Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt joulufiilista esille! Kerro teidän jouluaatosta

Vierailija

Mitä suunnitelmia? Jos olet suunnitellut enemmänkin, voit kertoa aikataulunkin! Mitä ruokaa, onko eka paketit vai ruoka? Joulusauna? Käyttekö hautausmaalla?

Sivut

Kommentit (92)

Vierailija

Ei ole mitään ohjelmaa, ei saunaa.
Laittelen ruoat pöytään ja korjaan pois, muut avaavat lahjansa jossain välissä ja minä varmaan katselen oisko aaveellä ketään.

Vierailija

Aamupalaksi riisipuuroa, leipää yms. katotaan jouluohjelmia. Sitten lapset käyvät isällään, ja kun tulevat, käydään hautausmaalla.Kotiin tullessa käydään saunassa. Sitten katetaan pöytä, laitetaan ruuat yms. Syödään rauhassa, paistetaan torttuja, syödään luumurahkaa ja juodaan glögiä. Sitten joulupukki tulee 17 pintaan, antaa pari pakettia nuorimmalle, ja loput paketit avataan pukin lähdettyä. Kun lahjat on avattu, katotaan jouluohjelmia tai mitä kukakin nyt haluaa tehdä.

Vierailija

Aamupalaksi riisipuuroa ja sekahedelmäsoppaa. Sen jälkeen käydään fiilisten mukaan joulusaunassa. Päivälliseksi perinteiset joulupöperöt kinkkuineen ja laatikoineen. Lahjat avataan vasta samusirkan joulutervehdyksen aikana, yleensä siis puoli kahdeksalta. Sitten herkuttelua; suklaata, pähkinöitä, viiniä ja juustoja.

Vierailija

Keitän aamupalaksi riisipuuron ja sen ohessa on koruttomasti pelkkää leipää ja oikeata voita. Kaikki herkuttelu jätetään myöhempään. Kuuntelemme samalla joululauluja. Mantelin löytäjä saa lahjapaketin. Sen olen hankkinut salaa mieheltäkin, että olisi ihan yllätys.

Aamupalan jälkeen alan miehen kanssa valmistella ruokia uuniin. Hän paistaa ruotsalaiseen tapaan mm. lihapullia ja minä teen kalan ja koristeelliset leikkeletarjottimet. Joulupöytämme on lähinnä ruotsalainen, ei ole laatikoita, mutta täytettyjä munanpuolikkaita ja kalaa monessa muodossa.

Yritän saada ihan kaiken valmiiksi joulurauhan julistukseen mennessä. Sitten menemme saunaan koko perheen voimin noin kahden aikoihin. Laitan saunalle kynttilöitä ja tuoreita koivunlehtiä kiuluun, pakastan niitä kesällä.

Syömme kynttilänvalossa viiden aikoihin. Katan pöydän koristeelisesti niin hienosti kuin osaan. Laitan kauneimmat ja kalleimmat astiat. Ruualle kuuluu myös juomat.

Joulupukki tulee kun tiskit on koneessa. Jokaisen lahjat avataan vuorotellen niin, että muut katsovat ja ihastelevat myös. Ilta kestää pitkään ja joululaulut soivat. Lapset syövät iltapalaa, pöydässä on koko ajan tarjolla pasteijoita ja leivonnaisia. Myös juustotarjotin.

Kun pikkulapset nukkuvat, menen vielä miehen kanssa kahdestaan
Saunaan ja
syömme ja juomme lisää.

Vierailija

Ollaan lapseton pariskunta ja vietetään joulu kahdestaan kotona. Viime joulut ovat menneet tällä kasvalla: kuusi haetaan ja koristellaan pari päivää aiemmin, ostokset tehdään edellisenä iltana. Aattoaamuna herään noin kympin maissa, mies on jo keittiössä tekemässä riisipuuroa. Hitaan aamupalan jälkeen käydään rauhallisella kävelyllä. Takaisin tullessa, noin yhden maissa, kokataan illan ruoat - viime jouluna oli hitaasti kypsytettyä pataa, graavi- ja kylmäsavulohta, lohimoussea, bataattilaatikkoa, fetasalaattia ja suklaamoussea. Kun ruoat on uunissa, juodaan lasilliset viiniä ja käydään saunassa.

Saunan jälkeen alkaa olla jo hämärä, kello noin viisi. Sytytän kynttilät ja katan pöydän, mies ottaa ruoat uunista ja kantaa pöytään. Syödään.

Ruoan jälkeen keitetään glögiä, vaihdetaan lahjat, pelataan lautapeliä, rakastellaan. Yleensä katsotaan myös jokin leffa.

Joulupäivänä nukutaan pitkään, tapanina menemme sukulaisille.

Vierailija

Isä alkaa humaltua puolen päivän jälkeen, vaikka missään ei näy alkoholijuomia.

Äiti laittelee jouluruokia, mutta olemuksesta näkee, kuinka häntä surettaa, ahdistaa ja itkettää...isän humala? Suru muiden perheenjäsenten puolesta? Kaipuu jonnekin muualle kuin meidän elämässä epäonnistuneiden tyttärien kanssa vietettävään jouluun?

Käsin kosketeltava tuskaisuus vallitsee.

^ Tuollainen joulu meillä oli lapsuuskodissani. Kun muutin pois, olen nauttinut joka joulu tuskattomasti: yksin kotonani ja aidosti nauttinut siitä, että ahdistusta ei ole.

Tonttu

Meillä minä herään aamulla keittämään puuron ja paistmaan aikaisemmin raakana pakastamani karjalanpiirakat ja joulutortut. Lapset ja mies herää myös jossain vaiheessa ja katsellaan joulupukin kuumaa linjaa ja syödään aamupala. Tänä vuonna varmaan syödään kotona jouluateria ja mennään sitten miehen vanhempien luo joulukahveille. Siellä jaetaan varmaan yhdessä lahjoja. Illalla minun vanhempani käyvät meillä kahvilla ja joulupukki (isäni) käy vähän ennen vanhempieni tuloa ja tuo loput lahjat :D

Ilta ollaan vaan, otetaan miehen kanssa lasilliset viiniä tai portviiniä, syödään ja käydään vielä ehkä ulkona laskemassa mäkeä tai jotakin. Saunassa ei käydä tänä vuonna kun sauna on remontissa :(

Vierailija

Ei mitään tietoa tästä joulusta. Jos äiti on kotona vietetään joulu heillä kun äiti ei jaksa vierailla missään. Jos äiti sairaalassa, niin varmaan aamupäivä vietetään siellä jonka jälkeen isä tulee meille syömään.
Kaikki siis auki vielä, riippuu äidin kunnosta.
Eipä huvita koko joulu tänä vuonna äidin tilanteen takia.

pulutossu
Seuraa 
Liittynyt13.9.2015

Minä olen uskovainen kristitty mutta en jotenkin ole koskaan oppinut viettämään joulua, en pidä tonttu/joulupukkijutuista vaikka Lappi-fani muuten olen, jouluruokakin on aika etovaa ja suurimpaan osaan joululauluista ehtii jo marraskuussa mennä hermot. Minun ja mieheni aatto on sellainen, että mies menee vanhempiensa, sisaruksiensa ja näiden lasten luokse viettämään joulua puuroineen, hautausmaineen, joululauluineen, rosolloineen ja joulukuusineen, minä menen yleensä äitini luokse syömään pikaruokaa ja katsomaan leffaa. Se on juuri minulle sopiva joulu.

Vierailija

Tehdään työvuorot. Sitten lenkille, ehkä saunaan. Laitetaan jotain sapuskaa (ei niin perinteistä jouluruokaa), avataan muutamat paketit, napostellaan herkkuja ja olla möllötetään sohvalla, katotaan joku leffa tms. Koti on koristeltu ja tunnelmavalaistu, takkatuli laitettu. Kuusi on joka joulu. Kyläreissu jouluruokineen joulupäivänä. Kaksi aikuista.

Vierailija

7, oletko koskaan kysynyt äidiltäsi mitä hänelle todella kuuluu? Ollut kiinnostunut hänestä ihmisenä ja kysynyt onko hän jostakin onneton tai onnellinen?

Vierailija

Viime jouluna oltiin etelässä lomalla. Siellä oli jouluohjelmaa, sellaista iloista menoa. Uitiin altaassa. Tänä jouluna mennään Suomessa valmiille joululle. Meillä on 5-henkinen perhe. Syödään hyvin täysihoidolla, käydään jonakin päivänä ratsastamassa ja uimassa, avattiin saattaa kuulua nuo huvit. Ehkä hiihdetään tai luistellaan, jos huvittaa. Olla möllötetään. Lapset saa jokainen noin 5 lelua/peliä ja ehkä jonkun kirjan tai vaatetta sukulaisilta. Me aikuiset saadaan suklaata, ei yleensä muuta. En välitä lahjoista ja vihaan kokkaamista, joten olemme viimeiset 8 vuotta viettäneet joulun muualla kuin kotona.

Vierailija

Aamulla ihan tavallinen aamupala. Ennen puoltapäivää mennään vanhempien luokse, kuunnelkaa joulurauhan julistus, syödään riisipuuroa ja juodaan kahvit. Vaihdetaan jouluruokia sisaren perheen ja vanhempien kesken.

Mennään kotiin, neljältä Johanneksen kirkkoon. Sen jälkeen valmistellaan illallista, joka meillä syödään noin klo 19 alkaen.

Joulupäivän aamuna syödään brunssi ja sen jälkeen jaetaan kuusen alle yön aikana ilmestyneet lahjat. Tämä tapa on perua Kanadan vuosilta. Lapsista se on ihan parasta joulussa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat