Pomon hampaissa

Vierailija

Haluaisin vähän tietoa ja mielipiteitä asiaan ennenkuin nostan kissan pöydälle. Eli aiheena on pomo.

Olen ketjuliikkeessä töissä, myyjänä. Minulla on ollut 25-30h /vko. Meitä myyjiä on yht. 7 työntekijää. Yksi heistä on 0 tuntilaisia. Esimies ei tee myymälätyötä ollenkaan. Olen tässä pitkän aikaa jo ollut sitä mieltä, että pomo ei kohtele meitä "rivimiehiä" samanarvoisesti. Varsinkin tämä minusta näkyy työvuoroissa / vapaiden antamisissa. Toisten kohdalla vapaat aina pyritään samaan niin, että niitä olisi mahdollisimman paljon yhdessä. Minun kohdalla asia on niin, että minulla on yksittäisiä vapaita siellä täällä. Olen pitänyt kirjaa vuoroista ja minulla on toistakymmentä iltavuoroa enemmän kuin toisilla, vähemmän aamuja ja viikonloppuja..minun toiveita ei ole vuoden aikana toteutettu x3, toiset ovat saaneet aina toiveet läpi. Minulle ei ole selitetty miksi en saanut toivetta toteutumaan. Vuorot vaan lätkästään seinälle. Meillä on toivelista joka kk ja siihen voi laittaa toiveita esiin.

Toisilla alkaa lomat aina vapailla..oli sitten viikonloppu tai keskellä viikkoa. Minulla alkaa loma aamu tai iltavuorolla ja päättyy iltavuoroon. Toiset saa myös loman loppuun vielä jatkoa vapailla. Meillä oli viime vuonna joulun alla 5 sellaista vuoroa, mitä kukaan ei oikein halua tehdä. Silloin meitä oli 4 työntekijää ja minä tein noista vuoroista 2. Tänä vuonna noita vuoroja on 2 ja meitä on 7 tekijää. Minä teen nyt noista toisen. Meillä on myös työntekijöitä, joita ei ollut samaan aikaan viime vuonna. Muut siis sai nyt taas vapaata!

Viikonloppuvapaita ei tahdo saada kuin toivomalla ja jos silloinkaan. Nyt olen tehnyt esim 7 viikonloppua putkeen töitä..toisilla vapaita on ollut joka toinen tai joka kolmas viikonloppu. Joskus joka viikonloppu. Jotkut saavat nyt esim. Joulukuussa joka viikonlopun vapaaksi, koska ovat myös talvilomia pyytäneet siihen. Se tietää sitä, että minä olen taas joka viikonlopun töissä.

Jos minä käyn kysymässä toiveita vapaille tai loma-ajankohdan toiveista, minut torpataan aina tylysti sanomalla, että ei voi mitään luvata (pomo), että hänen pitää ajatella muitakin. Noh, minulla ei esim. ole talvilomaa. Viime kesänä oli 1,5vko ja seuraavat lomat on ensi kesänä. Viime kesänä sain käydä aika tiukan keskustelun miksi haluaisin pitää loman heinä-elokuun vaihteessa. Siis tämän minun 1,5vko kun toisilla oli ne 4vko. Toiset saivat lomatoiveensa heti toteutumaan, heille luvattiin samalla kysymällä, että saavat loman siihen mihin halusivatkin. Minun lomatoiveen aikana kukaan muu ei ollut toivonut omaansa ja toiset työntekijät olivatkin ihmeissään miksi en mukamas voisi lomaani siihen saada. No sain sen, mutta ei se kivalta tuntunut sille lähteä, kun minusta tuntui siltä, että minä en sitä nyt sitten pomon mukaan ansaitsisi silloin. En tiedä milloin olisi ollut sitten oikea aika?

Muita pieniä simputuksia tapahtuu muissakin vuoroissa. Jotkut viikot on niin, että teen pelkkää sulkuvuoroa koko ajan kun toisilla vuorot vaihtelevat. Vapaat alkaa yleensä iltavuorosta kun toisilla alkaa aamuvuorosta.

Eniten tästä tietysti kärsin henkisesti minä. Mutta minulla on 2 pientä lasta, joista toinen alle kouluikäinen ja mieheni joutuu kaikki illat ja viikonloput lapset hoitamaan yksin. Onneksi hän tekee toimistotyötä. Mieheni on ihan loppu ja niin olen minäkin. Tuntuu, että en näe lapsiani koskaan, sillä nuorimmainen on aina jo nukkumassa ku tulen töistä. Aamusin näen koululaista tunnin ja pienempää työvuorojen mukaan 2-4h. Ilalla näen kouluaisen sen toisen tunnin verran. Vapaita minulla on 2 / vko, mutta kun nekin on monasti erillään niin ei yhden päivän aikana kovin paljon mitään kerkeä.

Olen myös ihmetellyt 0 h käyttöä..eikö heitä voisi käyttää juuri viikonlopputöihin (ovat opiskelijoita) antamaan vapaata meille vakkareille? Hänellä on 1-2 vuoroa kk.

Kuullostaako tämä normaalilta ja oikeudenmukaiselta? Tahtoisin rehellisiä mielipiteitä, kuvittelenko vai onko pomoni toiminnassa epäkohtia? Miten voin tähän puuttua ? Jos menen näistä sanomaan, uskon, että oloni töissä muuttuu entistä tukalammaksi. Pelkään myös potkuja. Työntekijöitä meille on palkattu muutenkin lisää, ihan vakkareita, tarjoamatta ensin meille vanhoille vakkareille lisätunteja. Nyt kun meitä on "liikaa", meillä on tunnit laskeneet.

Kommentit (9)

Vierailija

Itse tekisin niin että kysyisin liitosta neuvoa ja sitten ottaisin yhteyttä pomosi esimieheen. Uhkailisit mahdollisilla toimenpiteillä liiton kautta, ei mikään ketjuliike halua lähteä siihen soppaan joten pomosi saa haukut. Ja toinen mahdollinen juttu on näpäyttää pomoa saikuttamalla jos tuntuu että vuoroja jaetaan epäreilusti. Antaa pomolle vähän lisämotivaatiota miettiä vuorolistoja tarkemmin.
Älä missään nimessä mene suoraan ottamaan asiaa pomon kanssa puheeksi, se on heikkouden merkki ja voi hankaloittaa tuota saikuttamista.

Vierailija

Kakkonen antoikin jo hyvät vinkit.

Saikuttaminen nyt sinällään ei ole oikein, mutta joskus niin on vain pakko tehdä (olen tätä mieltä, vaikka itse olen viimeisen viiden vuoden aikana ollut yhteensä 3päivää sairaslomalla).

Saa sitten pomo miettiä miten vuorot järjestää.

Ota tosiaan yhteys liittoon ja pomon esimieheen. Esimiehelle voit kertoa saman kuin nytkin, koska oma pomosi tosiaan jostain syystä syrjii sinua.
Ja ala etsiä muita töitä tai jos mahdollista, pyydä siirtoa saman ketjun toiseen pisteeseen.

Vierailija

Ap.
Itse mietin tuota saikkua myös. Mutta olen aina ollut tunnollinen ja tehnyt työni kunnolla, olin viime talvena 3pvä poissa keuhkoputken tulehduksen vuoksi. Siinä oli vapaa vielä mukana. Eli 4pvä. Millä syyllä mukamas saisin saikkua? Enhän voi terveenä lääkäriin mennä..

Liittoa olen miettinyt, mutta ei minun oloni töissä paremmaksi muutu. Pomoni pomo on samanlainen. Paska valuu alaspäin.... varmasti tukee taas minun pomoani jos liitto alkaa näykkimään. En uskalla siihen lähteä. Töitä etsin, mutta ei niitä ole. Koulua mietin, jos hakisi kevään hauissa.

Vierailija

Ei voi olla 7 viikonloppua peräkkäin. Eikö se ole laissa, että pitää olla vähintään joka 7. viikonloppu vapaata la-su?

Ilmoita esimiehelle riittävän selväsanaisesti, mieluummin kirjallisesti tai e-mailina, että vaadit tasapuolista kohtelua ja vapaita asiallisesti.

Red

Omista oikeuksistaan joutuu pitämään kiinni, on paljon heikkoja esimiehiä jotka laiminlyö lakisääteisiä velvoitteitaan.

Eri asia on uskallatko nostaa ongelman esiin? Jatkuuko tilanne samanlaisena jos et tee mitään? Mikään ei muutu jos ei muuta mitään. 

Tilanne on varmasti ahdistava, koita jaksaa ja pyydä esimiestäsi kuuntelemaan ja kerro tilanteesi ja pyydä tasapuolisuutta työvuorojen jakoon. Näytä hänelle oma työvuoro-kirjanpitosi. 

Pysy itse rauhallisena ja lujana esimiehesi kohdatessasi; hänelläkin on esimies jonka puoleen voi kääntyä jos asiat ei muutu.

Jos alat uupua ja joudut sairauslomille työterveyshuolto puuttuu asiaan mutta kannattaako asian ajautua siihen pisteeseen, työkykyään pitää myös ajatella ja puolustaa omia oikeuksiaan.

Voimia sinulle ja jaksa puolustaa oikeuksiasi - älä jää yksin, rohkeutta.

Grrr

Oman pomosi esimiehellä on myös joku pomo jolle voi ilmoittaa että nämä kaksi eivät noudata lakia - eli ilmoitus joko ylimmälle pomolle tai sitten liittoon.

Hyvä tapa olisi itse antaa heille mahdollisuus korjata menettelyään mutta jos ei asiat muutu joutuu liitto puuttumaan asiaan, he myös seuraavat tilannetta.

Ammattitaidottomia nämä tyypit, sitä kannattaa ihmetellä ääneen heidän pomolleen ja ilmaista halukkuus viedä heidän työpaikkansa! Perustella työhyvinvoinnin merkityksellä tuottavuutteen ja miten kalliiksi poissaolot ja jatkuva rekrytointi tulee työantajalle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ap.
Itse mietin tuota saikkua myös. Mutta olen aina ollut tunnollinen ja tehnyt työni kunnolla, olin viime talvena 3pvä poissa keuhkoputken tulehduksen vuoksi. Siinä oli vapaa vielä mukana. Eli 4pvä. Millä syyllä mukamas saisin saikkua? Enhän voi terveenä lääkäriin mennä..

Liittoa olen miettinyt, mutta ei minun oloni töissä paremmaksi muutu. Pomoni pomo on samanlainen. Paska valuu alaspäin.... varmasti tukee taas minun pomoani jos liitto alkaa näykkimään. En uskalla siihen lähteä. Töitä etsin, mutta ei niitä ole. Koulua mietin, jos hakisi kevään hauissa.

Olet saanut hyviä neuvoja, loppu on itsestäsi kiinni. Ihme vinkumista, jos et uskalla tarttua ongelmiin jäät ovimatoksi. Uskon että pomosi on huomannut että olet hissukka, siksi saat paskat vuorot ja ne ketkä uskaltavat pitää puolensa saavat paremmat.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat