Voiko tämä olla joku mielenterveyden häiriö? Miehestä..

Vierailija

Eli mies on nyt hiljattain alkanut puhumaan aivan koko ajan. Aina ollut puhelias ihminen, mutta nyt saattaa tulla esim. Meillä minun ystävilleni selittämään niin paljon jotain asiaa etten saa ollenkaan suunvuoroa ennen kuin huomautan asiasta. Neuvolan terveydenhoitajalle selittää omia kuulumisiaan ja jää juttelemaan kaupan kassalle, kunnes sanon että nyt pitää lähteä.

Toinen muuttunut asia on että tekee aivan koko ajan ruokaa. Tämä olisi kai positiivinen asia, mutta saattaa tehdä 2-3 eri ruokaa päivässä ja emme tosiaan saa aina syötyä kaikkea, varsinkin kun itsellä on laihdutus projektina ja anniskoot on pieniä. Saattaa tehdä esim. aamulla jauhelihakeiton ja illalla kanaa ja riisiä ja vielä päivällä ehkä jotakin. Seuraavana päivänä tekee taas lisää ruokaa vaikka jääkaappi pursuaa.

Viimeisin uusi piirre on ihmeellinen pelkääminen ja voivottelu. Saattaa purskahtaa ettei uskaltaisi päästää minua ja lasta 30km päähän koska pelkää matkalla sattuvan jotain. Tästä yleensä hermostun ja sanon että täytyyhän nyt normaalisti liikkua kotoa. Sääliä kai pitäisi kun oikeasti pelkää, mutta kun se voivottelu raivostuttaa.

Nämä on tosiaan ihan uusia piirteitä, yhdellä tuttavalla oli hieman samankaltaisia ennen skitsofrenian puhkeamista. Mutta luulisin ettei skitsofrenia voi puhjeta enää mieheni ikäiselle. Mitä mieltä?

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Mutta kai psykoosille on joku edeltävä syy tms? Masentuneelta ei ole vaikuttanut. Ja muuten kiitos linkistä :D Siitä nimittäin tuli mieleen että mies ei tosiaan enää halua eikä pysty harrastamaan seksiä. Sanoo olevansa niin huolestunut. Ap.

Vierailija

Alzhaimer? Jotain on nyt pahasti vialla pääkopassa. Osaako selittää itse miksi tekee liikaa ruokaa ja puhuu niin paljon? Minä raahaisin miehen yksityiselle ja kertoisin lääkärille myös kahden kesken havaitsemistani outouksista. Aivojen kuvaaminen olisi tietty kiva.

Vierailija

Psykoosi voi tulla ihan kirkkaalta taivaalta. Hae teille apua. Jos mies on jo nyt noin sekaisin, et halua, että miehen huoli muuttuu ideaksi perheen surmaamisesta, jotta säästyvät maailman pahuudelta.

Vierailija

Minun ehdotuksena on joko mania tai psykoosi. En näe tuossa kamalasti psykoottia piirteitä, mutta en ihmettelisi, vaikka niitä alkaisi pulpahtelemaan.

Vierailija

On niin huolissaan ja stressaantunut, että pakko tehdä jotain koko ajan ja puhuminen muiden kanssa vie ajatukset muualle. Nyt pitäisi saada tuo huolehtimiskierre loppumaan, ja siihen tarvitaan yleensä ulkopuolista apua. Se vaan pahenee, mitä enemmän niitä pelkoja pyörittelee. Onhan noita artikkeleita netti pullollaan ja kirjoja, niistä voisi ainakin aloittaa odotellessa.

Vierailija

Minun ehdotukseni on se, että miehesi on huolissaan sinun laihdutuksesta ja kokee siitä mustasukkaisuutta. Oletko siis laihtunut ja onko ulkomuotosi muuttunut parempaan?

Vierailija

Keski-iän kriisi ei vielä sovi kuvaan, kun on 33v. Manian tai psykoosin alkua ehkä voisi olla. Koskaan aiemmin ei ole ollut mitään mt-ongelmia, joten kuin salama kirkkaalta taivaalta olisi puhkeamassa. Olen yrittänyt saada juttelemaan yhdessä ja yksin ammattilaisten kanssa, mutta ei suostu puhumaan. On enemmän huolissaan fyysisestä terveydestä, kävi vasta verikokeissa ja maksa-arvot olivatkin vähän koholla vaikka ei ole ylipainoa eikä käytä juuri alkoholia. Tiedä sitten voiko joku fyysinen aiheuttaa tätä? Ap.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat