Hoitolapsen pukeutumisen hankaluudet

Vierailija

Käyn epävirallisena hoitotätinä silloin tällöin iltapäivisin katsomassa ja ulkoiluttamassa erästä pientä koululaista. Äidiltä tulee ohjeet, mitä vaatetta ulos laitetaan, ja usein pitää laittaa myös kurahousut jalkaan. Lapsi pukee reippaasti kaikki muut vaatteet, mutta kurahousujen laittaminen tuntuu välillä tosi hankalalta, koska lapsi ei haluaisi niitä laittaa. Itsestäkin tuntuu vähän tyhmältä, kun olisi tarkoitus viettää ulkona mukavaa aikaa lapsen kanssa, niin sitten pukemisessa tulee usein paha mieli. Ei tietenkään ole minun asia ottaa kantaa, onko ne kurahousut tyhmät tai turhat, vaan äidin ohjeen mukaan tietysti pukeudutaan. Välillä pukeminen hoituu puhumalla, välillä olen nopeuttanut uloslähtöä laittamalla kurahousujen henkseleitä ja lahkeita ja sujauttamalla kurahanskat lapasten päälle.
Onko teillä ohjeita amatööritädille? Onko lapsen pukemisessa auttaminen enää sopivaa vai pitäisikö vaan odottaa, että lapsi itse pukee, vaikka se kestäisi kuinka kauan?

Kommentit (11)

Vierailija

Kyllä pitäisi itse pukea. Keskustele äidin kanssa. Hän voi sitten päättää, voisiko kuravaatteet jättää jo pois tai sitten hän tekee lapselle selväksi, että ne puetaan kiukuttelematta.

Vierailija

Voisiko olla niin, että lapsi ei uskalla äidille kiukutella, mutta kokeilee rajoja, kun on vieras täti? Eikä äiti edes tiedä tallaisista hankaluuksista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla niin, että lapsi ei uskalla äidille kiukutella, mutta kokeilee rajoja, kun on vieras täti? Eikä äiti edes tiedä tallaisista hankaluuksista.

Varmaankin juuri näin. Lapsiraukka nolostelee kuriksia, kun on perheen ulkopuolinen paikalla.

Vierailija

No hyvänen aika, tietenkin saa avustaa pukemisessa. Kysehän ei ole siitä, etteikö toi lapsi osais pukea, se haluaa vain tuntea olonsa hoivatuksi.

Ihan samasta syystä aikuiset menevät ravintolaan, kasvohoitoihin jne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No hyvänen aika, tietenkin saa avustaa pukemisessa. Kysehän ei ole siitä, etteikö toi lapsi osais pukea, se haluaa vain tuntea olonsa hoivatuksi.

Oikeesti? Eikö se ole jotenkin nöyryyttävää, jos isoa lasta puetaan?

Vierailija

Autan koululaista pukemisessa jos on kiire. Ulos esim. leikkimään lähtiessä on kuitenkin yleensä niin aikaa että pukevat itse. En vaadi kurahousuja mutta saatan kutsua myös kyläilevät lapset laittamaan lisää vaatetta päälle ja autan tarvittaessa esim. kenkien tai vetoketjujen kanssa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Koululaisella kurahousut ja -rukkaset?

Iltapäivällä koulun jälkeen kyllä. Mutta se ei ollut tässä kysymys (koska se on äidin asia päättää), vaan ihan tuo, että voiko ja pitääkö pukemisessa auttaa vai ei.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Oikeesti? Eikö se ole jotenkin nöyryyttävää, jos isoa lasta puetaan?

On eri asiaa pukea kuin auttaa pukemisessa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Koululaisella kurahousut ja -rukkaset?

Meidän koululaisen iltapäiväkerhosta tuli alkusyksystä toive, että lapsilla olisi kerhoa varten erilliset kuravaatteet!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat