Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekeekö ja syökö joku oikeasti kaksi lämmintä ateriaa /pv viikonloppuisin?

Vierailija
22.11.2015 |

Miten viitsitte ja miksi?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala n. 6.30. Lounas vasta 11.30, meillä on 70-luvulle jämähtänyt työaikakulttuuri, vaikka ei ole edes suoraa asiakaspalvelua, joten aamupala on suht. tukeva. Päivällä vain kahvit. Päivällinen sitten sen mukaan, miten harrastukset menee, joskus heti töiden jälkeen, töistä pääsen aina klo 16. Jos menen salille myöhemmin, syön jonkun kevyen päivällisen heti tuohon aikaan. Tämä rytmi oli vielä silloin, kun lapset olivat kotona. Jos menen salille suoraan töistä, syön päivällä vähän paremmin ja sitten jonkun hedelmän ennen salille menoa ja pienen iltapalan. Jos syön päivällisen myöhemmin, en syö iltapaloja. Välipaloja en syö. 

Vierailija
22/60 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheessä on pakko vaivautua tekemään 2 lämmintä ruokaa jos lapset eivät ole päiväkodissa tai koulussa missä saa sen lounaan.

Nyt kun lapset ovat jo teinejä niin teen vain yhden lämpimän ruuan viikonloppuna koska teinit herää vasta puolen päivän maissa niin eivät ehdi syödä 2 lämmintä ruokaa.

Viikollakin teen joka päivä päivällisen ja lounas siis koulussa.

Lisäksi vielä aamiainen, välipala ja iltapala eli ruokaa saa kantaa selkä vääränä kaupasta.

Ja kaikesta kokkaamisesta ja syömisestä huolimatta nuoret ovat liiankin hoikkia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen kotona, ja syön yleensä edellisen päivän ruokaa lounaaksi ja iltapäivällä valmistan uuden ruuan, josta saatan syödä kaksikin kertaa illan aikana. Kadehdin niitä, jotka pärjäävät kasviskeitolla tai voikkareilla, itse tulisin hulluksi kun vatsa huutaa nälästä jo tunnin päästä jostain sosekeitosta tai puurosta. Ruokaan menee tosi paljon rahaa ja sen valmistamiseen aikaa. Enkä edes ole ylipainoinen, jos se tähän jotenkin liittyy. 

Vierailija
24/60 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla puuro klo. 7-8, lämmin lounas 11.00, välipala 13-14, lämmin päivällinen 16, iltapuuro 19. Perheessä 2 aikuista ja 2 alle 4 vuotiasta lasta.  Lapset varsinkin  menevät joka ikinen päivä tämän kaavan mukaan.

Vierailija
25/60 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te teette, jos teillä on noin kauhea energiankulutus, että täytyy kolmen tunnin välein syödä iso kunnollinen ateria?

Pitää syödä kohtuullinen määrä eikä mättää isoja murkinoita. On terveellisempää syödä usein vähän, kuin harvoin ja paljon.

Vierailija
26/60 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen ateriointi mulla riippumatta viikonpäivästä.

Aamupala kahvi ja puuroa mustikoilla ja pähkinöitä = lämmin ateria

(Lounas munakas = lämmin ateria)

Illalinen jokin kasvis- tai kalaruoka = lämmin ateria

Iltapala ruisleipää

Eli syön yleensä 3-4 ateriaa päivässä ja 2-3 lämmintä ateriaa. Mikä siinä ruoan lämpötilassa on niin ihmeellistä?

Työpäivinä menee vähän hassusti ruokailut. Ennen töihinlähtöä tankkaan paljon ja seuraavan kerran syön vasta kymmenen tunnin jälkeen, kun tulen kotiin.

Vierailija
27/60 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset oli pieniä niin aamiainen oli klo 9.

Lounas oli n.11 tai 12.

Välipala 15.

Päivällinen 17 tai 18.

Iltapala 21.

Ja pojalle (hoikka) ei edes tämä riittänyt vaan lisäksi piti tarjota leipää, hedelmiä ja jugurttia...kulutus oli niin kova. Poika on yhä hoikka...nyt 165 cm ja 46 kg ja edelleen syö ja paljon!

Kasvavat lapset ja nuoret tarvitsee enemmän ruokaa kuin aikuiset!

