Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka nopeasti psykoterapian pitäisi alkaa vaikuttaa

Vierailija

Onko mahdollista ettei se jostakin syystä tehoa sen enempää kuin ystävälle avautuminen?

Kommentit (10)

Vierailija

Pätevänkin terapeutin kanssa voi mennä vuosia, erityisesti analyyttisessa psykoterapiassa. Kognitiivinen on ilmeisesti ratkaisukeskeisempää, joten tuloksia huomaa ehkä nopeammin. Riippuu ihan siitä kuinka syvällä sun ongelmat ovat ja minkä tyyppisiä.

Vierailija

Terapian vaikuttavuuteen vaikuttaa eniten hyvä yhteistyösuhde terapeutin ja asiakkaan välillä. Ensin pitää oikeasti päästä ongelmiin käsiksi ja uskaltaa sanoa ja kokea vaikeat asiat ja tunteet terapiassa, sitten voi alkaa työstää niitä. On varmasti kauhean yksilöllistä miten nopeasti ja millä tavalla terapia vaikuttaa. Tietysti jos missään vaiheessa ei ole tuntunut että saisi mitään apua tai jos kokee että yhteistyösuhde on huono, pitäisi vaihtaa terapeuttia. Ja eihän mikään hoito kaikille toimi. Itse koin ison avun jo ensimmäisten viikkojen aikana mutta meni kolmisen vuotta niin että terapia oli myös raskasta kun vaikeita tunteita käytiin läpi. Sitten helpotti ja tulin kyllä ehjemmäksi ihmiseksi mielestäni. :)

Vierailija

On täysin mahdollista että se ei vaikuta lainkaan. Ei minkään hoitomuodon vaikuttavuus ole 100% eikä varsinkaan psykiatriassa. Been there.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
On täysin mahdollista että se ei vaikuta lainkaan. Ei minkään hoitomuodon vaikuttavuus ole 100% eikä varsinkaan psykiatriassa. Been there.

Ja pahimmassa tapauksessa sen vaikutukset on vain negativiisia kuten omalla kohdallani kävi

Vierailija

Ei se välttämättä vaikuta koskaan mitään. Kokeilin itse aikanani montaa eri terapeuttia, jotka edustivat eri terapiasuuntauksia. Ei niin mitään hyötyä.

Vierailija

Samaa mietin. 6kk nyt 2xvko. Menetetty raha ja aika alkaa tympiä, kun mitään ei saa takaisin. Ongelmista puhuminen ei ole ollut vaikeaa. Nyt ne on jo melko perin juurin terapeutille kerrottu enkä keksi jutun juurta. Tiedän, että vaikutukset voi tulla myöhemminkin, mutta mikähän olisi sopiva aika odottaa. Olen psykoanalyyttisessä terapiassa, mikä saattoi olla virhe valinta. En perusta unien tulkinnasta, mutta äitisuhteeni on erittäin vaikea.

Vierailija

En tajua miksei ihmiset käytä omaa järkeään näissä terapioissa. Minä mietin tarkkaan millaista terapiaa ja millaiselta terapeutilta haluan. Keskustelimme myös alkuun pelisäännöistä ja tavoitteista. Edelleen jos haluan jotain tiettyä apua, pyydän sitä. Ei terapeutti kuitenkaan ihmeiden tekijä tai ajatusten lukija ole. On koko ajan itsekin kommunikoitava. Siis muitakin kuin niitä ongelmiaan.

Vierailija

Samaa mietin. 6kk nyt 2xvko. Menetetty raha ja aika alkaa tympiä, kun mitään ei saa takaisin. Ongelmista puhuminen ei ole ollut vaikeaa. Nyt ne on jo melko perin juurin terapeutille kerrottu enkä keksi jutun juurta. Tiedän, että vaikutukset voi tulla myöhemminkin, mutta mikähän olisi sopiva aika odottaa. Olen psykoanalyyttisessä terapiassa, mikä saattoi olla virhe valinta. En perusta unien tulkinnasta, mutta äitisuhteeni on erittäin vaikea.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Etenkin psykoanalyyttinen / psykodynaaminen terapia on tunnettu huonosta vaikuttavuudestaan! Tästä oli muistaakseni jokin tutkimuskin, muistaakseni Ruotsissa eivät julkisella korvaa psykodynaamista, koska tulokset ovat keskimäärin niin huonot.

Ei terapia silti kaikkia auta, vaikka olisi kognitiivistakin. On ihan mahdollista että hyvä ystävyyssuhde kannattelee paremmin kuin huono terapiasuhde (ja ei, ystävä ei ole terapeutti eikä häntä pitäisi liian rankoilla asioilla kuormittaa). Terapiassa iso osa on silläkin, että osaako oikealla tavalla jättäytyä terapeutin kannateltavaksi... Kovin itsenäiselle ja analyyttiselle persoonalle ei ehkä kovin luontevaa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat