Miten perustelet lapsiesi maapallon pilaamisen? Esim. käyttämällä kertavaippoja ja tamppooneja.
Olen aina ihmetellyt miten jotkut ihmiset täysin surutta pilaavat lapsiensa tulevaisuuden käyttämällä esimerkiksi kertavaippoja tai kertakäyttöisiä kuukautissiteitä/tamppooneja. Miten perustelet asian itsellesi?
Kommentit (32)
Mun mielestä kertakäyttövaippojen tai -kuukautissuojien käyttäminen ei ole ollenkaan se juttu, mistä kannattaisi aloittaa, kun mietitään maapallon tulevaisuutta. Toki sitäkin kannattaa miettiä, ei sillä. Meillä on kestovaippapyykkiä pyykkäilty nyt neljä vuotta ja itsekin käytän kestokuukautissuojia. Mun mielestä kannattaa ennemmin aloittaa lihansyönnin vähentämisestä ja muun kulutustavaran (vaatteet ja ylipäätään kaikki tavara, jota kaupoista haalii) käytön järkeistämisestä.
itsellä ei ole lapsia, ja tätäkin palstaa lukiessa en usko että tekään saatte aikaiseksi mitään minkä ny välttämättä tarvitsisi selvitä
Entä jos on auto? Entä jos lentää? Syö lihaa? Nämä pitäisi kieltää.
meillä ei ole vaippaikäisiä.
Kuukautissuoja-asioita en ole ajatellut jakaa poikieni kanssa.
Käytän tampojena, ne ovat ympäristöystävällisempiä kuin siteet (kaikki osa maatuvia) - toisekseen en kyllä muutenkaan käyttäisi siteitä :) Kuukuppia en pysty käyttämään.
Kaikki ei vaan pysty toimimaan vastuullisesti suhteessa ympäristöön. Onhan esim. Kehitysvammaistenkin vaikea tajuta tapahtumaketjuja.
Normaaliälyiset kylenevät kyllä moraalisesti kestäviin tekoihin ja päätöksiin maapallon kannalta.
Meitä on moneen junaan, nääs.
Osa asioista on vaikea miettiä ympäristön kautta, siksi on parempi valita pari asiaa, joihin vaikuttaa. Se kuulostaa pieneltä, mutta jos kaikki maailman ihmiset valitsisivat muutamasta asiasta ympäristölle ystävällisemmän vaihtoehdon, olisi vaikutus suuri.
Esimerkiksi kasvissyöjäksi ryhtyminen ja yksityisautoilun vähentäminen eivät ole pahimmasta päästä.
Mun oma kuukautissuojakäyttöni on nykyään hyvin vähäistä, itsekin kiinnittäisin huomiota kaikkeen muuhun kuluttamiseen.
Meillä on siis käytetty kestovaippoja, kuukuppi on mulle tuttu ja kestositeitäkin olen käyttänyt. Mulla oli muutama vuosi sitten koko kohdun täyttävä polyyppi ja kohdun suulla kysta. Nämä aiheuutivat 2 ongelmaa. Mikään, yksinkertaisesti mikään ei kyennyt pysättämään liikkeelle lähtevää hulahdusta. Paras yritys oli imukyisin tamppooni ja yöside. Silti 5 minuuttia näiden vaihdosta saattoi tulla hulahdus, jonka seurauksena vaatteet menivät vaihtoon. Kuukupilla ei ollut mitään saumaa, se oli täynnä heti ja vuoti ohi. Kestositeet eivät kyenneet myöskään imemään hulahtavaa vertä.
Toinen ongelma oli, että sisäiset kuukautissuojat aiheutticat kipua, olivat mimmoisia tahansa. Silloin luovuin kuukipin käytöstä. Tampooni oli vähemmän kivulias kuin kuppi.
Kun nuo leikattiin pois ja sain hormonikierukan. Olen selvinnyt muutamalla kuukautissuojalla kuussa. 3 sidettä ja pari pienintä tamppoonia riittää. Kierto on epäsäännöllinen ja laukusta löytyy ensiapu aina.
Miksi ap on syyllistynyt käyttämään sähkölaitteita tai kertakäyttöisiä kondomeja - tai e-pillereitä ja muita lääkkeitä, jotka pissan mukana pilaavat luontoa ja päätyvät lopulta juomaveden kautta muihin ihmisiin? Miksi ap käyttää muita vaatteita kuin sellaisia, jotka on omien lampaiden villasta kehrännyt ja kutonut ja värjännyt ja ommellut? Miksi ap käyttää tehdasvalmisteisia kenkiä? Miksi ap kulkee muutoin kuin jalkaisin?