Vierailija
28/60 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamulla puuro klo. 7-8, lämmin lounas 11.00, välipala 13-14, lämmin päivällinen 16, iltapuuro 19. Perheessä 2 aikuista ja 2 alle 4 vuotiasta lasta.  Lapset varsinkin  menevät joka ikinen päivä tämän kaavan mukaan.

Meillä menee myös aika tasan näin. Muutenkin ihan turhaa täyttää mahaa vain jollain leivällä toisen lämpimän aterian sijaan.

Vierailija
29/60 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei olla ikinä syöty kahta lämmintä kunnon ruokaa päivisin, ei edes silloin kun olin lasten kanssa kahdeksan vuotta kotona. Hyvin olemme pärjänneet ja kaikki ovat terveitä ja normaalipainoisia näillä eväillä. Jos joku jaksaa tehdä ruokaa koko ajan, niin ok, mä en.

Vierailija
30/60 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää syödä kohtuullinen määrä eikä mättää isoja murkinoita. On terveellisempää syödä usein vähän, kuin harvoin ja paljon.

Riippuu ihan ihmisestä, mikä sopii.

Vierailija
31/60 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkisin syön kolme kertaa päivässä: aamupala n. klo 8.30, lounas n. klo 13.30 ja "päivällinen" töiden jälkeen n. klo 19. Joskus kaikki ruuat (jos aamupuuro lasketaan) ovat lämpimiä, joskus ei yksikään.

Viikonloppuisin sama rytmi, mutta jos nukun pitkään, saatan syöda vain 2 kertaa päivässä: aamupala/lounas puolen päivän aikaan ja toinen ruokailu 17-18. Taas 0-3 ruokaa lämpimiä.

Asun yksin ja ydestä kokatusta ruuasta riittää useammalle päivälle. Ostan myös paljon ruokaa valmiina. Eli vastauksena kysymykseen: syön.

Vierailija
32/60 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa asuneena olen todennut espanjalaisen ruokailusysteemin toimivan. Eli aamupala, pieni välipala klo 11, ruoka 14-15, välipala 17-18 ja ruoka 21. Ei tullut naposteltua turhia herkkuja :) ja aamupala on tosin kevyempi kuin suomessa mutta sitä kompensoi tuo välipala. Päivällä syödään raskaampi ruoka ja illalla kevyemmin, esim. munakasta, kalaa tai salaattia.

Vierailija
33/60 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä syön ihan laskemallakin 1500-1700 kaloria päivässä ja siihen saa kyllä kaksi lämmintä ateriaa mahtumaan aamupalan lisäksi. Tuo on minun, pienikokoisen naisen, peruskulutus sekä liikun aika paljon. Yhden lämpimän aterian saa tehtyä samalla kalorimäärällä kun jonkun sämpylän päällysteineen. En syö ruuan kanssa koskaan leipää. Yleensäkin syön leipää vain aamuisin. 

Vierailija
34/60 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistotyöläisen ihannerytmi (Työaika klo 8.30–16.30)

Aamupala klo 6.30–9.00. Runsas aamupala (400–500 kcal) kannattaa syödä kahden tunnin kuluessa heräämisestä. Kunnon aamupalaan kuuluu monipuolisesti hiilihydraatteja ja proteiinia eli esimerkiksi puuroa, leipää tai mysliä sekä jugurttia, raejuustoa tai rahkaa. Lisäksi hedelmää tai marjoja ja mahdollisesti 1–2 kuppia kahvia. Päivän ensimmäinen kahvikupillinen virkistää kaikkein eniten.

(Aamupäiväkahvi klo 10)

Lounas klo 11–12.30. Toimistotyöläinen tarvitsee noin 600 kilokalorin lounaan. Liian raskas lounas laskee iltapäivän työtehoa. Ainakin puolet lautasesta pitäisi täyttää salaateilla. Hiilihydraattiannokseksi käy esimerkiksi yksi keskikokoinen peruna ja ruisleipäviipale. Jälkiruuaksi riittää kahvi ja hedelmäviipaleita tai marjoja.

Välipala klo 14–16. Pieni parinsadan kalorin välipala säilyttää loppupäivän työvireen. Vältä kahvia jo tässä vaiheessa päivää. Juomaksi käy tee tai tumma kaakao. Hyviä välipaloja ovat pähkinät, hedelmät, vähärasvaiset jugurtit ja rahkat tai ruis- ja kauraleivät.

Päivällinen 17.30–18.30. Vältä lihottava voileipäralli ja syö noin 600 kilokalorin ateria.

