Onko koululaisilla vielä pulpettivihkoja?

Vierailija

Tulipa äsken oikein kultainen muisto mieleen :) Ala-asteella, tai ainakin ihan ensimmäisillä luokilla, meille jaettiin koulukirjojen ja ainekohtaisten vihkojen ohella myös pulpettivihko. Tavallinen, tyhjä kouluvihko. Se oli tarkoitus pitää omassa pulpetissa, ja siihen sai piirrellä tai kirjoitella ihan omia juttuja, jos halusi. Siihen piirusteltiin esimerkiksi tuntien alussa, kun olimme päässeet jo sisälle luokkaan, mutta opettaja oli vielä opettajainhuoneessa, tai ruokatunnin päätteeksi, jos sai syötyä ennen välitunnin alkamista (meillä ei ollut ruokalaa koulussa, vaan söimme omilla pulpeteillamme). Tietysti myös talvisin, kun oli niin kova pakkanen ettei tarvinnut mennä ulos välitunnille, silloin oli ainakin minun pulpettivihkoni kovassa käytössä.

Sinne piirreltiin mörköjä ja labyrintteja, kukkaisia, omenia, eläimiä, kaikkea kivaa. Jotkut sivut sutattiin lyijykynällä ihan mustaksikin, silloin kun sille päälle sattui. Tai sitten mustattiin vain osa vihon ruuduista ja osa jätettiin valkoisiksi, niin että paperille jäi hauskoja kuvioita. Jotkut repivät aina silloin tällöin sivun irti omastaan ja tekivät paperilennokin, minä muistan kerran leikakkeeni pulpettivihkostani "arpalippuja" toisille oppilaille. Piirsin väriliidulla kuvion ja väritin koko lipun sitten mustalla väriliidulla, niin että mustaa raaputtamalla sai kuvion näkyviin. Tietyllä kuviolla saattoi voittaa esim. sinitarran palasen tai pyyhekumin. Sitten kun vihko täyttyi, niin opettajalta sai uuden.

Onko teidän lapsillanne koulussa pulpettivihkoja?

Kommentit (3)

Vierailija

Omalla pojallani ainakin on. Juuri toi kotiin näytille että näen mitä hän on piirtänyt. Yllätys, vihko oli täynnä Minecraft-kuvia :D

Vierailija

on ihan yleinen tapa vielä. Tosin nykyään ei ehkä enää saa rajattomasti uutta vanhan täyttyneen tilalle, itse ainakin korostan oppilaille, että pulpettivihkoakin käytetään huolella (eikä siis niin, että sutaistaan yhdelle sivulla pari viivaa ja sitten onkin jo seuraava sivu käytössä).

Pulpettivihko taitaa olla oppilaiden suosikki ja on pulpettikirjan rinnalla.

terveisin erä ope

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat