Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onkohan kaverilla huomiohakuinen persoonallisuushäiriö?

Vierailija

Olen ollut pitkään kaveri ihmisen kanssa, joka aluksi vaikutti todella ihastuttavalta ja sydämelliseltä, mutta kun paremmin oppi tuntemaan niin ihmisestä paljastuikin itse saatana. Selvin päin on mukava, mielistelee, on yli pursuavan sydämellinen jne jne. Tuntuu, että suhtautuu puolituttuihinkin ja vaikka kaupan kassaan jotenkin teennäisen ja ylimitoitetun ystävällisesti ts. antaa ymmärtää ihmissuhteidensa olevan syvempiä kuin ne oikeasti on. Humalassa paljastuu sitten kokonaan toinen puoli, kyseinen henkilö ei tarvitse paljoakaan alkoholia kun alkaa täysin mielivaltainen ja itsekäs kiukuttelu aiheesta x. Kerran hermostui minulle ja yhteisille kavereille siitä, että klubilla, jossa oltiin, oli liian vähän ihmisiä ja tylsä meno hänen makuunsa, ja järjettömän kiukuttelun ja tiuskimisen jälkeen otti ja lähti mielenosoituksellisesti paikalta. Jos ko. henkilöltä katkeaa varpaankynsi, niin sekin on muiden vika ja kelpo syy vetää raivarit. Seuraavana päivänä tulee sitten aina anteeksipyyntötekstaria ja haluaa että koko asia painetaan villaisella. Kyseisestä henkilöstä tulee siis AINA humalassa aivan hirveä. Selvin päin myös saattaa loukkaantua lapsellisen pienistä asioista.

Mitä pitäisi tehdä? Onko kellään kokemusta vastaavasta? Kyseessä selvästi ihminen, jolla voimakkaita narsistisia piirteitä, jos ei ihan persoonallisuushäiriö. Kaiken huomion on pakko keskittyä kokonaan häneen koko ajan ja jos ei niin silloin alkaa ko. henkilön kuori säröillä ja alkaa kiukuttelu ja riidan haastaminen. Olisin jo aikoja sitten lyönyt välit poikki, mutta olemme samaa työporukkaa (valitettavasti), mikä vaikeuttaa asioita. Ei ole mielestäni normaalia ystävyyttä, että joka kerta, kun on sovittu jotain yhteistä tekemistä, alkaa jo edellisenä päivänä jännittää että tuleekohan tällä kertaa kyseiseltä henkilöltä itkupotkuraivarit vai ei. En oikeastaan pysty enää olemaan oma itseni hänen seurassaan, kun mikä tahansa sana, ele tai teko voi aiheuttaa välittömän paskamyrskyn. En jaksa enää tätä tilannetta. Voi kuulostaa sairaalta, mutta samalla kuitenkin tuntuu, että olen ko. henkilölle "velkaa", koska toisinaan hän on minulle todella sydämellinen ja ystävällinen ja kävisi sääliksi hylätä henkilö jolla selvästi vaikeuksia itsensä kanssa - mutta eikös se juuri ole narsisteille tyypillistä, että ollaan mielin kielin ja överi-ihania läheisille, jotta saadaan ne unohtamaan se "todellinen", hirviömäinen puoli?

Kuluttavin ihmissuhde, jota minulla on ollut koskaan.

Kommentit (7)

Vierailija

Ei kuulosta muuten pahalta, mutta tuo tunne että olet velkaa pisti vähän miettimään. Itsellä oli myös se, kun tapailin henkilöä jonka vahvasti uskon olleen narsisti.

Tuon kiukuttelun yms jättäisin omaan arvoonsa. Toisin sanoen en huomioisi mitenkään, saattaisi jopa vähentää sitä.

Suosittelen ottamaan etäisyyttä ainakin tunnetasolla, ja töissäkin kommunikoimaan vain pakollisen. Jos ihmettelee tms, älä selittele, vetäydy vain. Tyyppi on selvästi kuitenkin hankala ja rasittava, joten mihin häntä tarvitsisit. Ja muista, että et ole hänelle mitään velkaa. Jotkut yrittävät "koukuttaa" tuolla keinolla, torju se!

Vierailija

Kenenkään kanssa ei ole pakko olla ystävä. Oli samaa työporukkaa tai ei. Kasvata itsellesi selkärankaa. Narsisti, draamakuningatar tai muuten vaan hankala persoona ei tuosta tule muuttumaan, lähinnä aiheuttaa vaan lisää harmia lähellesi. Siivoa pois ystävistäsi, ennen kuin pahempaa vahinkoa pääsee tapahtumaan. Kannattaa lukea narsisteista netistä, he nauttivat draaman aiheuttamisesta, ja aina myös vääjäämättä aiheuttavat ympärilleen tuhoa ja rikkovat ihmissuhteita. Ja nimenomaan syyllistävät kaikkia muita.

Vierailija

Tuossa linkissä huomiohakuisen persoonallisuushäiriön oireet, pätee täsmälleen kertomaani henkilöön. Olkaa muutkin tarkkana siltä varalta että tällaisia ihmisiä päätyy lähipiiriin!

https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/Tietopankki/Diagnoosi-tietohak...

Oli narsisti tai ei niin päätin etten enää vietä kyseisen henkilön kanssa vapaa-aikaani. Pyrin ottaa niin paljon etäisyyttä kun pystyy. Harmittaa, että olen päästänyt tuommoisen itsekeskeisen paskiaisen elämääni, tekee vain hallaa ja manipuloi muita. Varokaa muutkin tätä ihmistyyppiä, on vaarallinen ja tuhoisa. 

-ap

Vierailija

Kuulostaa hankalalta ja haastavalta ihmiseltä ystävänä. Oli persoonallisuushäiriötä tai ei, muistathan kuitenkin ettei tämä henkilö varmastikaan tahallaan käyttäydy noin. Persoonallisuushäiriöt ovat syvällä ihmisen persoonallisuudessa ja osana minuutta, eivät ilkeinä tekoina joita tehdään tahallaan.
Onko sinulla vaihtoehtoja esimerkiksi hieman viilentää välejäsi tähän työkaveriin, mutta pysyä silti väleissä? Jos hän on muuten harmiton, eikä loukkaa muita henkilökohtaisesti, on julmaa dumpata hänet kokonaan.

Vierailija

Kyseinen ihminen ei opi virheistään. Kohtelee muita kuin paskaa ja jälkeen päin painaa asian villaisella. Mahdotonta laittaa välejä kokonaan poikki, koska työpaikka tosiaan sama. Vapaaehtoisesti en aio jatkossa viettää aikaa hänen kanssa. Olipa tahtomattaan hankala tai ei, niin ei minun velvollisuus ole olla paskasäkkinä johon puretaan pahaa oloa. Olisin onnellisempi ilman tätä ihmistä minun elämässä. Kiitos kommenteista ihmiset, on auttanut päätöksen teossa paljon! 

-ap

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat