Suonikohjuja..
Odotan toista lastani ja huomasin, että oikeaan jalkaan on ilmestynyt ikävän näköisiä, pullottavia suonikohjuja. Luin jostain, että ne voivat kadota raskauden jälkeen. Olen vasta 23v. ja ei ole kivaa jos näin nuorena suonikohjut pullottaa! Kysynkin, onko muita kenellä on/on ollut raskauden aikana suonikohjuja?! Ja miten hoiditte niitä..Tukisukat meinasin mennä ostamaan heti kun mahdollista! Välillä juuri oikeaa jalkaa särkee ja nilkkaan ilmestyy ihan sinisiä isoja läiskiä..mutta ne häviää aina aikanaan! Tosi outoa, koska ekassa raskaudessa mulla ei ollut mitään tällaisia vaivoja. Harmittaa! Kommenttia..
Kommentit (4)
Eli just kans oikeassa jalassa, reiden sisäpintaan tuli sininen kohollaan oleva suonikohju, tai siis monta, melkein kämmenen kokoinen alue. Ostin heti instrusta Sigvaris-tukisukat, polven alapuolelle ylettyvät koska sanottiin että nilkan puristus riittää. Auttoikin aika hyvin, ei tullut lisää sillä kertaa ja ne alkoivat hävitä heti synnytyksen jälkeen, jo siis sairaalassa. Kokonaan ei lähtenyt, haalea violetti läikkä jäi.
Nyt kolmannessa raskaudessa ongelma alkoi heti alkuviikoilla, vanha kohjualue alkoi heti tummeta ja n. rv 15 alkaen näkyy useassa kohdassa tulevan uusia... Tuntuu että päivittäin lisääntyy ja alkaa sieltä täältä kohota. Olen kans alle 30 v ja aika kova paikka kun jalat näyttää tältä, millaisiksi mahtaa kehittyä kun raskautta vielä puolet jäljellä?!
Olen varannut uuden jalkojen mittausajan ja nyt tehdään reisisukka, eli ihan nivusesta asti varpaisiin. Uskon että auttaa ainakin " kipuun" , välillä nimittäin särkee ja pistää ko. kohdista ja polttaa ihankuin kaatuisi jotain kuumaa jalalle. Kallista lystiähän ne tukisukat on, 80 ¿ maksaa mutta ei voi muutakaan tehdä.
Mulle ainakin asia on tosi vaikea, joistakin voi tuntua pikkujutulta mutta itse en välillä pysty muuta ajattelemaan kun murehdin jalkojani. Osta ihmeessä tukisukat ajoissa, ylös asti jos reidessä ongelma! Niin ja tietty jalkoja ylös aina kun mahdollista.
ja tänä aamuna huomasin että muutama suonikohjuista oli pullahtanut tosi ilkeen näkösesti:( Mies jo luuli, että pitääkö tässä lääkäriin lähteä, kun oli niin pahan näkönen. Vaan mulla ainakin tulleet suonikohjut on myös jääneet=(!!!
Mä taidankin heti lähtee ostaa kunnolliset, kun hätävarana on nyt ollu tavallisesta kaupasta saatavat sukat. Joo kohjut tosiaankin särkee ja " pistää" niinku joku kertoi :( Tosi harmillista. Raskausarvet viel menee, kun ne saa piiloon uimarannalla, mut jalkoja ei paljoa voi peitellä! Ne tosiaan häiritsee..harmittaa enemmänkin. Katselin taas tarkemmin ja huomasin, et sisäreidessä ylhäällä kehittyy taas jotain, et mä taidan vuorata koko ruumiini niillä sukilla!!
[color=orchid]Minulle suosittelivat neuvolasta jo ekalla käynnillä tukisukkien hankkimista mittojen mukaan, kun äidillä pahat suonikohjut. Taipumus siis on perinnöllistä. Siispä olen käyttänyt instrusta ostamiani tukisukkia jotain rv11 alkaen lähes päivittäin. Työssä piti olla myös paljon jalkojen päällä, niin auttoivat jaksamaan. Näkyviltä kohjuilta olen säästynyt ainakin toistaiseksi, välillä on jaloissa särkyä sukista huolimatta. Olenkin pitänyt öisin tyynyä jalkojen alla, josta tuntunut olevan apua. Jalkoja kannattaisi myös nostaa aina kun mahdollista ylös. Toisilla kohjut katoaa, mutta yksi työkaveri menossa leikkaukseen juuri raskauden aikana tulleen kohjun vuoksi. Eli yksilöllistä. Jaksamista jalkojen kanssa, toivottavasti kohjut sitten katoaa!
t. ~cadavera&muru~ rv33+6