Iltapala noin klo 20. Pieni pala tarpeen mukaan. 1–2 siivua leipää on sopivasti.

Vierailija
35/60 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te teette, jos teillä on noin kauhea energiankulutus, että täytyy kolmen tunnin välein syödä iso kunnollinen ateria?

Olen huomannut, että aineenvaihduntani pysyy käynnissä kunhan syön säännöllisesti ja tarpeeksi paljon. Olo on pirteämpi. Vaikka syön kilon riisiä, parisen kiloa kasviksia ja lihaa yms. niin kaloreita kertyy noin 2100kcal eli ei kovin paljon.

Vierailija
36/60 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa asuneena olen todennut espanjalaisen ruokailusysteemin toimivan. Eli aamupala, pieni välipala klo 11, ruoka 14-15, välipala 17-18 ja ruoka 21. Ei tullut naposteltua turhia herkkuja :) ja aamupala on tosin kevyempi kuin suomessa mutta sitä kompensoi tuo välipala. Päivällä syödään raskaampi ruoka ja illalla kevyemmin, esim. munakasta, kalaa tai salaattia.

Kenellä toimii, kenellä ei. Mä olen aamunälkäinen. Syön yleensä aamuisin ison aamiaisen ja parin tunnin kuluttua ison lounaan. Illalla syön sitten harvemmin. En ymmärrä, miten jotkut pärjää tyhjällä vatsalla päivän viisi ekaa tuntia :D Mulla vatsa kurnii heti herätessä. Niin ja olen alipainoinen, jos se tähän mitenkään liittyy. Jos asuisin Espanjassa, olisin varmaan pyörtyilevä zombi puolpäivää.

Vierailija
37/60 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä merkitys on ruuan lämpötilalla?  Mä syön kolme ateriaa päivässä eikä lämpötilalla ole mitään väliä.

No tutkitusti lämmin ruoka täyttää kyllä paremmin, mutta ei sillä tietenkään kovin suurta merkitystä ole.

Mikä tutkimus sellaista väittää?  Sillä, mitä se ruoka sisältää, on merkitystä, ei lämpötilalla.

Vierailija
38/60 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herään seitsemän ja kymmenen välissä aamusta riippuen, käyn pissalla ja pesen hampaat, puen ja laitan hiukset kiinni, joskus saatan meikata, syön aamulalan, pakkaan laukun ja ovesta ulos. Tähän menee aikaa 20 min.

Vierailija
39/60 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lapsia riitti 1 lämmin ateria päivässä ja toinen ateria oli leipää, salaattia tms. Lasten myötä olemme alkaneet tekemään 2 lämmin ateriaa päivässä. Lapset tarvitsevat monipuolista terveellistä ruokaa. En joka kerta valmista alusta asti, vaan toki lämmitä kerralla enemmän tekemääni seuraavana päivänä. Eli teen viikonloppuna yhden aterian ja toinen on edelliseltä päivältä jämät. Välillä tuntuu, että se on itselle liikaa ja pärjäisin vähemmälläkin, mutta muu perhe haluaa aina 2 lämmintä.

Vierailija
40/60 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä merkitys on ruuan lämpötilalla?  Mä syön kolme ateriaa päivässä eikä lämpötilalla ole mitään väliä.

No tutkitusti lämmin ruoka täyttää kyllä paremmin, mutta ei sillä tietenkään kovin suurta merkitystä ole.

Mikä tutkimus sellaista väittää?  Sillä, mitä se ruoka sisältää, on merkitystä, ei lämpötilalla.

Tämä tieto on peräisin jostain ruokaa käsittelevästä dokumentista, jonka katsoin vuosia sitten. Siinä kuitenkin viitattiin tutkimukseen. Kyseessä ei ole kovin tärkeä ravitsemuksellinen asia, vaan nimenomaan kyse on kylläisyyden tunteesta. En nyt pikagooglauksella löytänyt kummempaa kuin blogikirjoituksen, mutta sen on kirjoittanut terveystieteiden maisteri ja laillistettu ravitsemusterapeutti: "Lämpö on myös yksi tekijä, joka tuottaa kylläisyyttä. Tästä syystä lämmin ruoka saattaa tuoda kylläisemmän olon kuin kylmä, kuumeisena ruoka ei välttämättä maita ja proteiineilla on hyvä kylläisyysarvo (niiden käsittely tuottaa paljon lämpöä)." http://leijislottis.blogspot.fi/2014/11/kyllaisyys-mita-se-on.html