Vierailija kirjoitti:
lääkkeitä, jotka pissan mukana pilaavat luontoa ja päätyvät lopulta juomaveden kautta muihin ihmisiin?
Koululääketiede ja monikultuuri pois
Mulla on biohajoavat tamponit ja siteet.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap on syyllistynyt käyttämään sähkölaitteita tai kertakäyttöisiä kondomeja - tai e-pillereitä ja muita lääkkeitä, jotka pissan mukana pilaavat luontoa ja päätyvät lopulta juomaveden kautta muihin ihmisiin? Miksi ap käyttää muita vaatteita kuin sellaisia, jotka on omien lampaiden villasta kehrännyt ja kutonut ja värjännyt ja ommellut? Miksi ap käyttää tehdasvalmisteisia kenkiä? Miksi ap kulkee muutoin kuin jalkaisin?
Miksi valehtelet noin tökerösti?
Älkää nyt vastatako trollille! Kyse on selkeästi jostain kertavaippoja käyttävästi ihmisrauniosta joka vaan haluaa pilata kestoilijoitten maineen.
Voi teitä viherpiiperöitä! Mitä muka-huolia teilläkin on.
Vierailija kirjoitti:
Saakos niitä laittaa bioastiaan?EI!Ne menee sinne samaan jätteenpolttolaitokseen joten ihan sama?
Kiinalaiset tuppaa niin paljon paskaa meriin ja ilmaan saastetta että meidän vaipat on pieru saharassa.
Jokainen Intialainen haluaa auton ja niitähän piisaa joten saastuttavat enemmän.
Venäjä on pilannu Itä-meren.
Idässä tuotetaan lapsille vaatetta joka maksaa euron ja kestää kerran ja sitten mamma pistää sen roskiin ja ostaa uuden H&M.ltä,saastuttaa enemmän..
Jokainen kerrostalo asuja luttaa veden kanssa niin että ei oo tosikaan..lasketaan surutta kylmää ja kuumaa kun se ei mitään maksa.meillä omakotitalossa huolehditaan joka tipasta joten sillä verokkeella saan käyttää kertakäyttö- vaippoja.
Vierailija kirjoitti:
Voi teitä viherpiiperöitä! Mitä muka-huolia teilläkin on.
Kyllä ne pian on sinunkin huoliasi kun luonnonvarat on raiskattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saakos niitä laittaa bioastiaan?EI!Ne menee sinne samaan jätteenpolttolaitokseen joten ihan sama?
Kiinalaiset tuppaa niin paljon paskaa meriin ja ilmaan saastetta että meidän vaipat on pieru saharassa.
Jokainen Intialainen haluaa auton ja niitähän piisaa joten saastuttavat enemmän.
Venäjä on pilannu Itä-meren.
Idässä tuotetaan lapsille vaatetta joka maksaa euron ja kestää kerran ja sitten mamma pistää sen roskiin ja ostaa uuden H&M.ltä,saastuttaa enemmän..
Jokainen kerrostalo asuja luttaa veden kanssa niin että ei oo tosikaan..lasketaan surutta kylmää ja kuumaa kun se ei mitään maksa.meillä omakotitalossa huolehditaan joka tipasta joten sillä verokkeella saan käyttää kertakäyttö- vaippoja.
Kunnioitan afrikkalaisia jotka ovat ottaneet vastuun elämästään pysymällä afrikassa
Ihana kun joku jaksaa huolehtia vaippavuorista ja varsinkin niistä valtavista tamponivuorista! :D No, hyvä kun joku tämän palstan lukija on ottanut asian hoidettavakseen, töitä tässä asiassa kyllä riittää. Kun olet saanut hoidettua tämän asian kuntoon koko maapallolla, voisit kääriä hihat ja alkaa hoitamaan vaikka lentokoneiden käyttökieltoa tai öljyn käyttöön liittyvien tavaroiden ja asioiden kieltoa kokonaan. Pikkujuttu sinulle, olethan saanut jo tällä kommentillasi tusinan vastauksia.
Miten perustelen?
Vauvalta tulee kakka pyllystä niin kannattaa olla vaippa ja ittellä tulee vuoto pimppasta niin kannattaa olla tukko.
Perusteltu,helppoa!
Tamponille ei ole löytynyt tähän mennessä sopivaa korvaajaa. Kuukuppi eikä kestositeet toimi. Minkäs teet.