Miten suhtaudut rasistisesti kommentoivaan sukulaiseen? Miten tulisi suhtautua?

Vierailija

Appeni on todella varma siitä, että hän tietää, miten maa makaa ja millaisia ovat maahanmuuttajat - nimenomaan yhtenä ryhmänä. Ikävä kyllä, joudun hänen kanssaan samaan kahvipöytään muutaman kerran vuodessa. Nämä tilanteet vaivaavat ja harmittavat minua, mutta vaikea niitä välttääkin on. Pahimpiin möläytyksiin joskus kommentoin, mutta enimmäkseen vain tunnen vaihtelevasti ällistystä, ärtymystä ja myötähäpeää. En todellakaan halua jättää omia lapsiamme tämän miehen vaikutuspiiriin. Toisaalta tuntuu, että tilanteet olisi hyvä ohittaa nopeasti, etteivät lapset kuulisi tai joutuisi osallistumaan ikävään tilanteeseen - toisaaalta koen velvollisuutta puolustaa moraalisia käsityksiäni ja ihmisarvoa.

Kommentit (11)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Toisaalta lapsesi tulee kuulemaan tuollaista puhetta elämässään muutenkin, joten opeta heille kuinka siihen kannattaa suhtautua.

Totta. Olen opettanutkin. Tähän mennessä papan puheet ovat osuneet tilanteisiin, joisa lapset ovat olleet eri huoneessa. Väittely olisi ehkä houkutellut heidät paikalle. En usko, että vanhan miehen mieltä voi muuttaa, joten siinä mielessä väittely on turhaa.

Ap

Vierailija

Meillä vierailee tuollainen naapurin törkyturpa, jonka mielipiteet maahanmuuttajista on sinänsä oikeutettujakin osittain, mutta ääneen sanotut keinot asian hoitamiseksi ei ole painokelpoista, tervettä eikä laillista.

Itse kyllä olen sanonut ihan suoraan että mesoa kotonasi, enkä halua lasteni kuulevan mitään sellaista. Itseänikin ärsyttää. Kyllä aikuisen pitää sen verran tilannetajua omata, että suodattaa edes pahimmat lapsilta. Ja jos kerran on kova suustaan, pitää olla valmis saamaan kritiikkiä ihan samalla mitalla.

Itse näen pakolaisasian lasteni kohdalla siten, että kasvatan heidät varovaisuuteen ja terveeseen itsesuojeluvaistoon faktoilla (etenkin tytöt), mutta pääpiirteittäin annan heidän kerätä muut kokemukset heistä ihan itse oman kokemuksensa kautta.

Vierailija

Mulla kyseinen sukulainen onneksi asuu niin kaukana että rasistiset jutut välittyy vaan facebookin kautta. En yleensä reagoi niihin suoraan mitenkään, joskus omalle seinälle postaan oikaisevia linkkejä. Toisaalta asumme ulkomailla ja sellaisessa paikassa jossa on runsaasti maahanmuuttajia, joten uskon lapsen kokemuspohjan jo antavan suojaa pöljimpiä juttuja vastaan.

Vierailija

Appesi luultavasti haluaa kritisoida maahanmuuttoon liittyvää politiikkaa, mutta ei pysty, ehkä tunnekuohussaan, pitämään asioita erillään. Puhu hänen kanssaan, esitä toivomus, ettet halua lastesi kuulevan asioita, joita eivät vielä osaa käsitellä.

Vierailija

Ihmisillä nyt vaan on mielipiteitä. Anna olla. Yhden asian ihmiset ovat rasittavia, mutta vielä paljon rasittavampia ovat nämä inkuttajat, jotka provosoituvat heti kun jonkun mielipide on heistä väärä, ja siinä sitä mennään. Tosi usein muut vieraat yrittävät sinnikkäästi ilmaista, että menkää kahdestaan jonnekin määkimään toistenne päälle, ketään täällä ei ole hetkeen kiinnostaneet teidän IKUISESTI kestävät väittelynne uskonnosta, politiikasta tai maahanmuutosta. Mutta ei. 

Lapsienkin täytyy kasvaa maailmaan jossa ihmiset ajattelevat asioista eri tavalla. Ne ajat, jolloin suomalaiset näyttivät samalta ja ajattelivat suurin piirtein samoin, ovat menneet. Siitä hilpeänä jäänteenä on oletus siitä että kaikkein pitäisi olla samaa mieltä, SEKÄ oletus siitä, että kaikki ei-suomalaiset ovat myös samaa mieltä jostain asiasta.

Papalla ja irakilaisella on todennäköisesti sama mielipide somalialaisista. Ja papalla ja somalialaisella sama käsitys irakilaisista. Ja irakilaisella ja somalialaisella sama käsitys papasta. Kaikki ne on yhtä mieltä siitä, että toisen rodun edustaja on vähän alempaa rotua. Pappa on mielipiteineen hyvin kansainvälinen ja enemmistössä, sinä ap vähemmistössä, mietihän sitä.

Vierailija

Kas kummaa, kun on taas välistä poistettu viestejä. Niissä oltiin eri mieltä Sanoma Oy:n mamutuskampanjan kanssa - mitään alatyyliä tai törkyä niissä ei ollut, oltiinpahan vain eri mieltä.

Vierailija

Kysynpä saman kuin eilen viestissäni numero 3: onko nyt kysymys rotuerottelupuheista elli rasismista vai maahan tulevasta ihmisvyörystä? Ne eivät ole nimittäin välttämättä missään tekemisissä toistensa kanssa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat