllisesti ja tarpeeksi paljon. Olo on pirteämpi. Vaikka syön kilon riisiä, parisen kiloa kasviksia ja lihaa yms. niin kaloreita kertyy noin 2100kcal eli ei kovin paljon.
Sun aineenvaihdunta lakkaa vasta kun kuolet, joten pysyy käynnissä riippumatta syömisistä.
Ihanaa pilkunnussintaa. Saat palkinnon, ole hyvä. Taputapu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Aamupäiväkahvi klo 10)
Nyt naurattaa! XD Luettelosi oli ihan karmeaa luettavaa alusta loppuun ja se kertoo sinusta ja luonteestasi paljon. Onko joku joskus uskaltanut sanoa sinua hmmm... pikkutarkaksi? Tai joillakin muilla nimityksillä? Hui, onneksi laajaan ystävä- ja tuttavapiiriini ei kuulu sinun kaltaisia tyyppejä. :)
Hei sinä, syötkö suklaata ja karkkia ja nyt on sokerit vajaalla, kun noin kiukuttaa? Mene ottamaan pulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä merkitys on ruuan lämpötilalla? Mä syön kolme ateriaa päivässä eikä lämpötilalla ole mitään väliä.
No tutkitusti lämmin ruoka täyttää kyllä paremmin, mutta ei sillä tietenkään kovin suurta merkitystä ole.
Mikä tutkimus sellaista väittää? Sillä, mitä se ruoka sisältää, on merkitystä, ei lämpötilalla.
Tämä tieto on peräisin jostain ruokaa käsittelevästä dokumentista, jonka katsoin vuosia sitten. Siinä kuitenkin viitattiin tutkimukseen. Kyseessä ei ole kovin tärkeä ravitsemuksellinen asia, vaan nimenomaan kyse on kylläisyyden tunteesta. En nyt pikagooglauksella löytänyt kummempaa kuin blogikirjoituksen, mutta sen on kirjoittanut terveystieteiden maisteri ja laillistettu ravitsemusterapeutti: "Lämpö on myös yksi tekijä, joka tuottaa kylläisyyttä. Tästä syystä lämmin ruoka saattaa tuoda kylläisemmän olon kuin kylmä, kuumeisena ruoka ei välttämättä maita ja proteiineilla on hyvä kylläisyysarvo (niiden käsittely tuottaa paljon lämpöä)." http://leijislottis.blogspot.fi/2014/11/kyllaisyys-mita-se-on.html
Ihan höpöhöpöä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä merkitys on ruuan lämpötilalla? Mä syön kolme ateriaa päivässä eikä lämpötilalla ole mitään väliä.
No tutkitusti lämmin ruoka täyttää kyllä paremmin, mutta ei sillä tietenkään kovin suurta merkitystä ole.
Mikä tutkimus sellaista väittää? Sillä, mitä se ruoka sisältää, on merkitystä, ei lämpötilalla.
Tämä tieto on peräisin jostain ruokaa käsittelevästä dokumentista, jonka katsoin vuosia sitten. Siinä kuitenkin viitattiin tutkimukseen. Kyseessä ei ole kovin tärkeä ravitsemuksellinen asia, vaan nimenomaan kyse on kylläisyyden tunteesta. En nyt pikagooglauksella löytänyt kummempaa kuin blogikirjoituksen, mutta sen on kirjoittanut terveystieteiden maisteri ja laillistettu ravitsemusterapeutti: "Lämpö on myös yksi tekijä, joka tuottaa kylläisyyttä. Tästä syystä lämmin ruoka saattaa tuoda kylläisemmän olon kuin kylmä, kuumeisena ruoka ei välttämättä maita ja proteiineilla on hyvä kylläisyysarvo (niiden käsittely tuottaa paljon lämpöä)." http://leijislottis.blogspot.fi/2014/11/kyllaisyys-mita-se-on.html
Ihan höpöhöpöä :D
Ok, millä perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin asun Espanjassa, ja mun mielestä taas tää ruokailurytmi on ihan kauhea. :D Ruokailu painottuu iltaan ja sehän on juuri epäterveellistä. Itse suosin enemmän "syö aamulla kuin kuningas ja illalla kuin keiju" -perjaatetta, eli suomalaista ruokailurytmiä.
Miksi se on mielestäsi epäterveellistä? Siksikö kun se ei sinulle sovi?
Aaamiainen 8-10 välillä, lounas 12-13 välillä, päivällinen 17 aikoihin ja iltapala 20. Ei tartte välipaloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Aamupäiväkahvi klo 10)
Tää on jostain kopsattua tekstiä. Laittaisitko lähteen?
http://www.hs.fi/ura/a1447399133468?jako=da8f5b03b68a80e60d7b3023236c99…
Oli kainalojuttuna. Myös pääjuttu kannattaa lukea:
http://www.hs.fi/ura/a1447904239066?jako=45da7e31f8586d2d0071e1f8a8e028…
En yleensä jaksa tehdä kahta lämmintä ruokaa, mutta usein tulee syötyä esim. tähteitä tai munakasta toisella aterialla, ja sitten tehdään yksi kunnon ruoka.
Ateriarytmi suunnilleen näin: aamupala klo 11-14, "lounas" klo 16-18, päivällinen klo 20-23. Välipaloja en syö enkä iltapaloja. Mun aamupala on kyllä joka päivä niin runsas, että vaikka se ei olekaan ns. lämmin ateria, se vastaa kyllä ravitsemusarvoiltaan ja kaloreiltaan ihan kunnon ateriaa.
Joo, kyllä tehdään. Paitsi että joka päivä ei tarvi tehdä kun tekee sen verran isoja satseja että pe-illan ruoasta jää la lounaaseen jne. Perheessä on vähän yli 1v lapsi ja eineksiä ei syödä koskaan, ei ole suuri vaiva tehdä kerran päivässä ruokaa, joskus ei tarvi tehdä kun pari kertaa viikonlopussa.
Itse syön vain yhden mutta mielestäni lapsille täytyy tarjota useampi.
Vierailija kirjoitti:
Miten viitsitte ja miksi?
Voi mussukka, kun osa ihmisistä tekee töitä myös viikonloppuisin eikä elä saman kaavan mukaan kuin sinä. Vähän sama, kun ihmettelisit, että ei kai kukaan nyt maanantaisin syö kahta lämmintä ruokaa.
Meillä syötiin päivän ainoa lämmin ruoka tänään klo 15.30. Laiskottelupäivä, ei tarvita sen enempää ruokaa.
Ei välttämättä pidä paikkaansa. Ja harvoin syömällä ei tarvitse ruuan määrä olla suuri, täytyy vain osata valita syömiset.