Siis miksi lääkäri ei huomioi yksittäisiä verenpaineen mittauksia vaan vain keskiarvot?!

Vierailija

Mulla on ollut pitempään hankalaa löytää oikea verenpainelääke ja lääkärissä käydessä lääkäri tuijottaa aina vain esim. kuukauden mittausten keskiarvoa eikä sitä, että välillä verenpaine voi olla jopa 170/112! Eikö pitäisi ottaa kantaa tuohon korkeimpaan arvoon, kun kuitenkin ne keskiarvotkin on koholla?!

Kommentit (6)

Vierailija

No kun monet asiat voi vaikuttaa yksittäiseen verenpainearvoon. Siksi katsotaan trendejä, vaikka niitä keskiarvoja, pitemmällä aikavälillä. Kohollahan tuo on jotta jotain tarttis tehä.

Vierailija

Siksi, että meillä kaikilla on ns. verenpainepiikkejä eikä niitä voi täysin poistaa, ja esim. elinvaurioiden kannalta pitkän ajan keskiarvo on se, mikä ennustaa niitä parhaiten. Tietysti jos piikkisi olisivat todella huippukorkeita, ne voisivat jo sinällään aiheuttaa vaikkapa aivoverenvuodon, mutta nuo sinun kuvaamasi arvot eivät sitä vielä ple.

Vierailija

On koholla, mutta kun keskiarvot jää esim. tuosta korkeimmasta mittauksesta niin lääkäri antaa vain elämäntapaohjeita. Eli keskiarvot yleensä jotain 145/97. 

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut pitempään hankalaa löytää oikea verenpainelääke ja lääkärissä käydessä lääkäri tuijottaa aina vain esim. kuukauden mittausten keskiarvoa eikä sitä, että välillä verenpaine voi olla jopa 170/112! Eikö pitäisi ottaa kantaa tuohon korkeimpaan arvoon, kun kuitenkin ne keskiarvotkin on koholla?!

Minulle kävi niin, että erikoissairaanhoidon polilla aloitettiin saman tien verenpainelääkitys. Verenpaine oli huomattavan korkea, ollut jo pitkään ja sain toimivan lääkityksen sisätautilääkärin avulla. Kannattaa hakeutua erikoislääkärin puheille. Tk-lääkärit eivät osaa lääkkeiden hienosäätöä, minulla oli jo muutoksia sydämen vasemmassa kammiossa. Nyt lukemat ovat ihanteelliset ja elämänlaatu on parantunut.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat